Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Barmeister

Vatteninträngning i motoroljan: desperat...

Rekommendera Poster

Har fått vatteninträngning i motoroljan vår Volvo Penta B30. Har fått massor av idéer och förslag på felsökning och ”vad göra” men har nått vägs ände: jag behöver få någon att komma och titta och hjälpa oss, min kunskap räcker inte längre. Har i min jakt på fått några tips på ambulerande mekaniker men ingen av dessa har kunnat komma förbi (tidsbrist, slutat med denna service etc.). Får också en känsla av  vissa att de etablerade inte vill befatta sig med dessa gamla motorer....

Vänder mig nu till er på Maringuiden som kan tipsa om någon som vill ta sig en titt?
Båten ligger i sjön på Djurgården Stockholm.

 

Mvh

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Barmeister:

Har fått vatteninträngning i motoroljan vår Volvo Penta B30. Har fått massor av idéer och förslag på felsökning och ”vad göra” men har nått vägs ände: jag behöver få någon att komma och titta och hjälpa oss, min kunskap räcker inte längre. Har i min jakt på fått några tips på ambulerande mekaniker men ingen av dessa har kunnat komma förbi (tidsbrist, slutat med denna service etc.). Får också en känsla av  vissa att de etablerade inte vill befatta sig med dessa gamla motorer....

Vänder mig nu till er på Maringuiden som kan tipsa om någon som vill ta sig en titt?
Båten ligger i sjön på Djurgården Stockholm.

 

Mvh

Martin

Vad tråkigt, lider med dig!

Men, vad har du för kunskap?

Klarar du meka själv?

 

Ett komptest säger mycket. Har haft denna järnspis, var aldrig riktigt nöjd med den, kastade ur den och ersattes med en cheva small block, enklare, starkare, billigare i driften ect...

 

Jag misstänker såklart att topplockspackningen, men utan att vara där så kan din limpa också vara helt slut, och då har du problem. Dessa limpor är näst intill omöjliga att hitta i bra skick beg. eller ny.

 

Finns säkert någon på forumet som kan komma förbi och hjälpa dig. Jag själv bor 15 mil ifrån din båt, lite för långt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är set saltvatten eller sötvatten ( glykolblandat) som finns i oljan ?
 

Om det är saltvatten så skulle jag har kollat oljekylaren ( har råkat ut för det )

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med ett kompressionstest! 
Följ sedan de andra råden.

 

Jag hade den fyrcylindriga varianten, B20 som gick med sjövattenkylning i västerhavet...

Där hade det rostat sönder mellan kylkanaler och cylindrarna... tja den motorn gick inte att rädda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacksam för alla tips, utan tvekan men har provat det mesta men skulle verkligen få tips på någon som kan komma förbi och titta över det hela!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Barmeister:

Tacksam för alla tips, utan tvekan men har provat det mesta men skulle verkligen få tips på någon som kan komma förbi och titta över det hela!

Vad heter din båt? Ser att det är en Ancas...

VÄLDIGT lik min gamla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Barmeister:

Hon heter Queen.

 

Då är det inte min gamla.

 

Ingen lösning än?

Åk förbi Biltema och köp kompressiontestkit, skruva ur ett tändstift och testa, notera värdet, gör likadant på nästa osv.

Återkom gärna med siffrorna.

 

Du klarar det, väldigt enkelt att göra, även för en lekman!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, kompressionstest, jag har verktyget sedan innan men förstår inte riktigt hur testresultatet skulle kunna visa på vatteninträngning? Eller rättare sagt, hur det kommer sig att det är vatten i oljan...?

 

lekman som undrar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Barmeister:

Ok, kompressionstest, jag har verktyget sedan innan men förstår inte riktigt hur testresultatet skulle kunna visa på vatteninträngning? Eller rättare sagt, hur det kommer sig att det är vatten i oljan...?

 

lekman som undrar...

Om det nu är så att det läcker in vatten från kylkanalerna in och ut under topplockspackningen så läcker det sannolikt även ut bränsleblandning från förbränningsrummen, då blir det sämre kompression.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är värmepumpen Gerd!

Skämt åsido.

Minns jag rätt sitter värmepumpen (impellern) på en axel som går in i motorn.

När tätningarna slits är det vanligt att impellern inte bara pumpar vatten till motorns kylsystem utan dessutom in till oljan.

Byte av axel och tätningar löser det problemet.

 

Men visst kan det vara sönderrostat.

Kyls motorn med saltvatten så är det nog risk för det men annars tror jag på tätningarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev FIATX19:

Det är värmepumpen Gerd!

Skämt åsido.

Minns jag rätt sitter värmepumpen (impellern) på en axel som går in i motorn.

När tätningarna slits är det vanligt att impellern inte bara pumpar vatten till motorns kylsystem utan dessutom in till oljan.

Byte av axel och tätningar löser det problemet.

 

Men visst kan det vara sönderrostat.

Kyls motorn med saltvatten så är det nog risk för det men annars tror jag på tätningarna.

 

Jag hade ju en fin motor en gång, en AQAD130, eller B-20, var det väl... ja den satt inte i en Amazon utan i en Monark 670. Hursomhelst var den motorn en tvåcylindrig bensinmotor som drev en tvåcylindrig vatten/oljepump. Att kyla gjutjärnsmotorer direkt med Skagerack och Kattegatts aggressiva elektrolyt funkar inte så bra i längden. Det blev motorbyte, till en något modernare maskin som var färskvattenkyld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi börjar från början...

 

Går motorn bra i övrigt, med normal gång och kraft? Är den söt eller sjövattenkyld?

 

Vad är bytt/kollat hittills? Hur mycket inblandning blir det? Är det lite strimmor med ljusa partier, eller är det majonäs av det hela?

 

Grovt sett brukar dålig gång tyda på dålig topplockspackning alternativt spricka i topp eller block. Dålig komp på en cylinder brukar enligt min erfarenhet höras på gången, framför allt i fall där vatten är inblandat.

 

Om motorn däremot går bra är oljekylare eller vattenpump misstänkta kandidater.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett första steg är att kolla stiften,får du vatten i förbränningsrum så tvättas stiftet rent.

 

I ett andra skede så kan du tänka så här

Kompressionstryck är högst i maskinen 8-15bar

Sedan kommer oljetryck 1½-4,5 bar

Vidare har du kylsystem som normalt ligger på runt 1 bar innan locket löser.

 

Jag brukar alltid börja med att läsa stift,sedan provtrycka kylningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...