Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
jollas

Skruvar som lossar sjövattenpump

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tänkte åter igen testa om någon i detta kunskapsfyllda forum kan ge lite råd... I dag testade jag,efter att ha bytt impellrarna i sjövattenpumpen,  om den orkade att suga upp från vattenintaget på drevet vilket den gjorde vilket var minst sagt kul efter många våndor om jag byggt om rätt med värmeväxlare. Allt funkade perfekt...en liten stund tills jag såg att sjövattenpumpen läckte som att såll. Bort med pumpen och konstaterar att undersidans skruvar vibrerat upp vilket förmodligen lett till.läckaget. Nu undrar jag om hur man ska lösa det så de inte gör om detta. Någon typ av locktite kanske men då.antar jag att det kan bli.svårt att ta upp vid impellerbyte...Det satt inga brickor när jag monterade isär den så låsbrickor kanske? Funderar på att göra nya packningar i gummi istället för de i typ packningspapper...om det skulle eventuellt minska vibrationer. Att dra skruvarna mer vågar jag inte då De är i.mässing som resten av pumpen.. Finns det andra bättre lösningar?

Redigerad av jollas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev jollas:

- - -

Bort med pumpen och konstaterar att undersidans skruvar vibrerat upp vilket förmodligen lett till.läckaget. Nu undrar jag om hur man ska lösa det så de inte gör om detta. Någon typ av locktite kanske men då.antar jag att det kan bli.svårt att ta upp vid impellerbyte..

- - -

"Normal" låsvätska är inga problem att få loss med standardverktyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Lintott skriver så finns der flera varianter av Loctite beroende på ur hårt man vill att det skall siita.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken loctite ska man använda?

Ska se om det finns rostfria fjäderbrickor för att hitta i mässing blir nog inte enkelt. Vänliga kanske inte blir bra ihop med mässing...?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev jollas:

Vilken loctite ska man använda?

Ska se om det finns rostfria fjäderbrickor för att hitta i mässing blir nog inte enkelt. Vänliga kanske inte blir bra ihop med mässing...?

Jag använder Biltemas variant av låsvätska. Den har aldrig släppt och alltid gått att lossa.

 

Fjäderbrickor i mässing blir för mjukt så det tillverkas inte.

Vanligt eller galvat stål kommer att rosta.

Om du inte litar på låsvätska (vilket jag skulle göra) så får du nog leta efter rostfria låsbrickor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Lintott:

Jag använder Biltemas variant av låsvätska. Den har aldrig släppt och alltid gått att lossa.

 

Fjäderbrickor i mässing blir för mjukt så det tillverkas inte.

Vanligt eller galvat stål kommer att rosta.

Om du inte litar på låsvätska (vilket jag skulle göra) så får du nog leta efter rostfria låsbrickor.

Hur lossar man skruvarna sen,med värme eller extra kraft?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du kan ju ersätta skruvarna med rostfria pinnbultar, som du tillverkar av gängad stång som du sågar till, och filar ett spår för vanlig spårskuvmejsel i ena ändan, dra i dessa lås med valfri gänglåsning, på med packning (det skall vara en tunn papperspackning, eller O-ring på vissa modeller) på med locket, på med platta rostfria eller mässningsbrickor, därefter låsmuttrar, Nylock.
 

Förr fanns det sådana satser att köpa, men då med vingmuttrar istället för snabba impellerbyten, det är också svårare att tappa ned locket i kölsvinet om man har pinnbultar.

 

På Nimbusen tappade jag ned locket en gång, hamnade under motorn, fick ta ned VHF-antennen för att peta fram locket, sedan fick jag tejpa fast en polygriptång på pekfinger och tumme för att nå ned till locket, och hade en lång skruvmejsel fasttejpad på andra handens långfinger för att peta upp locket så det stod på högkant... det tog nog en timma att få ordning på detta. Magnet på snöre funkade ju inte på ett lock av mässing eller om det är av brons.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev jollas:

Hur lossar man skruvarna sen,med värme eller extra kraft?

Jag har aldrig behövt värma för att få loss skruvar med gänglåsning. Det behövs inte extra kraft heller. Enda funktionen med gänglåsning är att skruven inte ska vibrera loss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får åka till Biltema och handla lite med andra ord  både låsvätska och eventuellt kolla om de har lite rostfria låsmuttrar och bultar. Man skulle ju kunna säga av skallarna på bultarna när de sitter på plats med låsvätska och sen gänga dem för att sen använda låsmuttrar...eller så bara använda låsvätska med gamla skruvarna.. Tackar för svaren!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Du kan ju ersätta skruvarna med rostfria pinnbultar, som du tillverkar av gängad stång som du sågar till, och filar ett spår för vanlig spårskuvmejsel i ena ändan, dra i dessa lås med valfri gänglåsning, på med packning (det skall vara en tunn papperspackning, eller O-ring på vissa modeller) på med locket, på med platta rostfria eller mässningsbrickor, därefter låsmuttrar, Nylock.
 

Förr fanns det sådana satser att köpa, men då med vingmuttrar istället för snabba impellerbyten, det är också svårare att tappa ned locket i kölsvinet om man har pinnbultar.


Finns fortfarande, köpte en sådan sats på Hjertmans i Sisjön härom dagen då en av mina skruvar var i lite väl dåligt skick.

 

https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/motorkylning/pin-wings

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Mellqvist:


Finns fortfarande, köpte en sådan sats på Hjertmans i Sisjön härom dagen då en av mina skruvar var i lite väl dåligt skick.

 

https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/motorkylning/pin-wings

Vad bra då!

Men det är väl olika dimension på skruvarna? jag har för mig att det är M5 i pumpen på min motor...

Så trådskaparen får ju vara uppmärksam på det.

Ja då man ju byta ut vingmuttrana mot Nylock eller annat fabrikats rostfria låsmuttrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara 5mm bult men med en annan stigning på gängorna. Den 5 mm bulten jag jämförde med passade inte riktigt men med en snabbmätning med skjutmått verkar dimensionen samma. Skulle kunna vara tumstorlek på pumpens bultar...antingen gängar jag om pumpen eller så tar jag enbart låsvätska. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...