Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Familjefadern

Ställde propellerbytet till det?

Rekommendera Poster

Godmorgon,

 

Bytte i vintras från en Aluminium propeller till en propeller i Rostfritt stål.

 

Aluminiumpropellern hade storlek 13x19 och med denna varvade motorn (yamaha F115) 5800rpm.

 

Den nya propellern i RF har storlek 13,25x19 men nu varvar motorn inte mer än 4400 och båten känns tung och orkeslös.

 

Tror ni verkligen att propellerbytet kan vara orsaken till mitt problem?  Funderar annars på om jag fått något skit i bränslesystemet under vinterlagringen. 😞

 

tack för synpunkter och svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå!

Har du gamla propellern kvar?

Byt tillbaka och prova vad som händer då.

 

Lycka till!

 

/Mathias

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ville du uppnå med propellerbytet?

 

Är en hel del andra parametrar än bara stigning och diameter som påverkar. En rostfri propeller brukar i regel ha ett bättre grepp i vattnet.

 

Så med stor sannolikhet så kan nog bytet vara boven i dramat. Men som skrevs ovan, byt tillbaka så får du ju svaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den nya proppen har större diameter vilket påverkar varvtalet negativt. Att hitta rätt propeller kan vara svårt och man kan behöva prova sig fram. Förhoppningsvis har du bytesrätt. Viktigt för motorn är att varvtalet hamnar inom WOT. Sedan är ju frågan vad du vill uppnå med bytet, bättre acc/grepp eller högre toppfart?

 

Här är en bra artikel om propellerbyte: http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20141218/ny-propeller-i-var/?page=1

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 minuter sedan skrev Freez:

Den nya proppen har större diameter vilket påverkar varvtalet negativt.

Detta är förvisso sant, men det skiljer bara 6 mm, dvs några procent skillnad i aktiv bladarea, så detta kan inte vara den enda förklaringen till att tappa 25 % av toppvarvet och förmodlingen ungefär lika mycket i toppfart.

 

Om propellern inte är felmärkt så återstår problem med motorn, förmodlingen bränslerelaterat.

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev guestsson:

Detta är förvisso sant, men det skiljer bara 6 mm, dvs några procent skillnad i aktiv bladarea, så detta kan inte vara den enda förklaringen till att tappa 25 % av toppvarvet och förmodlingen ungefär lika mycket i toppfart.

 

Om propellern inte är felmärkt så återstår problem med motorn, förmodlingen bränslerelaterat.

Du har ju svaret.

Rf propp fjädrar mindre än alu, så du har högre stigning på den när du kör. Sen blir kanske skillnaden mindre när du kommit upp i plan och hastighet.

Tycker åxå skillnaden kan kännas orimlig.

Men såklart!! Prova med den gamla så vet du och alla slipper gissa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

Jag har den gamla propellern kvar och skall byta tillbaka till denna och testa.

 

Anledningen till propellerbytet var att den gamla propellern var lite sliten (en del skav samt färgsläpp), och tänkte att om jag ändå skulle byta så vore det lite coolare med en propeller i Rostfritt.  🙂

 

Läste i trådar att om man skulle byta propeller till Rostfritt skulle man byta till samma diameter och stigning; jag hittade dock en i nästan nyskick begagnad på Blocket med något större diameter (13,25 istället för 13) men tänkte väl att det inte spelar så stor roll.....

 

Återkommer efter att jag testat den gamla proppen igen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har råkat ut för att begagnade propellrar varit omknackade men där man inte justerat märkningen efteråt. Kanske är det du råkat ut för ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att propeller av rostfritt stål är inte förlåtande vid bottenkontakt. Aluminium är mjuk så det brukar rädda växelhuset, slår stålpropeller i någon sten så risken är stor för rejäla skador på växelhuset.

Lägg gärna in bilder på bägge propellrar (mitt i bytet så de ligger bredvid varandra)  så kan vi kanske se några väsentliga skillnader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Stigning på propellrar är inte en absolut sanning. Exvis Stiletto brukar kunna ge negativ slip på vissa av deras proppar, dvs över 100% verkningsgrad. Detta beror på att geometrin med cup osv ger högre stigning än vad som listas. Jag testade en Stiletto 23” som betedde sig som en 25” på min båt.

Även fyr och fembladiga brukar kunna vara tungdragna relativt listad pitch pga deras stora bladarea.

 

Propellrar är både en vetenskap och religion... Man blir dock lätt fast när man börjar testa.

 

I det aktuella fallet har vi något ökad diameter, vilket ger större area och därmed ökat motstånd i vattnet. Plus rf och en ev lågt listad propp. Det kan räcka för att en 4t skall tappa ork, men om den gamla proppen inte ger varvet tillbaka luktar det bränslebrist om det hela...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt forum det här, tack för all hjälp!

 

Har tyvärr inte hunnit byta propeller ännu men återkopplar med bilder så fort jag gjort det.
 

Den nya propellern som sitter på är denna:

https://www.ozpropellers.com.au/outboard-propellers/yamaha-t50-60-70-75-80-85-90-100-115-130-140hp-3-blade-powertech-red3-stainless/


Tilläggas kan väl också göras att båten är en 6meters RIB-båt, så den torde väl vara ganska lättdriven kan man tycka. 🤔

 

Må väl!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Godmorgon,

 

Var nere i hamnen 06:00 och bytt tillbaka till den "gamla" propellern igen.

Motorn varvar nu 5400 rpm och gör då 31 knop.  (trimmat upp max)

Med den rostfria propellern varvade den 4400 rpm och 28 knop.

 

Känns som att varvtalet nu ligger bättre.

Dock är jag lite besviken på toppfarten; då det är en 6 meters Ribbåt med 115hk motor tycker jag att den borde gå lite bättre.

 

Vad tycker ni att jag skall göra härnäst?

Skall jag leta problem på motor / bränslesystem eller försöka optimera med annan propeller?

 

Det var så lågt vatten idag så kunde inte dra upp båten på trailern för att kolla motorns monteringshöjd på akterspegeln, men finns kanske möjlighet att hissa upp den ett pinnhål med den rostfria propellern men frågan är om den rostfria propellern som jag har kommer att funka ändå...

 

Må väl!

 

 

IMG_9149.jpg

IMG_9153.jpg

IMG_9144.jpg

IMG_9145.jpg

IMG_9148.jpg

IMG_9147.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Familjefadern:

Godmorgon,

 

Var nere i hamnen 06:00 och bytt tillbaka till den "gamla" propellern igen.

Motorn varvar nu 5400 rpm och gör då 31 knop.  (trimmat upp max)

Med den rostfria propellern varvade den 4400 rpm och 28 knop.

 

Känns som att varvtalet nu ligger bättre.

Dock är jag lite besviken på toppfarten; då det är en 6 meters Ribbåt med 115hk motor tycker jag att den borde gå lite bättre.

 

Vad tycker ni att jag skall göra härnäst?

Skall jag leta problem på motor / bränslesystem eller försöka optimera med annan propeller?

 

Det var så lågt vatten idag så kunde inte dra upp båten på trailern för att kolla motorns monteringshöjd på akterspegeln, men finns kanske möjlighet att hissa upp den ett pinnhål med den rostfria propellern men frågan är om den rostfria propellern som jag har kommer att funka ändå...

 

Må väl!

 

 

IMG_9149.jpg

IMG_9153.jpg

IMG_9144.jpg

IMG_9145.jpg

IMG_9148.jpg

IMG_9147.jpg

Den rostfria ser ju ut att ha mycket, väldigt mycket, mer stigning.

Aa uppenbarligen gör proppen stor skillnad.

Kolla höjd å hur det ska vara. Känns ändå som den rf inte kommer orka riktigt men större under händer ju.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tycker också att den nya har MYCKET högre stigning, den gamla ser inte alls ut som 19" stigning (även som sådant är mycket svårt att läsa från en bild). Mycket högre stigning och rostfritt stål gör sitt.

 

Din RIB båt har troligen en djup V-profil så det blir inte så mycket snabbare med 115 hk. Kanske några enstaka knop till med en optimal propeller.

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fattas det väl 400 rpm på topp mot vad den gett tidigare med samma propp? Då låter det antingen som bränslebrist eller att den backat av tändningen pga nån felkod. Går motorn som den ska i övrigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med jan_af_lisoe och Caribic410, RF-proppen ser ju att ha dubbla stigningen.

Är dimensionerna instämplade i propparna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt, jag upplevde det motsatta när jag bytte från 13x19 alu till RF i exakt samma storlek nu i våras.

Mercury Optimax 125.
34 knop vid 5700 varv innan, 25 knop och övervarv efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aluproppen är troligtvis inte heller en alu utan Yamaha Black steel som det är vanligt att man orginalmonterar på F115. Black steel proppen är allround och också den av rostfri legering men dock målad. 

 

Troligtvis något annat som strular här. Beväxning i botten? Har motorn gått i felsäkert läge? Det kan du kolla genom att se om du har ovanligt hög tomgång (ca 1000 varv)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

På den gamla proppen är det instämplat -19K; men inget angåeende diametern.

Kanske har den gamla proppen dock blivit knackad? 

Det kan nog stämma att det kanske är en "black steel" propeller.

 

På den nya proppen är det instämplat RED3R19PYM90, och av detta kan man utläsa att det är en 13,25 x 19.

 

Motorn går jättefint i övrigt.

700rpm på tomgång och inga felmeddelanden.

 

Om jag skall vara ärlig så är jag inte helt hundra på hur varvtalet var i förra säsongen då jag köpte båten sent i höstas.

 

Jag kollade bränsleledning från tank till motor men hittade inget konstigt; inte heller något vatten i botten på bränslefilter. Tänkte dränerat ångseparatorn men det fanns ingen "plastslang" och ville inte skruva upp dräningsskruven med risk att fylla botten på motorkåpan med bensin...

 

Motorn är nyservad på firma med nya filter, ny impeller, nya termostater och zinkanoder.

Är väl inte jätteimponerad över denna firman pga tidigare erfarenheter så man vet väl inte 100% om de har gjort ett bra jobb eller klantat sig.

 

När jag bottenmålade båten så var det ganska mycket rester efter gammal färg som hade släppt på sina ställen, varför botten inte är helt slät. Detta kanske kan ställa till något men trodde inte att det skulle påverka så mycket.

 

Jag tror kanske att jag nöjer mig över nuvarande prestanda, barnen gillar ändå inte att åka fort *hehe* .

 

Må väl!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror också på propellern. Ser ju ut att vara stor skillnad. Blir ju som att köra på för hög växel i motlut. Optimalt hade kanske varit att fått upp varvtalet lite på max men det funkar säkert som det är. Angående toppfart vågar jag inte ha åsikt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Familjefadern:

På den gamla proppen är det instämplat -19K; men inget angåeende diametern.

Då skall det vara en 13x19.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du köra med rostfritt och få upp varvtalet behöver du gå ner i stigning till ca 15 med samma propp märke då en minskning eller ökning av stigning förändrar vartalet med ca 3-400 per 2 tum. Slå en signal till http://www.propellertrim.se/propellrar/ och be om deras klokskap. De har också bytesrätt så du kan prova dig fram till rätt setup. Fick själv bra hjälp via dem och de verkar dessutom sälja Powertech som är märket på din nya propp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...