Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Algot_R

Stag till kapell

Rekommendera Poster

Jag tänkte justera kapellet. Det är för spänt och sitter inte helt bra. Hur kapar man stagen? Hur sitter fästet i ändan på staget? Det går ju inte att skruva bort.

För övrigt har jag trixat lite med ny dragkedja. Sydde i en ny och behöll lite av den gamla så de möts på mitten.

 

0C614EE7-5852-4912-9CF7-ECC595C8BAAF.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Algot_R:

- - -

Hur kapar man stagen? Hur sitter fästet i ändan på staget? Det går ju inte att skruva bort.

- - -

0C614EE7-5852-4912-9CF7-ECC595C8BAAF.jpeg

Ändstycket har inga gängor. Det brukar vara instoppat (ev inslaget om det går väldigt trögt) och sedan säkras det med ett rejält körnarslag. Det finns en rilla på änden som stoppats in så körnslaget ska låsa ändstycket. Sen brukar aluminiumröret oxidera inne runt ändstycket och förstärka sammanhållningen.

 

Hitta inslagningen och borra ur den. Ta en skiftnyckel o ricka fram tillbaka med ändstycket tills det släpper från oxid. Sen är det bara att kapa med bågfilen, stoppa in ändstycket o slå ett nytt körnslag eller två. Överväg att köpa ett nytt ändstycke, de kostar inte många kronor.

 

Ta bara inte i för mycket när du kapar, det behövs inte mycket för att kapellet ska bli säckigt istället. Bättre med flera små kapningar o prova...

 

Så här ser det ut under aluminiumröret (bortse från att fästdelen är annorlunda).

bild.png.d70618e4826c34de7375c28460028117.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det,

Ungefär som jag trodde, men alltid roligare att fråga än att googla!

Jag kapade ett rör och flyttade ett stag så nu är det lättare att sätta på kapellet.

 

Tack, klart- slut! 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...