Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Hur låg kan spänningen bli under last?

Rekommendera Poster

Kör jag elmotorn på maxeffekt ca 30A sjunker spänningen i mitt bilbatteri snabbt till 11,6 V fortsätter jag köra på max sjunker spänningen vidare och jag har tidigare satt en gräns på 11,2 V men idag blåste det relativt hårt och på max effekt kunde vi hålla en knapp knop.

 

Spänningen fortsätter förstås att sjunka och när vi var inne i hamnen låg den på 10,5 V

 

Effekten verkar oförändrad, det är egentligen bara varningsljuset på voltmetern som gör mig nojig.

 

Men när slutar batteriet att fungera?

 

Så fort jag slog av motorn står spänningen åter på 12,4V och när jag lämnade båten var den uppe i 12,5V

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att spänningen sjunker tillfälligt vid last och hur mycket beror på den inre resistansen hos installationen men (förhoppningsvis) mest styrt av batteriets egna inre resistans. Alltså batteriets egna Ri + säkringar, kablar (både plus och minus) och brytare du har på vägen. Samt inte minst batterikabelskorna och konditionen på skarvar och kopplingar.

 

Batteriets Ri och max startström hänger också ihop (ofta benämnt CCA eller MCA). En ungefärlig uträkning ger att du har c:a 25mOhm inre resistans i kretsen (lite beroende på var du nu mäter med voltmetern). Nu skriver du inte vad du har för batteri, men ett normalstort bilbatteri kan tänkas ligga kring 8-10 mOhm redan i sig. Mindre batterier (med lägre startström) har i allmänhet högre inre resistans och tvärtom. Ett äldre batteri tenderar också att ha högre Ri jämfört med ett nytt.

 

Eftersom batteriet direkt återgår till "normal" spänning när du slår av är det nog inte någon större risk för batteriet, men - beroende på vad det är för batteri - kan det du mäter möjligen tyda på att det sett bättre dagar.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför sjunker spänningen mer och mer? När jag minskar effektuttaget stiger spänningen och det är egentligen bara vid full belastning spänningen sjunker så extremt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Dava:

Men varför sjunker spänningen mer och mer? När jag minskar effektuttaget stiger spänningen och det är egentligen bara vid full belastning spänningen sjunker så extremt

Det är det IngemarE förklarar.

 

 Med ett 80 Ah batteri bör du kunna gå med full effekt 360 watt (30 amper) i runt en timme innan du kommer ner till 12,4 volt i vilospänning (belastat batteri efter några timmar).

 

Batteriet blir inte förstört för att det under belastning går ner under 12 volt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...