Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Emilioten

till eller frånluft i ruffen?

Rekommendera Poster

Jag har svårt att bestämma mig för om ja ska trycka in frisk luft eller suga ut från ruffen.  har en solcellsventilator i takluckan men de är för klent. därför har jag fixat en motorumsfläkt som ska öka på trycket på ventilationen så man slipper fukten på morgonen.    nån som kan redogöra för fördelar respektive nackdelar beroende på vilket håll ja skickar luften? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All ventilationsdesign bygger på att ha minst lika mycket tilluftsmöjlighet som frånluftsdon. Dålig ventilation beror oftast på avsaknad av tilluft. I vår bostad hade de bytt fönster innan vi flyttade in. I samband med bytet "glömde" de att de tog bort tilluftsdonen som suttit i underkant på fönstren. Det var inte mycket ventilation innan detta misstag uppmärksammades och det fixades nya tilluftsdon...

 

Sen ska gammal varm luft generellt tas bort i taket. Varm luft stiger så det är enklast och ger bäst funktion på det viset. D.v.s. blås ut frånluften med solcellsventilatorn!

 

Vilken diameter har du på din solcellsventilator? Det måste vara tillräcklig diameter/utsläppsarea för att få ut tillräcklig luftvolym. Har du batteribackup så den snurrar även mellan solens ned o uppgång? Om dessa grejor är OK så kolla hur tilluften fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är en ventilator från Biltema med inbyggt batteri.  ventilationen kommer vara igång nattetid.   fläkten är även den från Biltema.  så 1,5w på ventilatorn.  märkbart mindre med andra ord.  jag tänker att luften kommer strömma via under/ övertrycket som skapas via fläkten.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

120mm är diametern på ventilatorn (utsläppsdiameter)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en sådan ventilator i taket, suger ut luften, går på den låga hastigheten, men den borde nog gå på den höga hastigheten hela tiden. Men nu börjar den väsnas, antagligen lagren i motorn. Den sattes in 2017. Jag har även fått täta med sika runt solcellen då det läckte in vatten. 
HI och LOW På omkopplaren är tvärt om... man får vad man betalar för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-27 vid 19:42 skrev Emilioten:

Jag har svårt att bestämma mig för om ja ska trycka in frisk luft eller suga ut från ruffen.  har en solcellsventilator i takluckan men de är för klent. därför har jag fixat en motorumsfläkt som ska öka på trycket på ventilationen så man slipper fukten på morgonen.    nån som kan redogöra för fördelar respektive nackdelar beroende på vilket håll ja skickar luften? 

Det är alltid att föredra frånsluftsventilation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-27 vid 19:42 skrev Emilioten:

Jag har svårt att bestämma mig för om ja ska trycka in frisk luft eller suga ut från ruffen.  har en solcellsventilator i takluckan men de är för klent. därför har jag fixat en motorumsfläkt som ska öka på trycket på ventilationen så man slipper fukten på morgonen.    nån som kan redogöra för fördelar respektive nackdelar beroende på vilket håll ja skickar luften? 

Det är alltid att föredra frånsluftsventilation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-27 vid 19:42 skrev Emilioten:

Jag har svårt att bestämma mig för om ja ska trycka in frisk luft eller suga ut från ruffen.  har en solcellsventilator i takluckan men de är för klent. därför har jag fixat en motorumsfläkt som ska öka på trycket på ventilationen så man slipper fukten på morgonen.    nån som kan redogöra för fördelar respektive nackdelar beroende på vilket håll ja skickar luften? 

Det är alltid att föredra frånsluftsventilation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...