Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
bahh

1500 timmar?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Jag ska köpa min första ordentliga motorbåt och spanar på en båt som känns bra utöver att motorn (Mercury Verado 2008) gått 1500 timmar. De flesta båtarna man kikat på ligger ju på mellan 100 och 300 timmar, även så gamla. Förutsätter att det finns många båtar som går betydligt mindre än dom är byggda för - men hur mycket är egentligen 1500 timmar om motorn är servad ordentligt? 

/Mattias

Redigerad av bahh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bahh:

Hej!

Jag ska köpa min första ordentliga motorbåt och spanar på en båt som känns bra utöver att motorn (2008) gått 1500 timmar. De flesta båtarna man kikat på ligger ju på mellan 100 och 300 timmar, även så gamla. Förutsätter att det finns många båtar som går betydligt mindre än dom är byggda för - men hur mycket är egentligen 1500 timmar om motorn är servad ordentligt? 

/Mattias

Hej och välkommen till maringuiden.

 

Vad är det för motor vi talar om ? Bensin diesel v8 v6 rak 6a osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev kossor:

Hej och välkommen till maringuiden.

 

Vad är det för motor vi talar om ? Bensin diesel v8 v6 rak 6a osv.

 

Tack!

Jag redigerade inlägget. Det är en Mercury Verado 135 hk från 2008 (dock tror jag den var modifierad till 200hk, vilket känns lite risky - men det ska tydligen vara "samma motor")

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bahh:

 

Tack!

Jag redigerade inlägget. Det är en Mercury Verado 135 hk från 2008 (dock tror jag den var modifierad till 200hk, vilket känns lite risky - men det ska tydligen vara "samma motor")

Ok utombordare då, då är jag helt fel person att rådgöra dig, för ty om utombordare kan jag absolut ingenting där är jag helt novis. Men finns många duktiga här som t.ex mange 249 och guestsson mfl som är riktigt kunniga. 

Lycka till med din frågeställning du kommer få bra svar med mycket olika vinklingar. Och framförallt välkommen hit, här finns en stor kunskap och klokskap. 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev kossor:

Ok utombordare då, då är jag helt fel person att rådgöra dig, för ty om utombordare kan jag absolut ingenting där är jag helt novis. Men finns många duktiga här som t.ex mange 249 och guestsson mfl som är riktigt kunniga. 

Lycka till med din frågeställning du kommer få bra svar med mycket olika vinklingar. Och framförallt välkommen hit, här finns en stor kunskap och klokskap. 👍

Låter bra! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Veradon är avancerad med bla kompressor, elreglage osv. De är fina motorer, men när det börjar krångla blir det lätt kostsamt. De behöver mekas av någon som kan dessa maskiner och den erfarenheten har tyvärr inte alla.

 

1500 timmar är mycket sett till åren och saker kan börja ge sig. Kompressor, elväxel osv kan behöva renoveras så jag hade föredragit en maskin med mer normala timmar...

 

Det dyker ofta upp motorer med många timmar(1000+) på blocket och inte sällan är det yrkeskörda maskiner. De körs ofta hårt, men är också välservade. Billiga att köpa, men bökigare att hålla igång är nog min bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man räknar i båttidningarna med att vanliga frititdsmotorbåtar går omkring 50-75 motortimmar per säsong. Med 50 timmar/år på den motorn du är spekulant på motsvarar ju det 30 säsonger....
 

Ja lätt att tro att båten är använd yrkesmässigt, med allt vad det innebär. Ja BÅTEN, hala båten! Den kan ju ha används i ur och skur under alla årstider.

 

När det gäller båtar med litet tuffare utseende, typ Targor, Minor/Sargo, Nordstar och liknande som då antagligen är större än den båten du tittar på, varnar man ju för många motortimmar då dessa båtar då kan ha används yrkesmässigt. Sedan behöver det ju inte vara en nackdel, då servicen kan vara välskött, men det är ju annars ett observandum som man kan ha med i prutningsförhandlingen.
Jag köpte en targaliknande båt för en del år sedan, en Triton 29, man kunde urskilja ett rester av dekaler med ett firmanamn i takkanten på båda sidorna, där solen blekt kanten men inte blekt där bokstäverna fanns. Men motorn hade strax under 500 gångtimmar på 12 år och inredningen visade inga tecken på något större slitage.

 

Nu är det ju relativt lätt att byta en utombordare, jämfört med en inombordsmotor, men det kostar ju en del. Så om båten är bra, och du får den till ett bra pris kan du kanske då räkna med ett motorbyte framöver, att ta med det i budgeten. Men som sagts, var på din vakt och inspektera den båten väldigt noga, vilket man skall göra iallafall på alla begagnade båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mange249:

Veradon är avancerad med bla kompressor, elreglage osv. De är fina motorer, men när det börjar krångla blir det lätt kostsamt. De behöver mekas av någon som kan dessa maskiner och den erfarenheten har tyvärr inte alla.

 

1500 timmar är mycket sett till åren och saker kan börja ge sig. Kompressor, elväxel osv kan behöva renoveras så jag hade föredragit en maskin med mer normala timmar...

 

Det dyker ofta upp motorer med många timmar(1000+) på blocket och inte sällan är det yrkeskörda maskiner. De körs ofta hårt, men är också välservade. Billiga att köpa, men bökigare att hålla igång är nog min bild.

 

tack för bra svar. Säljaren säger att den använts till sportfiske 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gått mest som trollingmotor då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa på det. Säljaren säger tomgång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske går att läsa av de olika varvtalen med verkstadens diagnosinstrument?
Sen skall man aldrig lita på vad tidigare ägare säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Jorgen01:

Det kanske går att läsa av de olika varvtalen med verkstadens diagnosinstrument?
Sen skall man aldrig lita på vad tidigare ägare säger.

Man kan oftast lita på vad säljaren säger efter man betalat😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...