Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Vet någon hur jag får liv i min Fjord 21s trimplan. De reagerar inte alls på knapparna. Finns det några säkringar någonstans? Motorn har precis varit inne på service.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för system?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Yvonneva:

Vet någon hur jag får liv i min Fjord 21s trimplan. De reagerar inte alls på knapparna. Finns det några säkringar någonstans? Motorn har precis varit inne på service.

Jag ställer samma fråga som Kane, -Vad har du för system, fabrikat?

 

Låter det om motorn när du trycker på kanpparna (kommer det fram ström) , Har du olja i tanken,........?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är ju lätt att tro att någon mekaniker avsiktligt eller oavsiktligt kopplat bort någonting när motorn lyftes ur eller i. Och då om det varit avsiktligt glömt att koppla ihop det igen.

Jag vet inte var trimplanpumpen sitter i din båt, men en väldigt vanlig placering är på ena sidan innanför akterspegeln. Den brukar se ut som en rektangulär "låda" som är halvt genomskinlig upptill, det är oljebehållaren. Kolla om du ser några lösa kablar som i närheten av den "lådan".

Kolla om dety finns olja i behållaren, kolla om det finns oljesöl runt omkring, ofta en röd olja.

 

Sedan kan du kolla särkingshållaren, inte heller där vet jag var den finns i din båt, det kan även finnas mer än en sådan, kan finnas i närheten av batterierna eller invid instrumentpanelen. Kolla att säkringarna är hela, om det är automatsäkringar skall dom vara intryckta.

 

Vissa trimplan har en hängsäkring på en av kablarna som går till manöverknapparna, dom som jag sett har suttit på en orange eller gul kabel, det är en liten cylinder som sitter på kabeln och inuti denna kan det finnas en rörsäkring. alltså lossa trimplanspanelens skruvar och lyft den rakt upp då borde du se den hängsäkringen om det nu finns en sådan.

 

Det var det elektriska, nu det mekaniska:

@Pirayan föreslog att du skulle lyssna efter ljud, "ett elektriskt ljud" ett surr som från en elmotor, om du hör det ljudet då du trycker på knapparna är det ju inget elektriskt fel, utan då som nämnts någonting med hydrauliken, oljan? 

När du lokaliserade pumpen, såg du då oljenivån i behållaren? det brukar finnas ett min- och ett max-streck, såg du om det var kladdigt runtomkring? har du en fet hinna i slagvattnet i kölskrapen?

Isåfall oljeläckage. Det finns klena svarta plastslangar från pumpen med mäsingsförskruvningar på, här kan det ju läcka.

 

Man kan även ha ett utvändigt oljeläckage i cylindrarna som manövrerar själva trimplanen på båtens utsida, då kan man ibland se en oljehinna på vattenytan bakom båten. Oljan i dessa trimlanscylindrar och dess pumpar är ofta en röd olja (automatväxellådsolja) som är lätt att känna igen.

 

Pumpen är enkelverkande, den trycker ned trimplanen, sedan är det en kraftig fjäder som återställer trimplanen när dom skall återgå till normalläge. På trimplanspumpen med behållare finns det inte bara en elektrisk elmotor som sitter ihop med en oljepump, det finns även två elektriska ventiler också, en för sb och en för bb. Det är dom som öppnar och släpper på trycket då man vil att trimplanen skall återgå uppåt. Dom ventilerna kan ofta gå sönder, eller så är det bara dålig kontakt i dess anslutningar. Det skall säga "klick" när man släpper upp ("Bow up") trimplanen, om dessa ventiler.

 

Efter många år med sådan trimplan tröttnade jag och bytte i förra båten till Lencos elektriska, och då jag bytte båt flera år senare igen, så åkte dessa ut där också för att ersättas av Zipwake… Nä jag tröttnade på dessa el-hydrauliska trimplan, men klart fungerar det bra eller om du enkelt och billigt får igång dem igen så finns ingen anledning att byta.

 

Hoppas du blev hjälp av detta och de andras svar!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för hjälp! Jag har kollat säkringarna och en satt löst, nu ska jag ut och prova om det var så enkelt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Yvonneva:

Tusen tack för hjälp! Jag har kollat säkringarna och en satt löst, nu ska jag ut och prova om det var så enkelt...

Vad bra!

Du kan ju redan i hamnen testa om dom fungerar, dels hör du hur motorn arbetar, sedan kan du se eller känna med en båtshake och trimplanen rör sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var oljeläckage som var felet, den olja som var i försvann snabbt bakom båten. Tack igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Yvonneva:

Det var oljeläckage som var felet, den olja som var i försvann snabbt bakom båten. Tack igen!

Hur löste du det då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls.Jag tänker sälja felet med båten...

Men jag har ett annat fel som du kanske kan hjälpa mig med: jag har en Mercruiser v8 340 motor där den ena limpan inte blir kall och jag hittar inte reglaget, om det finns något för kylarvattnet? Det är styrbords limpa. Plus att den andra limpan som blir kall, där är luftslangen från limpan till luftfiltret bortkopplat. det syns att den inte lossnat utan klippts av. Varför? 

Motorn är nyservad med ny olja och filter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae sådana motorer har jag ringa erfarenhet av.

Men jag har läst om liknande saker i olika trådar här.

 

Nästa ägare får då byta en trimplanscylinder eller med visst besvär se till att den blir tät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...