Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Skuten

Färskvatten pumpen slutar ej pumpa

Rekommendera Poster

Vid årets premiär. 

Just fyllt på färskvatten.

Tryckpumpen har stått o brummat en kvart nu.

 

Vad kan vara fel? Är det otätt någonstans tro?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjliga orsaker:

  • Luft i systemet, öppna kranarna och låt pumpen pumpa ut en massa vatten, tills det slutar att komma luft. Vanligt att det samlas luft i vv-beredaren, tappa varmvatten tills det slutar att komma ut luft.
  • trasig tryckvakt, den lilla strömbrytaren som påverkas av ett membran vid pumpens utlopp, finns att köpa som reservdel till några av de vanligaste pumparna.
  • En läcka på pumpens trycksida, kolla slangar och anslutningar.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett litet tillägg på Ohms utförliga inlägg.
Glöm inte bort duschmunstycket på badbryggan om du har d. Den lilla luringen är alltid misstänkt samt lätt att glömma bort när pumpen har kikhosta... 

 

Mvh,

 

Redigerad av SkeppOhoy
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev SkeppOhoy:

Ett litet tillägg på Ohms utförliga inlägg.
Glöm inte bort duschmunstycket på badbryggan om du har d. Den lilla luringen är alltid misstänkt samt lätt att glömma bort när pumpen har kikhosta... 

 

Mvh,

 

Dom där duschmunstyckena har ju en tendens att frysa sönder om vintern om man glömmer att tömma dem, eller glömmer att skruva loss dem och ta in dem i stugvärmen.
 

Ja kikhosta eller ”falskt krupp” är en bra liknelse!😼

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litet tillägg. Kolla om sötvattnet flyttar sig till pilsen...  😉

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min pump brummade också. Satte in expansionskärl idag för att lösa problemet. Brummandet fortsatte. Fyllde på mer vatten i tanken. Brummandet försvann 🙄 Dock nöjd med expansionstsnken - ”lugnare” beteende på pumpen nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På förra båten lärde jag mig att tryckvattenpumpen behövde välfylld sötvattentank för att komma igång vid säsongstart.

Gissar att den var dålig på att komma igång med luft i ledningen, mer vatten i  tanken löste det.

 

Visst är expansionskärl bra för att kunna tvätta händerna på natten utan att pumpen går igång blixtsnabbt och väcker alla

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Särskilt Georg ohm som vanligt. Problemet löste sig genom att fylla på ORDENTLIGT med vatten i tanken och låta pumpen gå en liten stund. Inget trasigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Skuten:

Tack för alla svar. Särskilt Georg ohm som vanligt. Problemet löste sig genom att fylla på ORDENTLIGT med vatten i tanken och låta pumpen gå en liten stund. Inget trasigt!

Bra att det löste sig, ingen orsak!
Det kan ju behöva litet tryck, vattenpelare, från tanken för att få fram vattnet dit, det bästa vore ju om pumpen var monterad under tankens nivå, men så väl är det sällan.

Jag har haft samma problem några gånger, har försökt att suga i vattenkranarna, men det blev fart på vattnet en gång så jag satt till tryckluften till de båda tankarnas gemensamma avluftning.

Annars fyller jag upp, öppnar alla vattenkranar och låter pumpen gå tills det slutat hosta luft. Jag har ingen expansionstank, har jämt flöde iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...