Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
simonl

Hål i fören?

Rekommendera Poster

Halloj!

 

Jag är rätt ny på det här med båtar och segling så jag hoppas ni kan förlåta en möjligtvis korkad fråga här.

 

Jag köpte en ÅH-30 sent på förra sommaren som jag bara hann vara ut med ett fåtal gånger, och nu försöker jag få den i ordning för att få i den i sjön. När jag undersökte ett problem med ekolodet (displayen hittade det inte - ordnade upp sig när jag körde factory reset på den) så hittade jag nåt som ser ut som ett litet hål, alt. nästan ett hål precis brevid ekolodet (uppskattningsvis ca 5mm i diameter - bifogar en bild på det). Det verkar inte vara helt igenom, men det kommer in ljus underifrån vilket inte känns som ett lovande tecken.

 

Ni som är lite mer rutinerade än en total nybörjare, hur allvarligt skulle ni uppskatta att det här är? Kommer båten att sjunka tvärt eller räcker det kanske att bara slänga på lite plastic pudding?

 

Mvh  / Simon

 

 

IMG_20200526_201017.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan du avgöra om hålet eller skadan är utifrån eller inifrån? Ja om den är utifrån måste du ju ta upp båten...

Plastic Padding glasfiberspackel i all ära, jo det funkar, men det är bra mycket bättre om du köper en liten förpackning med plast, härdare och en liten bit glasfiberväv och litet aceton.

Tvätta med aceton, blanda plast och härdare, kladda ihop det med glasfiber och tryck ned i hålet och stryk runt ikring. Låt det härda och slipa bort överflödet. Tja det blir väl samma resultat som med glasfiberspackel...


Möjligen kan du kanske även laga med gelcoatspackel, om skadan är liten.

 

Jag uppskattar skadan till mindre än millimeter, om det blir hål rakt igenom skrovet sjunker väl båten lika långsamt eller långsammare som Titanic, om du minns den båten? Det blir en ”pissande stråle” rakt upp. Det blir blött inombords, länspumpen hinner med, men klart det är ju direkt obra. Men ingen större panik, troligtvis hinner du i hamn innan vattenmängden ombord blir kritisk om nu länspumpen havererar också.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om det inte bara är topcoaten som saknas på den lilla fläcken.

Om det är så är det fullt normalt att det lyser igenom skrovet även om det är

centimetertjockt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev snoy:

Kolla om det inte bara är topcoaten som saknas på den lilla fläcken.

Om det är så är det fullt normalt att det lyser igenom skrovet även om det är

centimetertjockt.

Så tänkte jag också...

 

Är det ett litet hål som inte är genomgående skulle inte jag göra annat än att lägga i lite gelcoatspackel eller Plastic padding, i alla fall om jag inte hade glasfiberväv och plast i närheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla tips, hoppas det bara är lacken som någon och annars så följer jag råd om att fylla igen med glasfiberspackel. Det känns ändå lite ljusare nu! Återkommer möjligtvis med lite lyteskomik om spackeläventyren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer det in botten ljus? Solkatt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...