Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
speljakt

Mastlyftare Smartsling – erfarenheter?

Rekommendera Poster

Med årets påmastning i färskt minne har jag kommit att fundera på om en sådan här vore en bra investering:

https://www.seasea.se/segling/mast-bom/mastlyft-smartsling

Masten till min 9-metersbåt står på däck, är av MH-typ och har enkla spridare. Med lyftslinget vid spridarna är den något topptung, vilket kräver en extra person på pass vid mastroten hela tiden under både på- och avmattning. Med lyftpunkten såpass lågt placerad är det också tungt att knuffa masttoppen i rätt riktning i samband med påmastningen och jag inbillar mig att också att proceduren blir extra känslig för vind.

Är det någon på forumet som har använt Smartsling för att få en högre lyftpunkt? Goda eller dåliga erfarenheter? (Jag undrar bland annat om det inte finns risk för att lyftpunkten "vandrar nedåt", mot mastfoten, när man börjar lyfta från horisontalt läge...)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte svar på din fråga, men det funkar bra och är gratis att sätta lyftktoken direkt i samma läge som "not very smart sling".

 

Ett annat alternativ är att lyfta i spinnakerfallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kan flytta sig nedåt om man t ex lyfter med mastfoten utåt och har slingen spännd nedåt. Det gör den säkert även om man själv råkar lyfta foten för långt över toppen. Om man låter ett fall hålla mot så gör den inte det. Hänger fint jämvikt eller tung i foten när den kommit upp en bit. Känns tryggare men lite mer omständligt första gången iaf. Man får tänka på att det man fäster tampen i är det som håller hela masten. En brusten knap blir en tappad mast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till förra årets påmastning så gjorde jag en egen, mycket lik den som länkas till på SeaSea av en spillbit fall-lina. Det funkade bra under lyft-momentet, men precis som appelis skriver så har den en tendens att vilja glida ner lite i början av lyftet.

 

Den linan som gick ner till mastfoten (bomfästet i mitt fall) var i då en treslagen. Den fastnade lite i min hemmaknutna sling när vi skulle få ner den. Det hade nog funkat mycket bättre med en mantlad lina.

20200601_093027.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här har nu funkat till min 9-metersbåt ett antal år. Sätter den i likrännan på lagom höjd med ett rep ner till mastfoten och lyftkroken direkt i bygeln som är en 5 mm järnten som i tidigare liv varit marschallhållare, kompletterad med en rörstump. När masten står på plats är det bara att dra ner, utan konflikt med spridare, lanternor och annat.

IMG_20200601_124512.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant är att fästa storfallet i lyftvajern, och sen ha ett sling under spridarna (vår båt har också enkla spridare ganska långt ner på masten, som ger den där lätt topptunga känslan). Dra in storfallet så att masttoppen hålls tajt mot vajern, och surra fast fallet tillfälligt. Då hålls masten vertikal mycket enklare. När det är dags att lägga masten ner får man koordinera så att man släpper ut fallet i samma takt, eller så släpper man det helt och tar all kraft vid mastfoten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev sajjen:

20200601_093027.jpg

 

 

19 minuter sedan skrev trewq:

IMG_20200601_124512.jpg

 

Verkar ju dessutom vara billigare än Smartsling.

Otroligt vad man kan hitta på för att tjäna pengar på helt onödiga prylar.

 

Sedan finns det även många prylar som är riktigt smarta och bra, men smartsling tycker jag inte är en av dem.

 

Vi brukar göra så här,

image.thumb.png.695b93e7e3f196aa2ef146e9e64ccbcc.png

 

Se vidare RÅD OCH TIPS för riggning och intrimning av din Seldénmast som funkar bra för andra fabrikat också. Här står i sort sett allt som är värt att veta om en mast. 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte denna förra året. Avkastningen gick bra, men påmastningen i år gick galet. Masten var nyvaxad och när vi lyft någon meter kanade slinget iväg ner till spridaren, med följd att toppen gick i backen. Säkrade då med storfallet uppåt hårt, och då fungerade det.

Såg nu att  Seasea har lagt till en varning om detta i beskrivningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips och idéer, särskilt tack till er som faktiskt provat Smartsling.

Att säkra med ett fall, som fenixen och appelis nämner, verkar vara en klok strategi.

Jag var främst intresserad av funktionaliteten – om prylen är värd sitt pris är en annan fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spinnakerfallet som tidigare nämnts, funkar utmärkt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...