Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Val av slang till kall o varmvatten?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

När jag skulle börja använda tryckvattnet ombord i år hörde jag att pumpen aldrig slutade, den fick en stund för att fylla expansionskärlet men slutade aldrig.

Lät som läcka på sugsidan (koppling som går att fixa) men troligen har de 18 år gamla slangarna i armerad PVC oxå några skarpa böjar som försvårar flödet (erfarenhet från tidigare år).

Så nu tänkte jag fräscha upp systemet och funderar på val av 1/2" slang:

  • PEX slang
  • Blå / röd PVC slang
  • Armerad PVC slang

 

På förra båten fick jag problem med läckande PEX slang (med metallhölje, kanske alu) inuti en skrovbalk så jag kom inte åt att undersöka läckaget utan fick dra ny armerad PVC slang och skarva mot PEX, tyska PEX kopplingar finns inte att få tag på i Sverige (har inga verktyg heller) men det gick med mycket pill.

Misstänker att det blivit frostsprängning eftersom jag inte "dammsugit" hela PEX systemet ombord.
PEX utgår från min plan för årets uppfräschning på nuvarande båt.

 

Killgissar att blå och röd PVC slang med lite grövre yttre diameter inte lika lätt drabbas av knip i tvära böjar så det lutar åt blå/röd slang.

Erlandssons brygga har 25% tom idag (kanske läge för internetköp ikväll)....

 

Vilka erfarenheter har ni andra som pillat med slangar?

(Jag har googlat på maringuiden men får 400 sidor med träffar med MGs sökmotor)

 

När jag ändå är igång kör jag nog med rörisolering av varmvattnet som några andra varit inne på och jag har oxå noterat ett gammalt känt problem med temperaturen närmast varmvattenberedaren som kräver temperaturtålig anslutning första biten.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en blandning av blåa och röda slangar från Seasea och Biltema, jag misstänker att dessa är väldigt lika i kvalitet, Biltemas är blankare i höljet.

Efter tips bytte jag för någon vecka sedan den första biten utgående slang på vv-beredaren mot en värmetålig varmvattenslang från Erlandssons brygga, det har ju visat sig att den vanliga röda inte tål värmen den första biten efter vv-bredararen.

 

Det tar lång tid innan man får varmvatten på toaletten, lång och oisolerad slang som delvis ligger mot skrovets insida, jag har funderat på att isolera den med rörskål, men det kan bli bökigt då det är trångt.

 

Det fanns från början inget varmvatten på toan, så det fixades med en slang till och en engreppsblandare, den köpte jag på Jula, bra mycket billigare än vad båttillbehörsbutiken ville ha betalt, det är en liten och smidig blandare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har kollat de olika båtkedjornas hemsidor, på bilderna ser jag att konstruktionerna skiljer.

Vissa anger att de är livsmedelsgodkända, priserna skiljer en hel del.

 

Jag har inga problem med ett högre pris om nyttan finns där.

Tryckuppgifterna spelar mindre roll i en båt med tryckvatten.

 

Biltema: Vit insida, färgad armerad utsida, -5 -- + 65 grader C,  149 kr/20 m

WatskiLivsmedelsgodkänd, Blå insida, vit utsida, dia 17,5 mm, -15 -- +60 grader C, 555 kr/15 m

Erlandssons: Food quality, vit insida, blå utsida, dia 20 mm, -10 -- +60 grader C, 375 kr/10 m

Hjertmans: Vit insida, blå utsida,  dia 20 mm, 106 kr/m

SeaseaLivsmedelsgodkänd, vit insida, blå utsida,  dia 19,7 mm, 129 kr/m

 

Ibland får man den kvalite som man betalar för....

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som jag redan skrev har jag Biltema/Seasea röda och blå av livsmedelskvalitet. Funkar bra, somliga är sedan båten byggdes 2002. Andra tre år. Men akilleshälen då (med risk att vara tjatig) är ca 40 cm på vv-beredarens varma utgång där håll inte dessa, den kalvade under de båda slangklämmorna när den blev varm. Två gånger hoppade den av och generatorn sitter alldeles intill, den gillade inte att bli våt, ja den drunknade.. Så efter tips i annan tråd från @Ove-Tom en slang som tål 100°c, så nu fungerar det bra!

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Som jag redan skrev har jag Biltema/Seasea röda och blå av livsmedelskvalitet. Funkar bra, somliga är sedan båten byggdes 2002. Andra tre år. Men akilleshälen då (med risk att vara tjatig) är ca 40 cm på vv-beredarens varma utgång där håll inte dessa, den kalvade under de båda slangklämmorna när den blev varm. Två gånger hoppade den av och generatorn sitter alldeles intill, den gillade inte att bli våt, ja den drunknade.. Så efter tips i annan tråd från @Ove-Tom en slang som tål 100°c, så nu fungerar det bra!

 

Jag kör med samma slangar och råkade också ut för att slangen till varmvattnet kalvade av.

Detta löstes med en blandare vid varmvattenberedaren där jag ställt ner varmvattentempen till 55-60 grader så nu funkar det bättre.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min tidigare båt hade en tysk PEX variant, ytterhölje i vit plast, en metallmantel kanske av alu och innerst var det nog ett "pex rör" vilket läckte inne i en balk så jag har lite dåliga erfarenheter.

Suddig bild som åskådning.
image.png.23c9775f7a0ca2c5d1951e4c6cc4745c.png

 

En båtkompis talar sig varm för PEX

"Spec på PEX nedan – mer än ”good enough”

  • Enkel montering, inga specialverktyg behövs
  • Låg vikt.
  • Blyfritt och giftfritt
  • Bildar inga avlagringar
  • Lång hållbarhet
  • Låg ljudnivå
  • God tålighet för värme och kyla
  • Med diffusionsspärr
  • Testat och godkänt av WRAS och INTEF enligt NS-EN 1254-6."

Lakrits kola eller mint kola, Aftonbladet eller Expressen....alla dessa beslut:-)

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men akilleshälen då (med risk att vara tjatig) är ca 40 cm på vv-beredarens varma utgång där håll inte dessa, den kalvade under de båda slangklämmorna när den blev varm.

Och på min båt funkar dessa PEX-slangar utomordentligt (som jag också tjatar om 😉) direkt på vvb. 
Pratade med en kompis som jobbat mycket med vatten och då jag nämnde PEX blev han alldeles lyrisk. Efter ett tag kom vi dock fram till att det finns olika PEX. Då kom jag ihåg när jag var på byggmarknaden hemma och frågade efter PEX-kopplingar och blev hänvisad till en helt annan sorts kopplingar. Så det finns flera olika sorters PEX!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev skippeer:

Jag har kollat de olika båtkedjornas hemsidor, på bilderna ser jag att konstruktionerna skiljer.

Vissa anger att de är livsmedelsgodkända, priserna skiljer en hel del.

 

Jag har inga problem med ett högre pris om nyttan finns där.

Tryckuppgifterna spelar mindre roll i en båt med tryckvatten.

 

Biltema: Vit insida, färgad armerad utsida, -5 -- + 65 grader C,  149 kr/20 m

WatskiLivsmedelsgodkänd, Blå insida, vit utsida, dia 17,5 mm, -15 -- +60 grader C, 555 kr/15 m

Erlandssons: Food quality, vit insida, blå utsida, dia 20 mm, -10 -- +60 grader C, 375 kr/10 m

Hjertmans: Vit insida, blå utsida,  dia 20 mm, 106 kr/m

SeaseaLivsmedelsgodkänd, vit insida, blå utsida,  dia 19,7 mm, 129 kr/m

 

Ibland får man den kvalite som man betalar för....

Notera att Erlandssons har minst tre olika sorters slangar till dricksvatten.

Denna använde jag, och den tål 100°c.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...