Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hybro

Endast en batteribank i fortsättningen

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Kört med två parallellkopplade
60 Ah AGM Multimarine batterier, senaste säsongerna. Såg då att spänningen med låg belastning (värmare och CPAP snarkmaskin, kyl mm) var ca 12.3 V varje morgon. Kan tro att 120 Ah, är något för litet.

Liten motor med möjlighet till handstart om det kniper, behöver inget startbatteri. Så all ström tas från en o samma batteribank.

Fick mig två likadana batterier till i vår. Dessa visade samma morgonspänning, 12.3 V, vid jämförbar drift, som tidigare.

- Så nu tänker jag parallellkoppla dessa två med ett äldre, som jag bedömer som helt friskt.

Detta innebär att totala teoretiska kapaciteten blir 180 A/h.

Vilket leder till att batterierna, nya som gammal, inte laddas ur lika mycket.
Det är djupurladdning även måttlig, som sliter hårdast på dessa.

 

Jo, jo... Har läst spaltmeter om att man inte ska blanda batterier. Nya som gamla i detta fallet. Men vad jag ser uppför de sig lika och är försiktigt använda. Aldrig riktigt lågt urladdad. 

Spänningarna jag angivit, är inte vilospänningar, utan vid belastning. 



Laddspänningen styr jag till 14.3 - 14.5 V.

Och kommer att köra med förhöjd tomgång vid uppstart de första 10 minuterna, för att öka luftströmmen genom generatorn.
Generatorn kommer då att ladda max, d v s 70 A.

Som jag skrivit tidigare, så kopplar jag fältström, via täbdningslås, laddlampa och extra strömbrytare.
Ingen laddning innan motorn kommit upp i snabb tomgång.
Kör jag laddning från början, blir motorn att bara stå och stånka. Lågt vridmoment i 12 YSM, på låga varv.

Till hösten gör jag separata spännings- och belastningstest, på var och ett av batterierna.
Noterar tiden för att komma ned till 12.3 Volt med en 100 W lampa som belastning.
Skiljer det lite, så blir det samma konstellation nästa år.

.

"Det går upp, det går ned, på havet..." 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Generatorn kommer då att ladda max, d v s 70 A.

Det mesta låter väl rimligt i det du skriver, men bara för att generatorn är stämplad 70A och kanske skulle kunna lämna den strömmen, är det inte alls säkert eller ens troligt att en batteribank på 180Ah slukar i sig så mycket. Dvs att detta blir den verkliga laddströmmen. Redan efter ett litet tag skulle jag gissa att det snarare handlar om 20-30A om batterierna är kanske halvladdade.

 

Tänk på att det är batteriet som bestämmer vilken ström det vill sluka i sig, sedan är det ju visserligen bra om denna ström finns tillgänglig. Men bara för att det står "25A" på laddaren eller "70A" på generatorn och båda kan ge det, är det alltså inte alls säkert att laddströmmen ens är i närheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det du säger låter sunt. Men håll koll på spänningen på batterierna vid vila också, ladda fullt, kolla om dom håller i princip samma nivå efter en timme. (dom ska inte vara ihopkopplade då)

Om ett batteri sjunker lägre än de andra trots att dom laddats lika fullt så kommer det lägre batteriet att börja dra ström från de andra och således sänka dom till sin egna nivå.

T.ex, om 2 batterier står kvar på 12.75v efter en timme men ett är på 12.6v (vilket kanske motsvarar 80% laddat på de andra två), så kommer det ta emot 0.15v från de andra batterierna tills samtliga battier är på 12.6V.

 

I övrigt låter det sunt.

Laddningen på generatorn anger som IngemarE säger bara maxström, generatorn kan ge mindre av flera anledningar, t.ex låga varv, hög temperatur o.s.v.

Sen tar blybatterier många timmar att ladda fullt, så fort generatorn når 14.5V (max laddspänning, även om det är rejält urladdat når man oftast dit på typ 15-40min ändå om man inte har en rejält stor batteribank eller klen generator) så kommer den att hålla laddspänningen där, laddströmmen kommer då sakta men säkert och sjunka för att matcha vad batterierna tar emot vid 14.5V.

I ditt fall så är jag inte förvånad om batterierna inte tar emot mer än t.ex 30-40A efter en halvtimme och är nere 15-20A efter en timme o.s.v.

Det blir en logaritmisk  laddkurva, på en timme går dom t.ex från 50% laddning till 75% laddning, nästa timme till 87.5% laddning, nästa timme 93.25% o.s.v..

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På många inombordsdieslar sitter det bilgeneratorer / bilregulatorer.

 

På 90 talet hade jag TWC som extern regulator för att hetsa generatorn att ladda mera.

Idag har jag en Balmar regulator som gör att generatorn jobbar hårt, finns möjlighet att mäta generator & batteri temperatur, mjukstart så att inte remmen slits ut mm.

Så en extern regulator som optimerar laddningen älskar jag 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...