Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MatsoSusanne

Pumpa bränsle mellan tankarna

Rekommendera Poster

Hej,

Söker en liten smidig pump för fast installation för att pumpa bränsle mellan tankarna.

MVH / Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Exakt den har jag, och har haft i många år från "sekundärtanken" till huvudtanken. Perfekt med ett filter också, ännu bättre att det är genomskinligt.

 

Jag har f.ö. en stängbar utjämningsslang mellan tankarna, och vill man grovfiltrera bränslet i tankarna öppnar jag bara utjämningen och kör pumpen.

I original förlitar man sig på utjämningen, men jag har den i princip alltid stängd och sköter själv att det är tillräckligt med bränsle i "huvudtanken". Då kan man i princip köra tomt i sekundärtanken och ha samma skvalpmån kvar med bara hälften så mycket bränsle.

 

Edit: Har även en likadan på en träplatta med säkring, brytare och klämmor för batteripoler. En perfekt "allroundpump" för att dammsuga kölsvinet från slaskvatten, byta olja i motorn och en massa annat. Har fått lida pin något fruktansvärt men hittills överlevt allt.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MatsoSusanne:

Hej,

Söker en liten smidig pump för fast installation för att pumpa bränsle mellan tankarna.

MVH / Mats

Vad är det för bränsle? Det är stor skillnad på pumpar avsedda för diesel mot de för bensin.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Då utjämningen inte fungerar felfritt, kan behöva en översyn, skulle jag vilja ha en punp som kan pumpa i båda riktningarna. Får väl i värsta fall installera 2st pumpar, en åt varje håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Av manualen att döma kan du få den att gå åt andra hållet genom att polvända. Oklart dock om du får lika bra fart på den om du kör den åt fel håll. 

Redigerad av FinaKillen
Felstavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan man göra och kanske ta bort filtret för att få samma flöde åt båda håll.

Skulle då även vilja ha en strömställare där man väljer spola höger resp spola vänster eller så får man koppla friskt själv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev MatsoSusanne:

Så kan man göra och kanske ta bort filtret för att få samma flöde åt båda håll.

Skulle då även vilja ha en strömställare där man väljer spola höger resp spola vänster eller så får man koppla friskt själv

Två trevägsventiler och lite rör/slang så kan du ha pumpen att pumpa åt rätt håll hela tiden så har du nytta av filtret med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...