Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Brunnsviken

Nivåvakt till GeoSafe utan att larma med siren?

Rekommendera Poster

Jag har äntligen tagit tag i min GeoSafe-installation och ska så smått börja addera tillbehör.

 

Nivåvakt verkar vara populärt, men går det att få GeoSafe att bara larma till mig via sms om nivåvakten slår till? Jag vill ju inte att sirenen ska börja tjuta som om båten håller på att bli stulen. Hittar inget i manual eller FAQ om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste väl bero lite på hur du har det kopplat tänker jag... Du kan ju sätta att geofence-larmet ska göra att sirenen tjuter men att avbrott på t ex input2 bara ska skicka sms. Åtminstone om jag tolkar det rätt under appens larmkonfigurering.

 

Där jag har min båt tänker jag att siren är en allmänt dålig idé, bättre att det alltid larmar i det tysta. Men jag antar att det kanske är bra om man har båten någonstans där mer folk rör sig runt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, DanielMalmgren said:

Måste väl bero lite på hur du har det kopplat tänker jag... Du kan ju sätta att geofence-larmet ska göra att sirenen tjuter men att avbrott på t ex input2 bara ska skicka sms. Åtminstone om jag tolkar det rätt under appens larmkonfigurering.

 

Där jag har min båt tänker jag att siren är en allmänt dålig idé, bättre att det alltid larmar i det tysta. Men jag antar att det kanske är bra om man har båten någonstans där mer folk rör sig runt.

Tack, det där med Alarm Config hade jag helt missat! Skyller på att handboken har så liten text 😁

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Måste väl bero lite på hur du har det kopplat tänker jag... Du kan ju sätta att geofence-larmet ska göra att sirenen tjuter men att avbrott på t ex input2 bara ska skicka sms. Åtminstone om jag tolkar det rätt under appens larmkonfigurering.

 

Där jag har min båt tänker jag att siren är en allmänt dålig idé, bättre att det alltid larmar i det tysta. Men jag antar att det kanske är bra om man har båten någonstans där mer folk rör sig runt.

beror lite på hur långt man har till båten. ofta varar ett inbrott bara ett par minuter , så har man längre restid än så  så tycker jag att det ska tjuta då det stressar o möjligt skrämmer iväg tjuvarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev andypandyswe:

Kan ngn tipsa om en nivåvakt som kan sitta på NO-slingan (Jag har magnetbrytare med sirén på NC-slingan)?

Nivå vakterna är NO så du kan i stort sett välja vilken som!

Väljer du en elektronisk så ha koll på att den fungerar i sötvatten och att den ger en negativ signal.

Om den elektroniska inte ger ut en negativ signal kan du styra larmet med ett relä.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha PIR-sensorn (deras egen) på NO-slingan istället för NC-slingan.

Detta för att kunna ha sirén på magnetbrytare men inte på PIR-sensorn.

Har fått höra att man kan "bygga om" PIR-sensorn med hjälp av en relämodul:

https://www.electrokit.com/uploads/productfile/41015/41015704_-_5V_Relay_Module.pdf

så att den kan sitta på NO-slingan men jag suger på el/elektronik och vet inte hur jag ska koppla den...

 

Ngn som har tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlar man så verkar det som att många detektorer kan ställs in för antingen NO eller NC, t ex denna https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/larm-sakerhet/larmsystem/detektorer-sensorer-ovriga-tillbehor/pir-detektor-p50515

 

Borde finnas många, många fler liknande i olika färger och former på Amazon eller AliExpress.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...