Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Berka81

Missljud Mercruiser 4,3L

Rekommendera Poster

Har ett rasslade molande ljud från bakre delen av motorn. Testade att smörja nippeln vid drivaxeln men fortfarande samma missljud.

 

har slarvat med att smörja nipplarna på skölden senaste tiden också, men dom är väl svåra att smörja nu när båten är i vattnet?

 

vad säger ni är det stödlagret som skapar detta missljud? Jag har kollat alla oljor och nivåer och det ser fint ut.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga, men om du slarvat med fett och lagret har gett sig så hjälper det inte att pumpa in mer fett. Inget fett i världen kan laga ett utslitet lager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade kvittot/fakturan från servicen ifjol och där står det specat från den lokala båtmeken att stödlager bälgsats och växelwire är bytt... 

 

kan det ändå vara stödlagret som skapar detta otäcka ljud..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då skulle nog jag prata med båtfirman ang detta. 

 

Kan även vara något annat, men du skriver ju att det kommer i bakkant av motorn. Så det ligger nära tillhands att det är något från svänghjulet och bakåt.

 

Annars så skulle det kunna vara något remhjul som lagret havererat i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att återkoppla så har jag nu rivit av drevet....

 

här är förklaringen till missljudet.

 

stödlagret helt slut...

 

är det nån som vet om det går att få på en ny drivknutsbälg utan att demontera gimball? Hade varit grymt skönt att slippa det med tanke på trimgivarna och slangar etc.

 

C70D1C21-3721-4FF4-AE0F-98C2AC14826D.thumb.jpeg.e27996af5072928880077a9dfb024443.jpegF7E135F6-D1D4-45AD-9DBA-06503923924B.thumb.jpeg.6845b49d90fdae5cb57d1f1202148f1d.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade du inte kvitto på att stödlagret är bytt? då låter det som en garantireparation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...