Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
W25

Liten livflotte- vilken?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej allihop,

 

Jag tänkte skaffa en livflotte till en 22 fots Amigo 23 segelbåt.

Vi är aldrig mer än 2 pers på båten. Kustseglar med enstaka längre överfarter till Bornholm, Åland, Gotland. Räknar med att inte göra överfarter längre än ca 60 nm/ 12-16 timmar. 

 

Vi undviker dåligt väder med marginal och är mest rädda för brand ombord. Skrovets tjocklek är överdimensionerad och de tre genomföringarna har vi koll på och kan täta enkelt om ventiler och slangar skulle fallera. Vi skulle så klart kunna råka ut för något som gör att vi sjunker ändå, men brand känns i vårt fall som den största risken. 

 

Flotten får inte plats på däck. Den måste därför stuvas i ett trångt sittbrunnsfack. I ruffen gör den ingen nytta vid en brand. En fördel är också att vi kommer åt den snabbt och enkelt från sittbrunnen. 
 

Jag måste alltså hitta en mycket kompakt livflotte som får plats i sittbrunnsfacket. Har funderat på Lalizas 4-persflotte som säljs på tex Seasea:

https://www.seasea.se/flytvästar-säkerhet/livflottar/livflotte-lalizas-coastal-ultra-light

 

 

Har även funderar på Sosmarines livflotte för 2 pers:

https://www.seasafe.co.uk/product/sos-marine-2-person-life-raft/

 

Kan dock inte hitta serviceställen för Sosmarines flotte.

 

Är det någon som har erfarenhet av dessa flottar och/eller dessa vari märken, eller någon annan info kring dem? Flottarna känns inte som de mest robusta på marknaden. Men jag tänker själv att det är bättre med en som man kommer åt än en rejälare som kanske inte är tillgänglig om något skulle hända. Hur tänker ni andra?

 

Mvh w25

Redigerad av W25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående den mindre, 2-manna. Har jag förstått rätt att den saknar tak? Kylan är nog en av de farligare saker att beakta i våra farvatten. Är man blöt blir man fort kall. För mig går den bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den finns både med och utan tak. Håller med, tak behöver man!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är mina funderingar kring detta.

 

Jag tror på en fyrmannaflotte som minst. I en container och sätta den på utsidan av pushpit, om det går. Blir det bråttom kan det vara svårt att få upp en flotte ur ett stuvutrymme, även om det är i sittbrunnen.

Vår ligger mellan vindrutan och främre masten. Där är den ur vägen men går det ordentligt med sjö är det inte det lättaste att ta sig dit. Framför allt om båten driver och inte är stabiliserad av segel. Jag kommer så småningom att hitta en bättre placering av den.

 

Det kan finnas en fördel att köpa en nyare begagnad flotte som behöver packas om. Då kan man lägga i egna saker man kan behöva, exvis läsglasögon för oss som inte är 20 längre. Pratar man med servicefirman kan man även vara med vid om packningen och se hur flotten ser ut och fungerar, se var grejer ligger etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med ovan att det är bättre med en livflotte på utsidan av båten.

Kan även rekommendera att man installerar en HRU, en hydrostatisk frigörare, som frigör flotten om båten skulle sjunka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Undersök serviceintervall och kostnad.

Service på vår flotte kostar ungefär inköpspris/3, lite svettigt men vi seglar lite längre då och då (typ Skottland) så det rättfärdigar kostnaden.

 

Seglar man 60 Nm distanser och har EPIRB/VHF för att larma går det säkert att beräkna hur länge man behöver vänta på räddning i värsta fall.

 

Personligen hade jag nog seglat till Bornholm utan livflotte och undvikit att använda spis/värmare om nu brandrisken känns riskabel.

Det viktiga är att ha utrustning så man känner sig trygg.

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland hör man en historia, måhända en skröna, om en seglare som i hamn, lyckades blåsa upp en mindre livflotte i sittbrunnsbänken. I bland har det hänt i ruffen. Men det kanske hänt någon, någonstans i världen någon gång, vem vet? Kanske var det i en fransk komedifilm detta skedde? 

 

Även jag har funderingar på att skaffa en fyramansflotte, har motorbåt och det händer ibland att vi går till Skagen eller Læsö från södra Bohuslän. Kunde var bara att ha en flotte, men vid sådana färder har vi antingen haft släpdinge eller uppblåst gummibåt med oss. Har en packad kasse med nödgrejer att ta med, raketer, bloss, lite mat och fodral till mobilerna, en bärbar VHF kan man lätt få med sig också.
Just nu blir det ändå inte aktuellt att passera någon nationsgräns eller någon mindre hav, så det får bli gummibåten som reserv då man passerar Kosterrännan och liknande överfarter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ibland hör man en historia, måhända en skröna, om en seglare som i hamn, lyckades blåsa upp en mindre livflotte i sittbrunnsbänken

Eller slänger in i bilen för att köra och lämna in den för ompackning. Ibland kan det va bra med en pickup.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev StyrmanKarlsson:

Eller slänger in i bilen för att köra och lämna in den för ompackning. Ibland kan det va bra med en pickup.

Nu minns jag en filmscen med en Mini (=hundkoja) och en illgul flotte eller om det möjligen var en självuppblåsande gummibåt blåser upp sig inne i bilen. Kanske Louis de Funès i nån Fransk-Italiensk komedi, men då kanske det borde varit en Renault eller Fiat... Kan ju varit i någon Brittisk  Mr Bean också... tänk vad minnet är bra men kort... kanske finns på tuben?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-27 vid 12:03 skrev W25:

Hej allihop,

 

Jag tänkte skaffa en livflotte till en 22 fots Amigo 23 segelbåt.

Vi är aldrig mer än 2 pers på båten. Kustseglar med enstaka längre överfarter till Bornholm, Åland, Gotland. Räknar med att inte göra överfarter längre än ca 60 nm/ 12-16 timmar. 

 

Vi undviker dåligt väder med marginal och är mest rädda för brand ombord. Skrovets tjocklek är överdimensionerad och de tre genomföringarna har vi koll på och kan täta enkelt om ventiler och slangar skulle fallera. Vi skulle så klart kunna råka ut för något som gör att vi sjunker ändå, men brand känns i vårt fall som den största risken. 

 

Flotten får inte plats på däck. Den måste därför stuvas i ett trångt sittbrunnsfack. I ruffen gör den ingen nytta vid en brand. En fördel är också att vi kommer åt den snabbt och enkelt från sittbrunnen. 
 

Jag måste alltså hitta en mycket kompakt livflotte som får plats i sittbrunnsfacket. Har funderat på Lalizas 4-persflotte som säljs på tex Seasea:

https://www.seasea.se/flytvästar-säkerhet/livflottar/livflotte-lalizas-coastal-ultra-light

 

 

Har även funderar på Sosmarines livflotte för 2 pers:

https://www.seasafe.co.uk/product/sos-marine-2-person-life-raft/

 

Kan dock inte hitta serviceställen för Sosmarines flotte.

 

Är det någon som har erfarenhet av dessa flottar och/eller dessa vari märken, eller någon annan info kring dem? Flottarna känns inte som de mest robusta på marknaden. Men jag tänker själv att det är bättre med en som man kommer åt än en rejälare som kanske inte är tillgänglig om något skulle hända. Hur tänker ni andra?

 

Mvh w25

Ett alternativ till livflotte vid kortare havsöverseglingar (Gotland får nog betraktas som kortare havsöversegling) kan vara ett par överlevnadsdräkter och varsin Epirb eller annan variant av nödsändare. Det finns SSRS på både fastlandet och Gotland som är framme efter en timme om olyckan händer mitt emellan. Får du riktigt hög prio så kan du t.o.m. få åka helikopter tillbaka till fasta land.

Bornholm o Åland är ännu kortare överfarter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...