Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
wahlis

Kabelarea till en bilradio

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har idag ingen radio i båten och funderar på att sätta dit en, den kommer nog hamna ca 4-5 meter ifrån batteriet, vilken kabelarea behöver man ha i detta fall? En annan fundering som jag har kopplat till detta är att dra upp en grövre kabel i mitt doghus och styra ett antal förbrukare där upp, så som vindrutetorkare och någon belysning, istället för som ni via panel vid ratten. Fördelen som jag ser med det är att jag får ner antalet kablar som går upp i doghus vilket i sin tur ger ett lite renare elsystem, istället för att allt skall gå via samma skäringscentral och manöverpanel. Några tankar och ideer på detta?

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle använt 4 mm2 till stereon.

Redigerad av Kane
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Jag skulle använt 4 mm2 till stereon.

Har månne trådskaparen en monsterstereo med jättehög uteffekt? Slutsteg och sådant? Ja då kan det vara bra med 4mm2, annars borde 2,5mm2 räcka och bli över.

https://www.seasea.se/kabelarea?gclid=Cj0KCQjwwr32BRD4ARIsAAJNf_0YCOVXlt3b5Z4uDLNXvm2b_wA6A-200Sa8ZVT2lvKmDG-Y1xvXdLEaAm2REALw_wcB

 

Det är ju aldrig fel att överdimensionera kablar ombord.

I det andra fallet kollar du hur många ampere de sakerna du skall köra samtidigt drar, mäter kabellängden från batteriet x 2 och kollar i tabellen ovan.

Dessa kablar säkrar du av efter batterifrånskiljare (det räcker att pluskabeln) och sedan sätter du på en säkringsdosa vid panelen där du ansluter lanternor, torkare och annat. Glöm inte minusplinten.

 

Jag har använd mig av väldigt klen kabel, 7-ledad släpvagnskabel, dessa är på 7x0,75mm2, men då har jag kopplat flera saker över relän längre akterut, såsom lanternor och tutan. Sedan är det väl någon LED belysning och lysdiodsindikator till larmet som drar väldigt litet ström.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Har månne trådskaparen en monsterstereo med jättehög uteffekt? Slutsteg och sådant? Ja då kan det vara bra med 4mm2, annars borde 2,5mm2 räcka och bli över.

Förmodligen. 2.5 mm2  brukar vara kabelarean på bilstereons ingång.

Men jag skrev vad jag skulle använt (och inte vilken mindimension som skulle funka) då det är lite längre sträckor i en båt jämfört med bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra med tjocka kablar, men dom skall ju dras också, inte sällan är det begränsat utrymme i de kabelkanaler eller andra utrymmen som finns ombord.

Och det blir ju dubbelt så många kablar som i en bil, och ju fler kablar desto fler kopplingsställen.

En grundregel brukar vara att aldrig blanda strömförsörjningskablar med signalkablar till antenner och liknande, det kan bli störningar, men svårt att genomföra det helt konsekvent ombord.

 

Jag har en fin bieffekt, inte alls bra, men litet rolig.

Varje gång någon spolar på eltoaletten gör den extra pejlkompassen ett stort utslag. Den sitter nämligen monterad på ett skott där en större minusskena finns på andra sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får kolla vad jag kan få plats med i rören som finns upp, blir två olika stammar att dra upp då delar bör funka när motorn är igång sedan kan behov finnas att driva saker när man ligger still och den huvudbrytaren är avstängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du inte som sagt har monsterslutsteg och/eller stora basar så räcker t.o.m. 1,5mm² för just bilstereon. Spänningsfallet du får i topparna även när du spelar högt handlar om några hundratal mV vid 2x5m kabel.

 

Men om du planerara att försörja annat samtidigt också (torkare etc), grena/säkra av däruppe till klenare kablar så är givetvis grövre kabel (t ex 4mm²) nästan nödvändigt den långa vägen dit.

 

Edit: Glöm inte säkra av din nya "matarkabel" nere vid batteriet.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...