Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nicklas_lla

Bella 640 DC tar in vatten

Rekommendera Poster

Hej!

 

Först och främst vill jag framhäva att jag är något av en nybörjare vad det gäller båtar och ber liksom i förväg om ursäkt om jag inte använder mig av rätt nomenklatur för saker och ting.
 

Mitt problem:

Jag köpte nyligen en Bella 640 DC av 2006 års modell och sjösatte den igår. Efter några timmar tittar jag till båten och konstaterar att den ligger ojämnt i vattnet. Kliver ombord och lyfter på luckan till motorrummet och luckan ovanför bensintanken (som är centrerad i båten). Ja, där ligger det enl. mig "lite" vatten. Får sällskap av en vänlig person som menar att detta är normalt och att jag inte skall oroa mig. Men jag väljer det säkra och tar upp båten. 
Finns inget som pekar på ex. bälgen eller synligt läckage. Däremot finns det en skrovgenomföring under båten och vad jag kan läsa mig till så kan det vara en läckande kulventil. Den är dessutom på styrbord sida så det skulle kunna stämma överens med varför båten lutade åt just styrbord sida.
 

Nu ligger båten på land och jag skall titta till den lite senare. 

Är det någon vänlig själ här som har andra idéer eller erfarenheter kring detta eller har något klokt inspel?

Kika på bilderna, man ser enl. mig ganska tydligt att båten ligger ojämnt och det såg faktiskt värre ut än vad bilderna avslöjade.

Tyvärr har jag inga bilder på hur det såg ut inne motorrum mm då fokus låg på att försöka få upp båten.

Tacksam för alla tips.

IMG_5703.jpg

IMG_5702.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej och välkommen hit!

 

Inläckande vatten brukar placera sig centralt i båten, i det som kallas för ”kölsvinet” eller ”kölskrapen”. Det brukar sällan ge upphov till slagsida. I detta centrala utrymme, på dess lägsta punkt skall det dessutom finnas en länspump som kan pumpa ut det inläckta vattnet.

 

Att båten ligger snett i vattnet kan ju bero på att någonting tungt finns monterat på ena sidan, batterier exempelvis?
 

Eller menar du att den ligger tungt i vattnet akterut? Inte så konstigt för där finns ju motorn, men om den ligger djupare en vad den brukar göra kan det ju stå en del vatten under motorn.
 

Men det ju inte bra att det läcker in någonting, för att ta reda på om det är vatten utifrån eller i inifrån kan du ju smaka på det inläckta vattnet. Det kan ju vara havsvatten eller färskvatten från tanken eller alla dess anslutningar.

 

Bordsgenomföringar är ju väldigt bra att inspektera, och det är jobbigt men inte speciellt svårt att byta dem, ibland kan dom sitta så in i helskotta fast att man får ta hjälp av en vinkelslip utifrån.

Dom brukar ha en sexkantsfattning, insex, inuti sig så man kan skruva eller hålla emot med insexnyckel. kulventilen byter du samtidigt! Ja och så slangen som går från denna. Slangen skall vara klämd med två rostfria och motmonterade slangklämmor.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Nja, ser inget på bilderna. Hur mycket är lite vatten? Som George skrev. Båten är v-formad undertill så vattnet lägger sig i mitten. Inte ovanligt att båtar lutar lite när de ligger still. Styrning, gasreglage, batterier, instrumentpanel osv väger och beroende på placering så kan båten luta lite. Alla mina båtar har lutat lite när de ligger stilla. Men det beror ju såklart på hur mycket det lutade. Kan såklart vara något annat som orsakar det. Hur mycket lutade det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för era svar.
 

Bellan har två luckor, en ovanför bensintanken och en ovanför motorn. Jag har fotat bilder idag där man ser spår av vattnet men jag skulle säga att igår (när jag givetvis INTE fotade) så var det dubbelt så mycket i utrymmet under tanken och ungefär lika mycket under motorn. 

Gällande frågan om båten lutade och hur mycket så skulle jag nog bedöma att det var iögonfallande. Jag har felsökt (vad jag kunnat) och misstänker kulventilen, men det återstår att se. Det blir att torka ur vattnet (sitter varken bottenplugg eller länspump vilket i sig är märkligt och jag skall montera länspump omgående). Stänga ventilen och spola in vatten för att se om det blir något synligt läckage kring kulventilen. Annars överlåter jag det till proffsen som får felsöka vidare.

IMG_5741.jpg

IMG_5739.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du 100% säker på att vattnet inte var där redan innan du sjösatte? Båtar ligger ju ofta med lite ”akterligt trim” i vattnet varpå gammalt regnvatten kan rinna bak och ner i kölfickan. Vatten som tidigare när båten stod på trailern låg längre fram under innerlinern.

En båt kan ta in vatten från alla håll. Uppifrån är nog vanligast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Jag skulle givetvis ha kontrollerat om vattnet var där innan - vilket jag inte gjorde. Det kan mycket väl vara så att allt är falsklarm och som M__G skriver så kan ju lutningen vara normal. Det känns faktiskt rätt så logiskt. Det blir att torka ur allt och prova kulventilen och därefter sjösätta igen.
Skulle den ta in vatten då... ja då får det bli experterna som få hitta läckan. Jag skall försöka lyfta båtkärran vid kulan så högt som möjligt för att verkligen se tll att allt "rinner" bak.

Tack för era kloka ord och inspel, det uppskattas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lutningen beror ju knappast på vattnet i kölsvinet som ligger väl centrerat. Hur är lasten/vikten i båten fördelad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Batteriet (1st) är på barbord sida, styrning/konsol på styrbord sida. Jag håller ju givetvis med er om att vattnet naturligt samlas i mitten av båten och att det således känns ologiskt att den skulle luta av den anledningen. Tack vare era inspel känns det som att det klarnar kring felorsaken samt att lutningen troligtvis inte har med vattnet i kölsvinet. Lutningen kanske rent av är "normalt".
Ingen Bella 640 DC ägare som kan bekräfta eller dementera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara vettigt att fördela vikten ombord på en ”liten” båt med djup v-botten så att det krängande momentet från propellerverkan motverkas. 
Det kan göra att man låter båten ha en liten slagsida vid stillaliggande. 
Jag har det inte Tyvärr. Och närmare 1000 nm I maskin och fyrbladig singelpropp i kombination med 28 graders v-botten ger påtagliga effekter innan man kommer upp i fart ordentligt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser ut som gammalt vatten. När det nyss läckt in är det klarare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Idag har jag manuellt pumpat ut så mycket vatten jag kunde (uppskattningsvis totalt ca 30 liter). Vattnet under bensintanken uppfattar jag som att det mest troligt är regnvatten. I "facket" bakom bensintanken (där skrovgenomföringen är) fanns/finns det också vatten som jag pumpade ut. Det som dock förbryllar mig är ett hål jag hittade (se bild) där jag kan försiktigt känna med fingret och känna mera vatten. Jag har ingen aning om vart hålet leder eller vad det är för vatten som samlats där? Jag kan dock tänka mig att om båten skulle ligga i så skulle det rinna ut mer vatten då min uppfattning är att det samlats en del vatten i utrymmet?

 

Fortsättning följer...

IMG_5762.jpg

IMG_5752.jpg

IMG_5757.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att det är ett hål för att vattnet ska kunna rinna från andra sidan mot den lägsta punkten, så inte det står vatten mellan varje förstärkning/skott. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer kanske en korkad fråga (ber om ursäkt i förväg), hur kommer det in vatten där?

 

Jag är ganska säker på att vattnet jag pumpat upp idag ifrån motorrummet inte är regnvatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev nicklas_lla:

Nu kommer kanske en korkad fråga (ber om ursäkt i förväg), hur kommer det in vatten där?

 

Jag är ganska säker på att vattnet jag pumpat upp idag ifrån motorrummet inte är regnvatten. 

Ingen dum fråga. Jag har inget svar. Men generellt kommer det alltid in viss mängd vatten i en båt. Det kan vara kondensvatten, regn som söker sig in via otäta skruvar, genomföringar osv. Regn som kommer in i sittbrunnen på samma sätt, översköljande vågor. Båtar består ofta av en underdel och en överdel, ibland kanske flera delar och dessa monteras ihop. Kan ju ex komma in vatten mellan över och underdel om det inte är helt tätt. Den breda gummilisten högre upp på skrovet brukar dölja halvorna. Sen kan ju vattnet såklart komma från havet med, otäta genomföringar, har man inombordare finns det massa bälgar och andra delar som kan läcka. Oavsett var vattnet kommer in brukar det vara rör och eller hål i förstärkningar/skott från olika delar av båten så det vatten som kommer in rinner till lägsta punkten så det kan pumpas ut. 

Men du vill ju inte ha in allt för stora mängder. Så du behöver kanske sjösätta och se om det sipprar in någonstans. Alternativt tar en kompis till hjälp och med vattenslang spolar del för del av båten för att se var det kommer in, om det kommer in. Vissa läckage kan vara svåra att hitta med slang, speciellt om det sipprar in tack vare vatrentryck. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är oändligt tacksam för all input och tiden du/ni lägger för att svara. 

Med tiden och logik känns det som att jag närmar mig in på att det kan eg. bara vara genomföringen till sötvattenkylningen eller bälgen då det är en inombordare. Det finns inga andra synliga skador i skrovet (tvärtom är skrovet riktigt fint). Det finns heller inga andra genomföringar i skrovet. Ett annat scenario är ju förstås att det finns någon annan läcka i någon slang eller kylningen till motorn, men magkänslan säger mig att det inte är det.

Jag skall be Marinan sjösätta båten och be en firma ta vid själva felsökningen då jag inte har tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev nicklas_lla:

Nu kommer kanske en korkad fråga (ber om ursäkt i förväg), hur kommer det in vatten där?

 

Jag är ganska säker på att vattnet jag pumpat upp idag ifrån motorrummet inte är regnvatten.

Att torka sista vattnet ur kölsvinet kan vara lite ”tricky”. Länspumpen klarar inte sista centimetern och när man står i eller ovanför motorrummet för att torka sista lilla vattnet upp bidrar man till ytterligare vikt akterut och vatten kan då rinna in under motorn. När man sedan flyttar föröver för att tömma där flyttas vikten föröver och vattnet under motor rinner fram och ev då genom hålet. 
 

Hålen mellan skotten/skiljeväggarna är viktiga och syftar till att leda allt vatten Som tränger in fram till länspumpen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Genomföring tror jag mindre på. Men man vet ju inte såklart. Jag är kass på inombordare men du bör ju ha typ tre bälgar och lite så. Finns en tråd här om en ryds med inombordare och svårfunnet läckage, kanske något att ögna genom. Hittar varvet läckaget så är det ju bra, är det något smått så är det nog vattenslang och kompis och tålamod som gäller. Jag hade en dc för många år sedan där det kom i vatten när det regnade, inte mycket men det var i ruffen. Visade sig vara mellan srovhalvorna på ett ställe. Tog tid att hitta, snabbt att fixa. Vänta bort listen en bit och kleta på sikaflex. 

Har utombordare och lite regnvatten kan följa med reglagevire, elsladdar osv, det blir inga stora mängder men.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal fråga, är problemet löst?

Jag har en identisk båt, samma årsmodell, den tar normalt inte in en droppe vatten. Bottenventilen och kulventilen du nämner är för motorns kylvatten, den ska vara öppen. Sen har du en likadan kulventil för avstängning på självlänsen också, inte heller bra att stänga utan god anledning. Länspumpen suger i samma utrymme som kulventilerna sitter, men den tar inte de "sista hundra literna" under motorn. Det är en "tröskel" emellan. Sittbrunnen är självlänsande så länge slangen inte är igentäppt. Är den det så kan det rinna över och ner i utrymmet vid tanken, och blir det mycket kan det rinna över in under motorn.

Två gånger har jag haft skapliga läckage och båda gångerna var det bälgen för växelvajern. Det kommer under motorn först, och när det når "tröskeln" så rinner det över till utrymmet där kulventilerna sitter.

Det blir regelbundna bälgbyten framöver för min del, vart 5 år tror jag. Ibland lär man sig den hårda vägen. 

 

Redigerad av jonaswiman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...