Jump to content
Friday 12 July 2024
Azaria

Dph drev

Recommended Posts

Hej!

D4 med dphdrev 

Jag har problem med att växeln fram inte går in. Så långt jag kan se så funkar allt fram till växelvajer.

Fungerar bra vid bryggan!

men när jag har kört en stund och lägger ur växeln  och sedan ska lägga in växeln  igen, så går ej växeln in.

Problemet är bara fram.

Tacksam för råd

 

Mvh Bruno 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalibrera om i EVC:n. Kan vara detta som är felet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Bra om du kan göra en undersökning när felet inträffar.

Titta om aktuatorn rör sig med distinkta rörelser när du växlar fram och back. Titta även att vajerhöljet sitter fast ordentligt vid aktuatorn. Om den inte rör sig med fullt utslag, prova att lossa växelvajern och gör nytt försök. Om den då rör sig korrekt är problemet troligen växelvajern eller växelmekanism vid drevet.

Då har du eventuellt en Växelvajer som är gammal och kärvar eller att fästet för vajern vid drevet krånglar.

Om aktuatorn rör sig bra med vajern isatt så trimmar du upp drevet max, skruvar bort plastkåpan, och undersöker om vajerhöljet sitter väl fastsatt. Prova även i detta läge att göra växlingar och titta om det blir full effekt på mekanismen, dvs att växeln går i ordentligt. Bör kunna göras med bara tändningen påslagen.

 

Min gissning är att du har en kärvande växelvajer som bör bytas och det ger fel då och då.

Edited by Hamnanna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bara en nyfiken fråga.

Kan man verkligen flytta växelvajern utan att motorn är igång?
Jag har testat flera gånger på min D4/DPH utan att det händer något, med tändningen på men inte motorn igång.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anuba, är osäker på om aktuatorn är aktiv på D4/dph med bara tändningen på, det funkar på vissa EVC-varianter, tex D3/dps modeller. Dock ska du kunna flytta växelvajern med handkraft om den lossas från aktuatorn, tex vid nödväxling.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Hamnanna:

Anuba, är osäker på om aktuatorn är aktiv på D4/dph med bara tändningen på, det funkar på vissa EVC-varianter, tex D3/dps modeller. Dock ska du kunna flytta växelvajern med handkraft om den lossas från aktuatorn, tex vid nödväxling.

Det funkar säkert. Men jag undrade mest för att manualen antyder också att men kan lägga in en växel när man skall skruva av och på propellrarna. Jag lyckades dock inte. Det kanske bara fungerar man har ett mekaniskt gasreglage.

Ursäkta att jag knyckte tråden lite. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag fick liknande fel på mitt DPH-drev förra året. Framväxeln kopplade in efter en lång fördröjning. 
Jag lämnade in drevet för att byta konan. Samtidigt packade de om hela drevet.

I år drevet har det fungerat utmärkt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om vajern går för trögt kommer motorn att stänga av sig (VP gillar inte att begärd växel via reglaget inte resulterat i begärd växel i drevet inom en viss tid).

Om däremot vald växel resulterar i fullt utslag på aktuatorn (elmotorn som kör vajern) men växeln ändå inte går i kan det bero på trasig vajer.

Om växeln går ovanligt mjukt (det ska klonka!) och/eller tar lite tid på sig att gå i från att växel begärts från reglaget är det sannolikt konan som är trött.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...