Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Anderssonjorgen

Installera eltoalett, kostnad?

Rekommendera Poster

Jag har en toalett installerad i min båt. Eltoa med septitank. Nu har det blivit något knas för när jag ska spola klickar det bara.

Vad kan det vara för rimlig kostnad att göra en ny installation av toaletten?  Alla rör, elledningar och toastol finns

Möjligen måste jag köpa en ny avfallspump.

/ Jörgen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Anderssonjorgen:

---

Eltoa med septitank. Nu har det blivit något knas för när jag ska spola klickar det bara.

---

Möjligen måste jag köpa en ny avfallspump.

---

Om det klickar så finns det strö fram till toan (säkring hel o strömbrytare OK).

Då finns felet i motor som kärvar eller impeller som sitter fast. Jag hade börjat med att skruva isär och kollat impellern. Det är nog troligaste felet och enklast/billigast att fixa. Enklare (o definitivt billigare) att t.ex. fixa impeller än att byta hela stolen...

 

Om det är knas i motorn så är nog det enklaste att byta hela pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Anderssonjorgen:

Jag har en toalett installerad i min båt. Eltoa med septitank. Nu har det blivit något knas för när jag ska spola klickar det bara.

Vad kan det vara för rimlig kostnad att göra en ny installation av toaletten?  Alla rör, elledningar och toastol finns

Möjligen måste jag köpa en ny avfallspump.

/ Jörgen 

Litet sent nu att få tag på någon tekniker som har tid för detta.

Vad är det för toalett? fabrikat?

 

7 timmar sedan skrev Lintott:

Om det klickar så finns det strö fram till toan (säkring hel o strömbrytare OK).

Då finns felet i motor som kärvar eller impeller som sitter fast. Jag hade börjat med att skruva isär och kollat impellern. Det är nog troligaste felet och enklast/billigast att fixa. Enklare (o definitivt billigare) att t.ex. fixa impeller än att byta hela stolen...

 

Om det är knas i motorn så är nog det enklaste att byta hela pumpen.

Toalettstolar är inte så där fruktansvärt dyra, (ja det finns ju förstås i olika prisklasser från några tusen och uppåt) men om man nu kan ersätta pumpen kommer man ju billigare undan. Du bör ju kolla hur det ser ut, om det är någorlunda lättåtkomligt. Toaletter från märkestillverkarna, Jabsco/Par, Johnson med fler går det att få tag på reservdelar till.

Det är vanligt att man har en kombinerad spol- och tömningspump, en pump med en motor men med två pumpkammare, spolvattnet tas vanligtvis utifrån, och då kan man får med sig diverse alger och annat, jag har haft problem med dom länga bruna trådalgerna som ser ut som Malacos kolasnören som fastnat i pumpen, en enkel sil innan hjälper mot det. I den andra pumpkammaren pumpas fekalier, urin, papper och spolvatten ut. Här är det också en slags kvarn som mal sönder allting. I de manuella pumptoaletterna kunde det i utloppet fastna hårda klumpar, om nu någon i besättningen skulle producera sådana, men det är nog ovanligt i en elektrisk toalett men inte omöjligt.

Följ @Lintotts råd ovan, kolla pumpen och vad som finns i dess kammare, först kan du ju kolla pumpmotorns anslutningar, "klickar" kan ju vara så att det är ett relä kopplat innan pumpen som du hör klicket ifrån, men så är någon kabel lös ändå...? tag på gummihandskarna innan du börjar skruva isär grejerna!

Sedan kan du fråga dig som så; vad har jag/vi gjort i toalettutrymmet den senaste tiden som kan ha orsakat något fel, någon som dragit i några sladdar eller flyttat runt någonting, eller så?

Kan ju vara någon säkring, om relät får spänning från en punkt behöver ju pumpen inte vara ansluten till samma säkring.

 

Jag har fler tips som jag kan delge dig senare när du kollat detta och bildat dig en uppfattning om hur det ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade problem med toaletten efter vinterns stillastående i vår förra båt där det satt en Dometic med impeller och kvarn.

Symtomen var detsamma som du beskriver, det bara klickade.

 Det jag gjorde var att dra runt motorn manuellt via spåret i motorns axel som satt i änden på motorn med en skruvmejsel och då gick motorn runt en bit i taget och till slut så kom den igång.

På en bekants båt med samma fel fast på tömningspumpen till septiktanken körde vi med en skruvdragare på pumpaxeln till vi fick snurr på motorn.

Så kika om det finns ett spår där du kan dra runt med hjälp av nån mejsel eller spårbits och spärrskaft t.ex.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...