Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
hampusM

Tyst när jag vrider om nyckeln Penta MD2B

Rekommendera Poster

Jag har en Volvo Penta Md2b som har gått fint tidigare i vår. Idag när jag skulle starta motorn klickade det bara till. Tänkte direkt batteri, och hade ett helt nytt med mig. Det hjälpte dock inte, och jag mätte spänning. 12.6V låg det på. Jag mätte även spänningen framme vid startmotorn, och har samma spänning där. Såg över sladdar osv och rengjorde. Med hjälp av bygling kunde jag se att både elmotorn i startmotorn funka, samt bygla solenoidens tillslag till B+ gick även startmotorn. Men när jag försöker vrida nyckeln bara klickar det eller är HELT tyst! Varierade lite från försök till försök! Jag följde strömkällan från tillslaget upp till startnyckeln, men tycks ha spänning hela vägen. Jag förstår inte vad som är fel! 
(jag har såklart mätt spänningen vid själva startögonblicket också) men det verkar inte vara problem med varken jordning, eller B+. Kan tillägga att övrig ström kommer igång direkt när jag slår på strömmen. 
 

någon som har idéer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo-Pentas tändningslås lär inte vara världens bästa, har jag hört.

Tjuvstartknep, tar ur tändningslåset ur sockeln om det finns en sådan eller bygga direkt på dess baksida.
Koppla ihop 30 och 15, tändning på.

Koppla sedan högts tillfälligt 30 till 50, nu skall startmotorn dra om det är riktigt.


Ja du kan ju börja med att mäta upp vad du har för spänning på 30, om du har någonting ut på 15 när du vridit på tändningen, och om du har någonting på 50 när du vrider till startläget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Jag ska prova detta och se om jag kan lyckas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat ovanstående utan resultat! Jag undrar om de kanske kan vara solenoiden ändå? Jag har följt kabeln hela vägen från startlåset och har 12.7 V, vid tillslag får jag 0 som sig bör. Det funkar hela vägen ut på kopplingen på kabeln. Men så fort jag fäster den på solenoiden, så går den inte ner ett smack från 12.7V vid tillslag! 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev hampusM:

Nu har jag testat ovanstående utan resultat! Jag undrar om de kanske kan vara solenoiden ändå? Jag har följt kabeln hela vägen från startlåset och har 12.7 V, vid tillslag får jag 0 som sig bör. Det funkar hela vägen ut på kopplingen på kabeln. Men så fort jag fäster den på solenoiden, så går den inte ner ett smack från 12.7V vid tillslag! 
 

Du har alltså manöverspänning på 12,7 v vid solenoidens klena anslutning när du vrider på nyckeln!?
Har du någon spänning på den tjocka kabeln på solenoidens ingång då?
Har du bra jord/minus i motorblocket? Är anslutningarna rena och blanka?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis! På den tjocka kabeln har jag spänning. Och vid tillslag ligger det på 0. Jordningen ligger på 0 konstant även vid tillslag som sig bör. Känns väl som att det är solenoiden då eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, var mäter du noll volt vid tillslag?
Mellan kabeln från startlåset och batteriminus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriminus och i den jordade delen (fästet av solenoiden). Samt vid batteriplus och den stora pluskabeln till solenoiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag fattar det så är väl allt bra då, då det visar på att systemet är slutet? Men på det klena tillslaget till solenoiden är det hela tiden på 12.7 och bör gå ner till 0 vid tillslag. Och det gör det hela vägen från tändningslåset till kopplingen på kabeln. Men så fort den kopplas till solenoiden så rubbas inte 12.7V det minsta vid tillslaget 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har alltså först 12,7 volt mellan minus i godset och plus på kabeln från tändningslåset, men 0v då du vrider nyckeln i startläget?

Antingen är det felkopplat eller också är batteriet så himla dåligt att det inte orkar leverera någon ström, då sjunker även spänningen. Koppla en lampa över batteripolerna och mät där, om du vill kolla batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, batteriet är bra. Det är helt nytt och testat. Jag har följt enligt länkad film. Allt är som det ska vad jag kan se bortsett från att det inte sjunker vid tillslag på solenoidens klena fäste. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du vrider startnyckeln till startläget ger du spänning ut i en kabel som går till solenoiden, det är noll volt i viloläge, men spänningen skall vara densamma som batteriets när du vrider om nyckeln, då skall solenoiden dra och startmotorn skall börja snurra.
Jag förstår inte hur eller var du mätt, men det kan tänkas att vi missuppfattar varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, vi kanske missuppfattar varandra. Men du säger att det vid startmomentet skall det vara 12 volt vid den lilla kopplingen till solenoiden? Det bör väl gå ner till noll när man mäter eftersom 12V och 12V tar ut varandra i ett slutet system? (Ursäkta om det är dumma frågor) detta är inte alls mitt område!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg senare videon och där mäter man ju på ett sätt som jag aldrig gör.

Så mät mellan lilla anslutningen på solenoiden och godset i startmotorn. Det skall vara noll volt i normalläge, och omkring 12 volt när du vrider nyckeln till startläget.

 

Men det är ju klart att solenoiden och startmotorn drar rätt så mycket ström, så spänningen sjunker litet grann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, ska testa det sättet med! Men om det då visar sig att spänningen finns så borde det väl åtminstone tyda på en trasig solinoid? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev hampusM:

Okej, ska testa det sättet med! Men om det då visar sig att spänningen finns så borde det väl åtminstone tyda på en trasig solinoid? 

Ja, eller oxiderade kontaktytor.

Då kanske du skall lämna in hela startmotorn till en bilelektrisk verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-05-31 vid 22:21 skrev hampusM:

Jag har en Volvo Penta Md2b som har gått fint tidigare i vår. Idag när jag skulle starta motorn klickade det bara till. Tänkte direkt batteri, och hade ett helt nytt med mig. Det hjälpte dock inte, och jag mätte spänning. 12.6V låg det på. Jag mätte även spänningen framme vid startmotorn, och har samma spänning där. Såg över sladdar osv och rengjorde. Med hjälp av bygling kunde jag se att både elmotorn i startmotorn funka, samt bygla solenoidens tillslag till B+ gick även startmotorn. Men när jag försöker vrida nyckeln bara klickar det eller är HELT tyst! Varierade lite från försök till försök! Jag följde strömkällan från tillslaget upp till startnyckeln, men tycks ha spänning hela vägen. Jag förstår inte vad som är fel! 
(jag har såklart mätt spänningen vid själva startögonblicket också) men det verkar inte vara problem med varken jordning, eller B+. Kan tillägga att övrig ström kommer igång direkt när jag slår på strömmen. 
 

någon som har idéer?

Om du inte hör att solenoiden drar (klick/klonk-ljud).
Testa att knacka på solenoiden lite försiktigt när du vrider om nyckeln. Med lite tur slår den till och då vet du säkert att det är solenoiden som kärvar för dig. Slår den ändå inte till kan det likaväl vara solenoiden som är kass dock!

När du byglade solenoiden så säger du att startmotorn gick.
Gick bara själva startmotorn eller drog den även runt motorn?

Redigerad av Gullholmarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, eller oxiderade kontaktytor.

Då kanske du skall lämna in hela startmotorn till en bilelektrisk verkstad.

Okej, tack så hemskt mycket för tips. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gullholmarn:

Om du inte hör att solenoiden drar (klick/klonk-ljud).
Testa att knacka på solenoiden lite försiktigt när du vrider om nyckeln. Med lite tur slår den till och då vet du säkert att det är solenoiden som kärvar för dig. Slår den ändå inte till kan det likaväl vara solenoiden som är kass dock!

När du byglade solenoiden så säger du att startmotorn gick.
Gick bara själva startmotorn eller drog den även runt motorn?

Det konstiga var ju att jag först hade ett klickande ljud bara. Men sen under tiden jag undersökte osv så slutade det att klicka bara från ingenstans. 
 

Jag byglade en väldigt kort stund, så hörde egentligen mest bara att den gick igång. Men jag tror att den även drog motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solenoiden har två uppgifter:

  • Den knuffar in bendixdrevet i svänghjulets kuggkrans.
  • Den sluter en stor kontakt som ger spänning och ström till startmotorn.

Vanligt är att gamla solenoider som är smörjda med fett blir tröga, det gamla fettet stelnar. Det är även vanligt att kontaktparet som solenoiden skall sluta är oxiderat eller bränt.

Kan ju då funka om man knackat på solenoiden.

Det kan hända att det finns solenoider att köpa som reservdel till din startmotor, flera av Bosch startmotorer kan man köpa reservdelar till.

Men det kan ju vara bra att lämna in hela startmotorn för renovering om man inte känner att man kan fixa det själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Solenoiden har två uppgifter:

  • Den knuffar in bendixdrevet i svänghjulets kuggkrans.
  • Den sluter en stor kontakt som ger spänning och ström till startmotorn.

Vanligt är att gamla solenoider som är smörjda med fett blir tröga, det gamla fettet stelnar. Det är även vanligt att kontaktparet som solenoiden skall sluta är oxiderat eller bränt.

Kan ju då funka om man knackat på solenoiden.

Det kan hända att det finns solenoider att köpa som reservdel till din startmotor, flera av Bosch startmotorer kan man köpa reservdelar till.

Men det kan ju vara bra att lämna in hela startmotorn för renovering om man inte känner att man kan fixa det själv.

Tack! Min gissning är att det är något som har bränt. För motorn är ganska seg på att starta, vilket innebär att startmotorn fått jobba ganska länge innan den kommit igång. Min tanke är att plocka bort solenoiden och lämna den till en verkstad som finns i hamnen. De kan reparera akternarivt ersätta!

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev hampusM:

Tack! Min gissning är att det är något som har bränt. För motorn är ganska seg på att starta, vilket innebär att startmotorn fått jobba ganska länge innan den kommit igång. Min tanke är att plocka bort solenoiden och lämna den till en verkstad som finns i hamnen. De kan reparera akternarivt ersätta!

 

 

Bra, men låt verkstaden se över HELA startmotorn, det är lika bra att göra det ordentligt med en gång. Jag tror också att du inte kan skruva loss solenoiden om startmotorn sitter kvar på motorn.

Fotografera innan, och märk kablarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag kanske ska göra det. Startmotorn är dock ny från förra året. Så känns som den borde va OK. Tack för tipsen! Återkommer med resultat

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev hampusM:

Ja, jag kanske ska göra det. Startmotorn är dock ny från förra året. Så känns som den borde va OK. Tack för tipsen! Återkommer med resultat

Om startmotorn är ny bör väl också solenoiden vara det ?  Tämligen sällan startmotorn levereras ny utan solenoid....

Sedan kan jag bara understryka det som redan sagts - mät ALLA spänningar med "jord"/batteriminus/gods som din referens på instrumentet (minus). Då förstår alla och du slipper filosofera om 12V tar ut vartannat o.s.v.

 

Glöm inte att kolla jordkabeln till motorn också. Är den kass/lös blir det inge bra..

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, solenoiden bör ju vara ny med. Jag köpte båten i år. Men förra ägaren sa att startmotorn byttes förre året. Men ja, jag ska ta mig en sista omgång med mätningar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
50 minuter sedan skrev hampusM:

Men förra ägaren sa att startmotorn byttes förre året.

Att den är "bytt" är inte detsamma som att den var "ny".

Kan ha varit en bättre begagnad som i alla fall då fungerade. Om du inte har sett/fått med kvittot eller annat som visar att den var ny, förstås....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det startmotorer som är nya(?) håller i mer än ett år...
Som du förstod tappade jag bort mig i din alternativa mätteknik.

 

Jag hade gjort som så att jag med en voltmeter eller en testlampa kollat om jag får fram någon manöverspänning till solenoiden, och med ”manöverspänning” menar jag en impuls i en klen kabel från tändningslåsets anslutning 50, när du vrider nyckeln till startläget.

Det är nog vanligare att tändningslås går sönder före startmotorerna. Min atidigare svar om att lämna i startmotorn baserade jag på att den var lika gammal som motorn i övrigt.

Det är den manöverspänningen eller ”impulsen” som drar en rätt stor elektromagnet inuti  solenoiden.

Både solenoid och startmotor är nu beroende av att dom även är anslutna till minus, det sker i dess gods och senare i motorblocket, och detta skall vara anslutet med en tjock oftast svart kabel till batteriminus. Den vill vi du skall kolla också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, Tack alla för er hjälp!

 

Då ska jag avvakta med att montera ned solenoiden, för jag fick bekräftat att hela startmotorn är köpt helt ny förra året av förra ägaren. 
 

Jag testade sist hela den ”klena” kabeln från tändningslås ner till solenoiden. Men på mitt sätt att mäta. Och då har jag en impuls hela vägen fram till kopplingen på kabeln. Men så fort jag har fäst den på solenoiden och testar, så får jag ingen impuls alls! Men kan detta bero på minusanslutningarna då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev hampusM:

Jag testade sist hela den ”klena” kabeln från tändningslås ner till solenoiden. Men på mitt sätt att mäta. Och då har jag en impuls hela vägen fram till kopplingen på kabeln. Men så fort jag har fäst den på solenoiden och testar, så får jag ingen impuls alls! Men kan detta bero på minusanslutningarna då?

 

Först - mät på standardsätt. "Ditt sätt" eller andra sätt kommer förvilla för dig och andra, och kommer tyvärr bara röra till det. Det kan vara motiverat om man skall mäta något speciellt och är ganska duktig på att mäta så man vet exakt vad man gör. Annars inte:

 

Sätt instrumentets minusledning på en säker minuspol. Om du inte är säker på något så sätt den på batteriminus till att börja med.

 

- Har du då +12V på den klena solenoidanslutningen när du håller nyckeln i startläge (men endast då) ?

Om inte, har du kabelbrott/dålig kontakt någonstans på vägen dit. Kan förklara varför det nu inte ens klickar. Har du ens bra 12V in till tändningslåset ?

 

Om du har +12V enligt ovan, flytta instrumentminus till motorblocket och gör samma mätning. Det skall inte vara någon skillnad. Är det skillnad - kolla minuskabeln mellan motor och batteri.

 

Du kan ju också mäta huvudplus till starten när du ändå håller på. Här skall alltid ligga +12V då den är direktkopplad till batteriet (ev. via en huvudbrytare). Men om solenoiden inte ens klickar ger denna mätning ingen ledtråd, eftersom solenoiden i sig drivs av den klena anslutningens spänning.

 

Får jag ge mig på en avancerad gissning/spekulation så har du ett kabel/kontaktproblem i startkretsen (kablage, tändningslås o.s.v.). Detta har föregående ägare också haft och därför bytt startmotorn och hoppats att det skulle varit felet.

MEN, det är bara en spekulation. Se till att mäta systematiskt så kommer du snart veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...