Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Rekommendera Poster

Skulle gärna få hjälp att ta beslut! Hustru o jag vill skaffa båt, ingen av oss är båtexperter! Vi vill kunna köra runt i Stockholms skärgård, kanske knoppa ute en eller ett par nätter! Vi har tittat på en Marieholm Catalina 22 med B20 och en Ockelbo DC21 med V8 båda båtarna är var och en för sig bra o passar oss men vad ska man välja? Vi söker inte en husvagn på vatten men som sagt möjligheten att knoppa i båten en natt eller två!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågar du mig så säger jag avstå b20 och 100 drev, det tenderar till att fresta på tålamodet. Tänk lite nyare maskin och nyare drev 290 och framåt. Med v8 v6 finns mycket delar på marknaden, många kan skruva med dessa motorer om du får problem. Sen vilken båt du väljer är den du fastnar för. Välkommen hit btw. // P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick ifrån b20 som bara krångla till en V8 från mercruiser. Hade jag vetat det jag vet idag hade jag aldrig börjat med b20 alls. Som den som skrev ovan mig att välj den båt ni fastnar för, men se till att välja en med rätt drivlina.

lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Pilletant447:

Klart du ska ha en V8, pröva också med raka rör du kommer gilla ljudet;)

Kanske inte de andra runt omkring gör det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Pilletant447:

Klart du ska ha en V8, pröva också med raka rör du kommer gilla ljudet;)

Är jag tråkig som bara tycker det är ett himla brötande som stör friden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inte tråkig. Ljud eller oljud är något som ligger i "betraktarens öra".

Själv tycker jag att v-åttor är musik men vattenscootrar är buller. Experimentell jazz är oljud men ac/dc är ljud. Hur är det med säckpipa, ljud eller oljud?

Det är tur att vi är olika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Nej, inte tråkig. Ljud eller oljud är något som ligger i "betraktarens öra".

Själv tycker jag att v-åttor är musik men vattenscootrar är buller. Experimentell jazz är oljud men ac/dc är ljud. Hur är det med säckpipa, ljud eller oljud?

Det är tur att vi är olika.

En lagom dämpad V8, absolut. Rakar rör, inte så mycket. Stör ju både djur och människor såvida man inte färdas i maskinen med raka rör. 
säckpipa? Helt klart ett ljud men om det är i positiv mening, det vet i tusan. Fast rätt fräckt med en millitärparad från Skottland som blåser säckpipa.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev pseudonym:

Kanske inte de andra runt omkring gör det?

Nej men det finns öronproppar för de andra runt omkring i hamnen eller ekan mycket praktiskt:D och silent choice man kan välja av alla valbara options:rolleyes:

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev M__G:

Är jag tråkig som bara tycker det är ett himla brötande som stör friden?

Mycket kan störa friden i vårt avlånga land t.ex. gnälliga båtägare som inte tycker om den höjda bensin och dieselskatten trots att de har råd eller de som inte tycker att kustbevakningen eller sjöpolisen ska lägga sig i båtägares fina fylla på sjön mm MEN EN V8 HÖR INTE TILL DE KATEGORIERNA AV ATT STÖRA FRIDEN, SÄRSKILT INTE MED RAKA RÖR, DET ÄR EN SYMFONIORKESTER JÄMFÖRT MED 4 TAKTARNAS FÖRBANNANDE STÖRANDE VINANDE!!!!!!!:)

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta DC 21

Jag har haft två styck en med 290 och 151 c motor fungerade ypperligt i kombination.

Det enda var att aktre avgasporten vittrar sönder på 151 motorn.

Men det finns handfräs att låna och kan repareras på plats.

Den andra var med cobra och en chevroletmotor (V8) fungerade också bra.

Inget bröl om avgaserna går ut i drevet och skölden.

Det är en bra sjöbåt stabil när den ligger still kränger inte när du hoppar om bord med händerna upptagna och inte kan ta tag i pulpeten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Pilletant447:

Mycket kan störa friden i vårt avlånga land t.ex. gnälliga båtägare som inte tycker om den höjda bensin och dieselskatten trots att de har råd eller de som inte tycker att kustbevakningen eller sjöpolisen ska lägga sig i båtägares fina fylla på sjön mm MEN EN V8 HÖR INTE TILL DE KATEGORIERNA AV ATT STÖRA FRIDEN, SÄRSKILT INTE MED RAKA RÖR, DET ÄR EN SYMFONIORKESTER JÄMFÖRT MED 4 TAKTARNAS FÖRBANNANDE STÖRANDE VINANDE!!!!!!!

Smaken är som baken. Jag vill färdas så tyst jag kan, vilket inte blir så tyst med planade båt, trots fyrtaktare på akterspegeln. Men en lagom dämpad v8 som ligger och puttrar är mysigt ljud. 

Men misstänker att tråden håller på att glida ifrån ämnet och trådskaparens frågor. Vi kan diskutera motorljud i annan tråd. Så hoppas jag att trådskaparen får utrymme här till sina funderingar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...