Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
MinbusNimbus

Krymper kapell?

Rekommendera Poster

I vintras köpte vi ett begagnat "nytt" kapell på Blocket till vår Nimbus 26 Epoca. Enligt säljaren var det från 2005 men aldrig använt. Vi slog till då priset var bra och mycket riktigt är det helt i nyskick. Men  tyvärr visar det sig att det inte riktigt vill hamna på plats. Det är rätt modell (Nimbus original) och alla hål sitter där dom skall. Men det känns ändå för litet på sina håll. Framförallt sprayhooden. Jag har meckat och ändrat bågen men det vill sig ändå inte. De sista hålen når helt enkelt inte ner. Det är ett par centimeters diff.

 

Till saken hör att kapellet känns väldigt torrt och "prassligt". Nästan som ett segel. Kan det ha krympt under alla år i förvaring samt går det att töja det. Blötlägga är ju en sak men hur gå till väga då. Vi bor i lägenhet och kan inte gärna sätta det i duschen. Att slänga på kapellet som det är och "vattna" från bryggan känns också risky eftersom det lär komma in vatten i båten.

 

Några förslag? Att med all kraft i världen forcera ner den sista biten kanske går men då känns det som att bågarna skall gå sönder. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av kapell är att de krymper, ffa när man tvättar dem. Hur det är med kapell som bara ligger vet jag inte. 
Jag föreslår att du monterar kapellet så gott det går och avvaktar ett litet regn. Visserligen låter ”ett par centimeters diff” ganska mycket men ”ingenting är omöjligt” 😉.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

I vintras köpte vi ett begagnat "nytt" kapell på Blocket till vår Nimbus 26 Epoca. Enligt säljaren var det från 2005 men aldrig använt. Vi slog till då priset var bra och mycket riktigt är det helt i nyskick. Men  tyvärr visar det sig att det inte riktigt vill hamna på plats. Det är rätt modell (Nimbus original) och alla hål sitter där dom skall. Men det känns ändå för litet på sina håll. Framförallt sprayhooden. Jag har meckat och ändrat bågen men det vill sig ändå inte. De sista hålen når helt enkelt inte ner. Det är ett par centimeters diff.

 

Till saken hör att kapellet känns väldigt torrt och "prassligt". Nästan som ett segel. Kan det ha krympt under alla år i förvaring samt går det att töja det. Blötlägga är ju en sak men hur gå till väga då. Vi bor i lägenhet och kan inte gärna sätta det i duschen. Att slänga på kapellet som det är och "vattna" från bryggan känns också risky eftersom det lär komma in vatten i båten.

 

Några förslag? Att med all kraft i världen forcera ner den sista biten kanske går men då känns det som att bågarna skall gå sönder. 

Du kommer aldrig att få det kapellet att sitta bra. Varje båt som byggs är en unik individ, det skiljer alltid lite beroende på hur man plastat och hur allt monterats. Jag gjorde som dig beställde ett kapell original av nimbus, one size fits all typ. Jag höll på i en vecka skruvade meckade köpte nya bågar, det gick helt enkelt inte att få skiten att passa. Det slutade med att vi lämnade tillbaka det,kontaktade en kapellmakare och fick ett kapell som sitter som en smäck. Dessutom blev det platsbyggda kapellet betydligt billigare än originalet, i min tråd finns detta beskrivet om du orkar läsa. 

               Trevlig sommar // P

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått förklarat för mig av en kapellmakare då jag också tycker kapellet blivit svårare att montera, denne påstår att plasten krymper i takt med att det torkar. Om det stämmer eller inte, ja jag vet inte men som det förklarats. Om det stämmer med ett kapell som bara förvarats det vet i tusan. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 minuter sedan skrev kossor:

Du kommer aldrig att få det kapellet att sitta bra. Varje båt som byggs är en unik individ, det skiljer alltid lite beroende på hur man plastat och hur allt monterats. Jag gjorde som dig beställde ett kapell original av nimbus, one size fits all typ. Jag höll på i en vecka skruvade meckade köpte nya bågar, det gick helt enkelt inte att få skiten att passa. Det slutade med att vi lämnade tillbaka det,kontaktade en kapellmakare och fick ett kapell som sitter som en smäck. Dessutom blev det platsbyggda kapellet betydligt billigare än originalet, i min tråd finns detta beskrivet om du orkar läsa. 

               Trevlig sommar // P

Tack,

 

Ja vi har ju haft dessa misstankar men tänkte att det ändå är original och åtminstone borde komma på plats, även om passformen kanske inte är 100 efter alla år. Men att det skulle vara så här svårt hade vi inte räknat med. 

 

Synd om det inte går. Vi kom undan rätt billigt så det vore surt att  17-18 lax eller vad det nu kan kosta att få ett måttbeställt. Kanske ännu mer...

 

Möjligen kan kontakta en kapellmakare och fråga om dom kan modifiera kapellet + bågar så att det kommer passa. Kanske blir billigare än att göra allt nytt

Redigerad av MinbusNimbus
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev M__G:

Jag har fått förklarat för mig av en kapellmakare då jag också tycker kapellet blivit svårare att montera, denne påstår att plasten krymper i takt med att det torkar. Om det stämmer eller inte, ja jag vet inte men som det förklarats. Om det stämmer med ett kapell som bara förvarats det vet i tusan. 

Plasten, ok. Då funkar ju inte förhoppningen om att tyget skall töjas om plasten ändå är där och stramar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om hur kapellen på just en Nimbus-26:a ser ut, men ett allmänt tips kan även vara att försöka knäppa hålen i en annan ordning. Har själv ett hamnkapell som jag när jag köpt det inte lyckades knäppa hur jag än gjorde, det var ett par centimeter kvar på vissa hål, men sedan någon gång så råkade jag börja i andra änden och knäppa och då funkar det av någon outgrundlig anledning.

 

Gällande krympning så har jag alltid hört motsatsen, att det är bra att ha ett kapell som är väldigt tight ifrån början för att de töjer sig efterhand. Så det kanske kan gå åt båda hållen 🙂

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev MinbusNimbus:

Tack,

 

Ja vi har ju haft dessa misstankar men tänkte att det ändå är original och åtminstone borde komma på plats, även om passformen kanske inte är 100 efter alla år. Men att det skulle vara så här svårt hade vi inte räknat med. 

 

Synd om det inte går. Vi kom undan rätt billigt så det vore surt att  17-18 lax eller vad det nu kan kosta att få ett måttbeställt. Kanske ännu mer...

Du bor i Stockholmsområdet väl? Finns en mycket duktig i Tumba han har mallarna kvar till min båt, och du får ett mycket bra kapell. Om du tänker att båten tillverkats under nästan 20 år, och ett stort antal är producerade samt att det förekommit olika rutramar hur ska det då gå att få kapell som sitter bra det är tyvärr en omöjlighet. Ditt kapell har inte krympt, det är helt enkelt sytt till en annan båt. Lider med dig, var i precis lika situation för 3 år sedan. Peat kapellmakare är av lika åsikt. Och jag vet hur du meckat sänkt bågar höjt bågar flyttat knapar i rutramen fram och åter och det passar inte iaf, jättetråkigt. En båt är en levande varelse där varje enhet är unik, tänk om du monterar rutramen 1 cm längre bak eller fram eller i sidled, eller att man skarvat mattorna på ett annat ställe och du får en lite tjockare plast där osv. Det slår på kapellet direkt, finns säkert de som lyckats få masstillverkade kapell passa men de är nog en lite skara tyvärr. Vet inte om du har DC, eller targa. Har du DC passa då på och höj kapellet så du får ståhöjd vid förarplatsen. Lycka till lider med dig att det inte passar men tror du har ett mission imposible.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Har ingen aning om hur kapellen på just en Nimbus-26:a ser ut, men ett allmänt tips kan även vara att försöka knäppa hålen i en annan ordning. Har själv ett hamnkapell som jag när jag köpt det inte lyckades knäppa hur jag än gjorde, det var ett par centimeter kvar på vissa hål, men sedan någon gång så råkade jag börja i andra änden och knäppa och då funkar det av någon outgrundlig anledning.

 

Gällande krympning så har jag alltid hört motsatsen, att det är bra att ha ett kapell som är väldigt tight ifrån början för att de töjer sig efterhand. Så det kanske kan gå åt båda hållen 🙂

Tack, skall testa detta! Skall även testa att montera kapellet utan bågarna och sedan resa dom i efterhand. Kanske lättare att "pressa" det på plats då. Sedan får vi (gud förbjude) hoppas på lite regn så det töjs efterhand.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev kossor:

Du bor i Stockholmsområdet väl? Finns en mycket duktig i Tumba han har mallarna kvar till min båt, och du får ett mycket bra kapell. Om du tänker att båten tillverkats under nästan 20 år, och ett stort antal är producerade samt att det förekommit olika rutramar hur ska det då gå att få kapell som sitter bra det är tyvärr en omöjlighet. Ditt kapell har inte krympt, det är helt enkelt sytt till en annan båt. Lider med dig, var i precis lika situation för 3 år sedan. Peat kapellmakare är av lika åsikt. Och jag vet hur du meckat sänkt bågar höjt bågar flyttat knapar i rutramen fram och åter och det passar inte iaf, jättetråkigt. En båt är en levande varelse där varje enhet är unik, tänk om du monterar rutramen 1 cm längre bak eller fram eller i sidled, eller att man skarvat mattorna på ett annat ställe och du får en lite tjockare plast där osv. Det slår på kapellet direkt, finns säkert de som lyckats få masstillverkade kapell passa men de är nog en lite skara tyvärr. Vet inte om du har DC, eller targa. Har du DC passa då på och höj kapellet så du får ståhöjd vid förarplatsen. Lycka till lider med dig att det inte passar men tror du har ett mission imposible.

Stämmer gott!  Kan även kolla med varvet (Gåshaga) men tror nästan som du - att kapellmakare är det enda.

 

Jo, rutramen ja. Kapellet är ju sytt efter rätt rutram (Ertec - ej targa) och jag kollade upp mallnumret innan jag köpte så det är "rätt" kapell i den meningen. Men som du säger, det syddes ju efter mått som gällde runt 2005. Kan tänka mig att vår båt ändrat form under alla år. Den är helt enkelt inte lika "tight" längre.

 

Har funderat på ståhöjd - onekligen bättre men gillar verkligen originalformen med lägre profil. Den framhäver Epocas tjusiga linjer på något sätt. Estetiska egenskaper går före praktiska I guess 🙂 . Säga vad man vill om det...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser i diskussionen här, och att jag själv har tre olika erfarenheter av kapell och dess passform.

  • Kapell töjer sig.
  • Kapell kan krympa men bara litet.
  • Inga båtar av samma fabrikat är likadana, ”individer” som @kossorskriver.

Jag har upptäckt att nya fräscha kapell har varit väldigt tajta på våren, att somliga vred inte har passat i kapellens hål de första veckorna, men att det töjt sig efter spolning med slang eller de första regnet, om man är snabb och påpasslig.


Jag har köpt nya kapell några gånger, då har ”kapellmästaren” mallat av båten Och kommit tillbaka med kapellet för justering och montering på båten. Då har kapellmakaren haft med sig hålstans och öljetter som monterats på plats. Vid ett annat tillfälle fick jag kapellet utan hål och öljetter och fick låna en stans för att själv montera dessa.

 

Sedan har det hänt att jag mellan de olika säsongerna med samma kapell tvingats flytta på kapellknäppen på båten, även bågar har fått justeras. Sedan har det hänt x flera att jag fått nedhäng på mitten då duken töjt sig.

 

Så svaret på din fråga är att kapellduk både krymper och töjer sig, och ”one size fits all” funkar lika dåligt på båten som det gör med kläder på dig själv.

 

Så detta var en av anledningarna till att jag sålde min Nimbus med en massa kvadratmeter kapellduk, till förmån för en hyttbåt som i princip är utan kapell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En grej till:

På våren var det svårt att knäppa vreden i kapellets bakkant, akterut. Kunde kanske knäppa tre- fyra av sex sammanlagt, senare på säsongen kunde de anda knäppas.

 

Jag blandade Herdins impregnering enligt bruksanvisningen och sprutade på det på det uppsatta kapellet med en tryckluftsdriven färgspruta. Anledningen var att de där sprayflaskorna gav mig kramp i händerna. Men med färgsprutan blev det väldigt bra och jämnt. Då sträckte kapellet även ut sig och nedhänget över sittbrunnen försvann.... för att senare under säsongen återkomma. Då hade jag långa segelbåtslattor av glasfiber som jag spände upp.
 

Jag har senare på kapell och morsans balkongskydd som är av kapellduk, använt Biltemas grovtextilimpregnering med gott resultat. Även på duk som varit rätt sliten har det blivit tätt och bra.

Duken sträcker sig, ja krymper litet då impregneringen torkar i solen. Men töjer sig dessvärre senare... suck!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du vattenslang på brygga så vattna kapellet och se om det göttar till sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev M__G:

Har du vattenslang på brygga så vattna kapellet och se om det göttar till sig.

Dessvärre saknas det på bryggan. Får helt enkelt vänta in lite regn så får vi se hur det blir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

Dessvärre saknas det på bryggan. Får helt enkelt vänta in lite regn så får vi se hur det blir.

Köp en sådan där "tryckspruta", fyll den med vatten och impregneringsmedel (om det nu skall spädas), pumpa upp trycket och spruta på kapellet.

Den på bilden kommer från Jula, men sådana finns väl i de flesta "gubbaffärer" och byggvaruhus.

 

759005.jpg.aeffab5bf200d95ccf275b630d976584.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...