Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan83b

Läckage motorrum AQ260A / M24

Rekommendera Poster

länspumpadläckaJPGHej Allihopa.

 

Hann äga min båt i en vecka innan olyckan var framme.

Familjen och allt packat för en toppen helg på klubbholmen i mälaren,

lämnade min båtklubb UVB vid 17 snåret, passerar Stäket och sedan ut på fjärden.

med någon havldistans kvar tuffande i 16 knop låter det som att propellern låter konstigt.

lite "rassligt" och känns som att den "biter tag i omgångar"

Detta följs av ett "klonk" ljud för att sedan fungera felfritt.

 

något oroliga för dessa missljud lägger vi till vid eld/ekholmen som ligger någon halvdistans från när problemen började  och jag 

går in i akterhytten för att greppa tag i en påse grillkol då jag tittar till motorutrymmet, och ser att  det sipprar in vatten.

 

Vattnet innehåller inte olja eller bensin, och rinner in med ungefär 0,6 liter per minut (uppskattningsvis)

När båten står framtung så slutar detta rinna in.

som ni ser på bilden så ser det ut som ett "lock" har lossnat, men här skulle jag verkligen behöva hjälp för att förstå vad det är jag tittar på,

och eventuella spekulationer på vad som kan ha hänt. vi har reviderat våran tanke om att det haft med propellern att göra efter närmare inspektion.

Vi fick hjälp av två vänliga själar från sjöassistans att bärga vår Marieholm 24 till Marinservice vid stäket där du nu väntas tas upp för inspektion,

och jag behöver ta ställning till skrotning eller reparation beroende på kostnadsförslaget som jag kommer mottaga.

 

Tack på förhand för eventuella svar,

 

Johan

 

 

314859242_lckage.JPG.529d578ac3c51d83803a3c11686187d7.JPG314859242_lckage.JPG.529d578ac3c51d83803a3c11686187d7.JPG

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Vattnet kommer in i svänghjulskåpan ser det ut som. Knutbälgen är troligen trasig.

Ditt oljetråg ser inte bra ut. Det verkar så rostigt att det kan gå hål och oljan rinner ut i båten.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev johan83b:

länspumpadläckaJPGHej Allihopa.

 

Hann äga min båt i en vecka innan olyckan var framme.

Familjen och allt packat för en toppen helg på klubbholmen i mälaren,

lämnade min båtklubb UVB vid 17 snåret, passerar Stäket och sedan ut på fjärden.

med någon havldistans kvar tuffande i 16 knop låter det som att propellern låter konstigt.

lite "rassligt" och känns som att den "biter tag i omgångar"

Detta följs av ett "klonk" ljud för att sedan fungera felfritt.

 

något oroliga för dessa missljud lägger vi till vid eld/ekholmen som ligger någon halvdistans från när problemen började  och jag 

går in i akterhytten för att greppa tag i en påse grillkol då jag tittar till motorutrymmet, och ser att  det sipprar in vatten.

 

Vattnet innehåller inte olja eller bensin, och rinner in med ungefär 0,6 liter per minut (uppskattningsvis)

När båten står framtung så slutar detta rinna in.

som ni ser på bilden så ser det ut som ett "lock" har lossnat, men här skulle jag verkligen behöva hjälp för att förstå vad det är jag tittar på,

och eventuella spekulationer på vad som kan ha hänt. vi har reviderat våran tanke om att det haft med propellern att göra efter närmare inspektion.

Vi fick hjälp av två vänliga själar från sjöassistans att bärga vår Marieholm 24 till Marinservice vid stäket där du nu väntas tas upp för inspektion,

och jag behöver ta ställning till skrotning eller reparation beroende på kostnadsförslaget som jag kommer mottaga.

 

Tack på förhand för eventuella svar,

 

Johan

 

 

314859242_lckage.JPG.529d578ac3c51d83803a3c11686187d7.JPG314859242_lckage.JPG.529d578ac3c51d83803a3c11686187d7.JPG

 

Locket till struten skiter många i, ingen fara att köra utan. Din bälg är trasig till drevet. Om du har riktigt otur så är även stödlagret paj, sitter en smörjkopp ovanför, bakom motor.

 

Lyft upp båten och bort med drevet, byt bälgarna och vattenslangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

Går det att uppskatta vad detta bör kosta att åtgärda på marinservice?

 

Pratar vi 10 000 eller 100 000 ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju på vad som hänt. Vatten via en trasig bälg kan ställa till mycket. Beror också på hur länge vatten stått i bälgen. Då du, vad jag förstår, bara ägt båten i en vecka så kan ju bälgen varit trasig redan förra säsongen.

Vad säger säljaren?

 

Då du hade oljud så kan ju det tyda på att det inte bara är o byta bälg. Men den kostnaden bör vara under 10 000

 

Worst case: Mellanaxellager defekt, motorn måste lyftas ur. Knutkors måste bytas, vatten i drevet via ingående axel, lagerhaveri i drevet. Här kan vi nog säga att det inte räcker med 10 000 utan börjar närma sig 80 000-100 000.

 

Om nu mellanaxellagret klarat sig och bara knutarna + bälg behöver bytas 10-20 000.

 

Men det här vet Ingemar "sanktanna" bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej Gelis,

 

Tack för dina svar!

 

jag är 99% säker på att inget vatten har kommit in i motorutrymmet före incidenten i helgen,

då jag tittat till motorutrymmet varannan dag innan denna och då vart helt torrt.

Vi körde dock en halv distans på låg fart innan vi upptäckte läckaget.

något oroväckande är dock det "klonk" ljud som föranledde läckaget där något säkert gått sönder.

 

Skulle motorn /drivlinan fortfarande fungera om ovanstående "worst case" skulle ha gått sönder?

 

// Johan

 

Redigerad av johan83b

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En trasig bälg behver inte betyda vatteninträngning in i båten omedelbart.Är packboxen på utgående axel någorlunda ok så tar det ett tag för vattnet att komma in i båten.

 

Med värsta caset så funkar både motor och drev ett tag tills det rasar, fast det låter satan. Själva motorn är inte påverkad av detta

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gelis och ni andra,

 

Uppföljning:

Var nyss nere och pratade med mecken på Mälarmarin som hade vid tillfället lyft upp båten och plockat av propellern. han sa "det ser ut som du har haft tur"

och att vattnet inte tagit sig in i drevet men bekräftade att det var en trasig bälg som orsakat läckaget in i motorrummet.

Rasslandet hade kommit från en rund bit skydds metall som sitter bakom propellern (som jag inte minns namnet på) som troligtvis blivit felmonterad / monterad åt fel håll.

 

Skulle mottaga en offert på bälgbytet under eftermiddagen och med lite vilja kanske sommaren är räddad.

 

 

Skärmavbild 2020-06-01 kl. 13.39.56.png

Skärmavbild 2020-06-01 kl. 13.43.27.png

Skärmavbild 2020-06-01 kl. 13.42.57.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en lott om det räcker med bälgen, då du just nu har tur som en tok.

Se till att meken trycker i rejält med fett i mellanaxellagret, annars får du nog en överaskning med lagerljud nästa säsong

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avvaktar med att köpa lott

 

Ny uppdatering från Mecken:

en axel har gått sönder vilket förmodligen var "klonket" vi hörde

och troligtvis slagit sönder något.

Motorn behöver troligtvids lyftas ut för att åtgärda problemet

och kostnaderna skenar här.

 

Känns som den kommer behöva skrotas då reparationskostnaden

blir svår att motivera. 

 

Fy-fan för allt,

och tack för hjälpen i forumet.

 

// Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad säger säljaren, du hade ju bara ägt båten i en vecka. Bälgen var ju troligtvis trasig eller långt över förväntad livslängd utan byte när du köpte båten.

 

Sedan behöver det inte vara totalt nattsvart då drevet verkar klarat sig.

 

Troligtvis knutkors eller lager mellanaxel som gett oljud.

Om lagret i mellanaxeln skurit pga vatten så kan det ha börjat rotera i struten, däremot så kan ju ryckdämparen på svänghjulet fått sig en känga, om axeln börjat gå kärvt, då kan det leva satan.

 

Kan man och vill skruva själv så behöver det inte bli så dyrt. Kan man inte och ej heller vill prova och lära sig, tja då springer det iväg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljaren säger skyll dig själv du köpte i befintligt skick.

Känns konstigt att han inte skulle ha sett detta om han nu har bytt bälg.?

 

Meckens utlåtande 

"stödlagret för drivaxeln har gått sönder som i sin tur gjort att drivaxeln slagit sönder struten"

 

han försöker hitta kreativa lösningar..

försäkringen verkar inte täcka motor och drevskador om det inte har med grundstötning eller dylikt att göra.

IMG_1503.JPG

IMG_1504.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe försäkringen täcker inte försumlighet, för det är precis vad detta är. Total avsaknad av underhåll från tidigare ägare skulle jag säga. Om man tittar på delarna så syns det helt klart att det gått totalt torrt och vatten har nog varit med i bilden ett bra tag.

 

Nu är det svårt att se på sista bilden om det är resterna av bälgen som sitter kvar på struten, slangklämman verkar fortfarande vara åtdragen. Eller om det strutens aluminium som fläkt upp sig pga axeln kastats runt.

Om det är bälgen så kan det gå att limma lagret för det verkar som lagerbrunnen är ganska angripen. Axeln borde också gå att renovera, men som sagt svårt att se på bilderna

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev johan83b:

Säljaren säger skyll dig själv du köpte i befintligt skick.

Känns konstigt att han inte skulle ha sett detta om han nu har bytt bälg.?

 

Meckens utlåtande 

"stödlagret för drivaxeln har gått sönder som i sin tur gjort att drivaxeln slagit sönder struten"

 

han försöker hitta kreativa lösningar..

försäkringen verkar inte täcka motor och drevskador om det inte har med grundstötning eller dylikt att göra.

IMG_1503.JPG

IMG_1504.JPG

Vet en som har strut till dig, även drevet och sköld. PM:a om du är intresserad.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

Skickar in en skadeanmälan där försäkringsbolaget vill se servicehistorik och annat.

har rätt låga förhoppningar om att dem skall ta någon del av denna kostnad.

 

gamla ägaren skickar över mailkonversationer med NPR angående en service utförd på drevt och sedan bälgbyte.

Ringer NPR och mecken som utförde arbetet, som sa at "ja just det, här informerade vi båtägaren om att det läckt in vatten i drevet" något som förstås inte framgick vid köpet och är av rätt allvarlig karaktär. han sa att olja och vatten hade blandats i drevet och att det inte var bra.

 

Jag kan inte annat än att känna mig totalblåst, men är nu betryggad med att befintligt skick inte spelar någon roll då  :

"I vissa fall anger säljaren att en vara säljs i "befintligt skick" för att köparen inte ska ha lika högt ställda förväntningar på varan. Men även om en vara en vara säljs i befintligt skick anses den felaktig under vissa situationer. 19 § KöpL anger i vilken utsträckning säljaren kan friskriva sig från ansvar när denne anger att varan säljs i befintligt skick. Om varan inte överensstämmer med de uppgifter som säljaren lämnat före köpet eller om varan är i väsentligt sämre skick (med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter) än vad köparen haft fog att förutsätta, anses varan felaktig (19 § första stycket 1 och 3 KöpL). Säljaren har även en upplysningsplikt (19 § första stycket 2 KöpL). Säljaren måste upplysa köparen om ett väsentligt förhållande angående varans egenskap som säljaren kände till och som köparen med fog kunnat förutsätta bli upplyst om. Det här gäller under förutsättning att underlåtenhet att upplysa kan antas inverka på köpet."

 

Hur kan man som säljande part hålla på så här? ingen heder alls längre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev johan83b:

Uppdatering:

Skickar in en skadeanmälan där försäkringsbolaget vill se servicehistorik och annat.

har rätt låga förhoppningar om att dem skall ta någon del av denna kostnad.

 

gamla ägaren skickar över mailkonversationer med NPR angående en service utförd på drevt och sedan bälgbyte.

Ringer NPR och mecken som utförde arbetet, som sa at "ja just det, här informerade vi båtägaren om att det läckt in vatten i drevet" något som förstås inte framgick vid köpet och är av rätt allvarlig karaktär. han sa att olja och vatten hade blandats i drevet och att det inte var bra.

 

Jag kan inte annat än att känna mig totalblåst, men är nu betryggad med att befintligt skick inte spelar någon roll då  :

"I vissa fall anger säljaren att en vara säljs i "befintligt skick" för att köparen inte ska ha lika högt ställda förväntningar på varan. Men även om en vara en vara säljs i befintligt skick anses den felaktig under vissa situationer. 19 § KöpL anger i vilken utsträckning säljaren kan friskriva sig från ansvar när denne anger att varan säljs i befintligt skick. Om varan inte överensstämmer med de uppgifter som säljaren lämnat före köpet eller om varan är i väsentligt sämre skick (med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter) än vad köparen haft fog att förutsätta, anses varan felaktig (19 § första stycket 1 och 3 KöpL). Säljaren har även en upplysningsplikt (19 § första stycket 2 KöpL). Säljaren måste upplysa köparen om ett väsentligt förhållande angående varans egenskap som säljaren kände till och som köparen med fog kunnat förutsätta bli upplyst om. Det här gäller under förutsättning att underlåtenhet att upplysa kan antas inverka på köpet."

 

Hur kan man som säljande part hålla på så här? ingen heder alls längre.

 

Jag hade mördat säljaren...

 

Låg båten i vattnet när du köpte den?

När jag köper båt vill jag ALLTID se kvitton på vad som är gjort. Att säga att bälg mm. duger inte för mig, vill se några bevis. Sen gör jag allt själv, kollar mycket innan köp.

 

Kan tyvärr inte hjälpa dig juridisk, bara presentera att det inte är svårt att få ordning på din båt. På 1 dag hade jag klarat att fixa din. Delarna finns som sagt var.

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan83b:

Uppdatering:

Skickar in en skadeanmälan där försäkringsbolaget vill se servicehistorik och annat.

har rätt låga förhoppningar om att dem skall ta någon del av denna kostnad.

 

gamla ägaren skickar över mailkonversationer med NPR angående en service utförd på drevt och sedan bälgbyte.

Ringer NPR och mecken som utförde arbetet, som sa at "ja just det, här informerade vi båtägaren om att det läckt in vatten i drevet" något som förstås inte framgick vid köpet och är av rätt allvarlig karaktär. han sa att olja och vatten hade blandats i drevet och att det inte var bra.

 

Jag kan inte annat än att känna mig totalblåst, men är nu betryggad med att befintligt skick inte spelar någon roll då  :

"I vissa fall anger säljaren att en vara säljs i "befintligt skick" för att köparen inte ska ha lika högt ställda förväntningar på varan. Men även om en vara en vara säljs i befintligt skick anses den felaktig under vissa situationer. 19 § KöpL anger i vilken utsträckning säljaren kan friskriva sig från ansvar när denne anger att varan säljs i befintligt skick. Om varan inte överensstämmer med de uppgifter som säljaren lämnat före köpet eller om varan är i väsentligt sämre skick (med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter) än vad köparen haft fog att förutsätta, anses varan felaktig (19 § första stycket 1 och 3 KöpL). Säljaren har även en upplysningsplikt (19 § första stycket 2 KöpL). Säljaren måste upplysa köparen om ett väsentligt förhållande angående varans egenskap som säljaren kände till och som köparen med fog kunnat förutsätta bli upplyst om. Det här gäller under förutsättning att underlåtenhet att upplysa kan antas inverka på köpet."

 

Hur kan man som säljande part hålla på så här? ingen heder alls längre.

 

Jag lider med dig usch vad surt. 😱

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jäkla klippor ni är här i forumet,

Patrik, snackar gärna vidare med dig om det när jag fått ett nej från svedea.

 

Vad jag förstår är en del av den kostnadsdrivande problematiken att motorn är svår

att plocka loss då den är större än orginal motor (sitter i akterruffen)

finns dock en stor lucka som man bör kunna använda motorlyften runt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev johan83b:

Jäkla klippor ni är här i forumet,

Patrik, snackar gärna vidare med dig om det när jag fått ett nej från svedea.

 

Vad jag förstår är en del av den kostnadsdrivande problematiken att motorn är svår

att plocka loss då den är större än orginal motor (sitter i akterruffen)

finns dock en stor lucka som man bör kunna använda motorlyften runt..

Snicksnack! Har gjort det på just en M24. Hade en gång en sådan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kom domen,

 

Finns det någon som kan något om båtservice och kan bekräfta att dessa kostnader är rimliga?

 

försöker skrapa ihop vad jag kan men tror inte jag har råd med detta...

 

 

 

1989144466_Skrmavbild2020-06-10kl_14_46_39.thumb.png.4cbe4a80f02e9e43eff00fb19d453c20.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på vad dom har i timkostnad, dom större drakarna i Stockholmsområdet ligger nog runt 1500 kr, kanske lite mer. Jag vet inte hur stora Mälarservice är, men verkar inte vara någon mindre firma.

 

Så 29000 kr ger runt 20 tim arbetstid, vilket jag nog kan anse lite högt men kan vara  rimligt. 

Dom har säkert räknat med att vissa skruv kan sitta satan och ta några extra timmar att få bort. 

Det som är lite dåligt är att dom inte specificerat tidsåtgången och kostnad för varje moment. 

 

Jag anser dock att det här ska säljaren till stor del stå för.

Nu vet jag inte om du vill tala detta, men vad har du betalat för båten? Lite avgörande vad man kan kräva av säljaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj, vad surt!

 

Jag vet inget om kostnaderna är rimliga. Men jag råkade ut för en liknande sak när vi köpte vår motorbåt som visade sig ha en läckande bensintank. Det kan man läsa om här.

 

Jag kom till slut till en överenskommelse med säljaren som innebar att han betalade halva den nya tanken. Jag motiverade det så som att jag köpt en bättre båt med ny tank för ett bra pris och att han då sålt en båt med läckande tank för ett bra pris.

 

Nu vet jag inte hur mycket du betalade för båten. Men om säljaren kände till skadan och inte informerade om den så har hen gjort fel.

 

Du bör skriva en reklamation och skicka till säljaren. Läs lagtexten, den är enkel och tydlig. Kanske ni kan komma överens om att säljaren betalar en del av reparationen. Men det beror också på vad båten kostade när du köpte den. Det ställs i relation till vad man kan förvänta sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag betalade 50 000 SEK för båten i "befintligt skick"

men jag hade ju förstås inte köpt den om han vart ärlig och berättat vilka fel som förelåg.

 

I det här fallet känner jag väl att  hans upplysningsplikt gäller för fel han känt till och inte meddelat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johan83b:

Här kom domen,

 

Finns det någon som kan något om båtservice och kan bekräfta att dessa kostnader är rimliga?

 

försöker skrapa ihop vad jag kan men tror inte jag har råd med detta...

 

 

 

1989144466_Skrmavbild2020-06-10kl_14_46_39.thumb.png.4cbe4a80f02e9e43eff00fb19d453c20.png

Nej fy fan!

Hade aldrig betalat detta, låter extremt dyrt.

Ingår material i detta också?

Byte av strut och lager? Sitter väl ihop kan man hoppas.

 

Vad säger försäkringsbolaget?

Kan du inte göra allt själv eller med en vän? Inte svårt kan jag lova.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan83b.

Riktigt tråkig historia!

Tycker absolut att du ska göra ett formellt krav till säljaren om rimlig kompensation med hänvisning till köplagen §18—20.

Trots att du har utökad undersökningsplikt vid avtal om ”befintligt skick” så anses båten ändå vara felaktig om den är i sämre skick än du kunde förutsätta.

Om säljaren kände till brister med läckage av vatten men inte informerade dig så har du fått felaktig information. 
Upplysningsskyldigheten går före undersökningsskyldigheten.

Kan vara värt att lägga ett par tusen på juridisk hjälp att formulera ett brev om du inte kan få hjälp via vänner eller detta forum. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev patrikflink:

Kan du inte göra allt själv eller med en vän? Inte svårt kan jag lova.

Har man inte gjort det tidigare eller inte heller mekar för den delen, så är det kanske inte så lätt. Du och jag tycker att det är ett ganska enkelt jobb, dock lite bosigt, men för en novis med noll skruvarvana njaa...

 

Det som kan ställa till det är knutkorsen, övre lagerboxen för ingåendeaxel kan sitta satan. Så var det på mitt drev, gick inte att få isär utan att dra av skruvar. Bara för att slippa extra jobb så tillverkade jag lite special pressverktyg så jag kunde pressa ur det inre knutkorset utan att lossa lagerboxen. Alla sa det går inte men visst fan gick det med lite klurighet. 

Och det är just vad jag menar, har man inga verktyg, möjlighet att tillverka lite specialgrejer när det jävlas. Ja då kanske det inte är så lätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Patrik, Anna & Gelis,

 

Patrik - Nja jag är en sådan tummen mitt i handen, skulle in kunna bygga en kryddhylla.

sen behöver man väl verktyg som motorlyft och annat så det hade jag inte vågat mig på..

Öppen för förslag så fort försäkringsbolaget nekar ersättning (bör vara imorgon eller i övermorgon)

skulle kännas riktigt tråkigt att skrota den.

 

Anna - Ja, jag tänker att jag har ett rättskskydd i försäkringen som kanske går att använda. osäker om den gäller för sådana saker.

Än mer intressant är att förra ägaren har samma försäkring, undrar hur försäkringsbolaget reagerar på det, känns ju lättare att lösa min båt som en försäkringsskada än att dra på sig dubbla kostnader?

 

Bästa Hälsningar,

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-10 vid 18:10 skrev johan83b:

Hej Patrik, Anna & Gelis,

 

Patrik - Nja jag är en sådan tummen mitt i handen, skulle in kunna bygga en kryddhylla.

sen behöver man väl verktyg som motorlyft och annat så det hade jag inte vågat mig på..

Öppen för förslag så fort försäkringsbolaget nekar ersättning (bör vara imorgon eller i övermorgon)

skulle kännas riktigt tråkigt att skrota den.

 

Anna - Ja, jag tänker att jag har ett rättskskydd i försäkringen som kanske går att använda. osäker om den gäller för sådana saker.

Än mer intressant är att förra ägaren har samma försäkring, undrar hur försäkringsbolaget reagerar på det, känns ju lättare att lösa min båt som en försäkringsskada än att dra på sig dubbla kostnader?

 

Bästa Hälsningar,

 

Johan

Hur gick det för dig med reparationen ? Hör gärna av dig // P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kossor,

 

Ja den står i någon reparationskö, och förväntningen skall tydligen vara att dem kan reparera en först i augusti :( kontemplerade att  försöka ta hjälp av någon här  men vad  sjutton kan man göra när den står  på land hos marinan, har ingen gdk trailer  eller så.

har du några förslag tas  det tacksamt emot?

 

Under tiden bråkar man vidare medförsäkringsbolag &  tidigare ägare får snart ett brev från min jurist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...