Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
reva

Bättre rorsman än gummicord?

Rekommendera Poster

Hej! 
På lågbudgetprojektet Albin 57-an är det mycket som sköts från masten. Allt utom fockfall..

 

har gummicord virad runt rorkulten och fastsatt i knapar. Funkar tillfredsställande i svag och mellanvind. I lite friskare vind styr kapten gummisnodd däremot som vore han full. Och det är ju just när det blåser och gungar det blir trist om rorkultslåset inte duger..

 

Några bra tips? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd en stum lina istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det var lite svårt att förstå hur länge du önskade att båten skulle kunna styra på egen hand. Är det bara kortare stunder du vill lämna rodret så skaffa en autopilot eller sätta dit ett hackbräde.

 

Förutsatt att det handlar om längre tid så rekommenderar tre olika lösningar.

1. Sheet to tiller

2. Aristo self steer

3. Trim tab vane

Samtliga finns till beskådan på Youtube. Aristo fungerar inte så bra i högre vindstyrkor, men är billigt att konstatera. Trim tab är nog bäst till din båt. Sheet to tiller är intressant och bra att kunna, men jag skulle nog se det mera som ett reserv system.

 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Peka67:

hackbräde

Kan bli svårt på en Albin 57, men ett Roderlåset kan funka om rorkulten är eller går att få trög att fälla upp och ned.

roder.jpg.e8c64372e12c11c297cf6e0e2d03490d.jpg

 

Sedan är nästa steg för längre tids styrning som Peka67 beskriver.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Mackey:

Kan bli svårt på en Albin 57, men ett Roderlåset kan funka om rorkulten är eller går att få trög att fälla upp och ned.

roder.jpg.e8c64372e12c11c297cf6e0e2d03490d.jpg

 

Sedan är nästa steg för längre tids styrning som Peka67 beskriver.

Varför autopilot endast för kortare? Hur korta i så fall. Misstänker jag använder min fel i så fall. Autopiloten styr nog mer än jag.. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Mackey:

Kan bli svårt på en Albin 57, men ett Roderlåset kan funka om rorkulten är eller går att få trög att fälla upp och ned.

roder.jpg.e8c64372e12c11c297cf6e0e2d03490d.jpg

 

Sedan är nästa steg för längre tids styrning som Peka67 beskriver.

Roderlåset var något nytt för mig, verkar vara en väldigt smidig lösning 😁

27 minuter sedan skrev Caribic410:

Varför autopilot endast för kortare? Hur korta i så fall. Misstänker jag använder min fel i så fall. Autopiloten styr nog mer än jag.. 

Vi har alla olika förutsättningar på våra båtar. Men gissningsvis så är möjligheten att producera el på en Albin 57 begränsad. Återstår då att bära iland och frakta hem batteri för laddning (om inte båtplats har el). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peka67:

Roderlåset var något nytt för mig, verkar vara en väldigt smidig lösning 😁

Vi har alla olika förutsättningar på våra båtar. Men gissningsvis så är möjligheten att producera el på en Albin 57 begränsad. Återstår då att bära iland och frakta hem batteri för laddning (om inte båtplats har el). 

Aaa.. ok

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två modeller av autopilot.

Modell 1 Garmin fungerar i alla väder och gnäller inte, dyr initialt.

Modell 2 Fru fungerar oftast bra i rätt väder och vindförhållande, Billig initialt men tenderar att kosta mer med tiden.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wildeside:

Billig initialt men tenderar att kosta mer med tiden.

Du bör nog inte tala om för din fru att du en gång sett henne som "billig".

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Mackey:

Du bör nog inte tala om för din fru att du en gång sett henne som "billig".

Inge fara, billig initialt är ingen specificerad summa, grattis va det inte och det gick åt både engagemang och tålamod.

Ungefär som att skruva med båten ser inte så allvarligt ut och kostar alltid mer än man tänk sig och kräver mängder med tålamod och engagemang.Men jag är överlag nöjd med båda två!😍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Peka67:

kortare stunder [...] autopilot eller sätta dit ett hackbräde.

 

Förutsatt att det handlar om längre tid så rekommenderar tre olika lösningar.

1. Sheet to tiller

2. Aristo self steer

3. Trim tab vane

Det är framförallt de korta stunderna som är det akuta problemet - och då egentligen mest för att jag seglar en glorifierad jolle. Den är väldigt känslig för viktförskjutning. 
 

Gummicord gör faktiskt jobbet bättre än stum lina, men kräver ju att segel- och viktbalans är konstant. 
Inget för att gå och reva segel med mao. 
Autopilot är den mest naturliga lösningen, men det känns dumt att investera mer än båten är värd utan att ha testat alla möjligheterna. 
 

Ariston verkar intressant för själva seglingen däremot. Ska försöka hitta info som inte är på italienska som en snabb googling gav mig. 
Även trim tab vore kul att försöka slänga ihop. 
 

nu löser jag med andra ord inte grundproblemet utan ett helt annat, men det vore ju skönt att kunna dricka kaffe på seglatsen utan att behöva justera roder-snöret med jämna mellanrum!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peka67:

Återstår då att bära iland och frakta hem batteri för laddning (om inte båtplats har el). 

 

Man kan ju även ha en solcell. Autopiloten drar inte mer ström än att den nästan kan drivas av en liten solpanel vackra dagar.

 

Jag har ungefär samma problem som TS på min Soling. Jag har också en halvstumm gummicord men det fungerar inget vidare så jag följer tråden med intresse.

 

Jag har en elektrisk autopiloten à ST2000 men den är rätt bökig att ta fram för de få sekunder jag vill justera seglen framme vid masten. Mycket bra vid längre seglingar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minuter sedan skrev Dava:

Man kan ju även ha en solcell.

Det finns, och den laddar fint. Men det tar emot att köpa autopilot för just de där tillfällena.
 

Normal vind är ok, och då seglar den hyfsat på gummicord och segeltrim. Man kan hämta en kopp kaffe mellan justeringarna i alla fall. Men hela koppen hinner man inte dricka innan det är dags att dra lite i snöret. 
Reva storen däremot är i bästa fall intressant, men oftare spännande...

 

Redigerad av reva

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...