Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
newwave

Fågelskrämma - vad är bäst?

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

Jag ligger längst ut på bryggan och sedan förra året så har min båt blivit favoritplats för fåglar.

 

Vad är enklast och smidigaste tipset för att skrämma iväg fåglarna så man kan få slippa ställa sig och storstäda båten varje gång?

 

Hur väl fungerar uggla/uv med vridbart huvud eller har ni några andra enkare tips?

 

Stort tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svärmor brukar var det bästa alternativet 🤥.

 

Vi har diskuterat detta fram och tillbaka i några olika trådar de senaste åren.

Jag vet att de där uvarna skrämmer fåglarna de första veckorna, sedan lär sig fåglarna att det är fejk. Vid köp av en sådan uggla måste du se till ett plasten den är tillverkad i tål solens strålar, "UV-strålningen" alltså! Jag läste i nån annons att man kan få dem med inte bara vridbart huvud utan även med ljud.

 

De där drakarna ser man nu ofta i olika sammanhang. En bostadsrättsförening hemma har satt upp två sådan på sin parkeringsplats, och nu är det nästan inga trutar som bombar de parkerade bilarna, men drakarna blåser sönder med jämna mellanrum.

 

Jag har sett båtgrannar som spänt upp en lina och hängt CD-skivor i den, då reflexerna tydligen skrämmer bort diverse fåglar, lär även skrämma bort rådjur i trädgårdar sägs det.

 

Färgglada leksaksormar uppe  på kapellet har jag sett flera gånger, men jag har även sett att det varit fågelbajsfläckar bredvid, men det är väl som med ugglan, fåglarna lär sig, dom är inte dumma.

 

Så finns det de där stora roterande skrämmorna, litet bökiga att montera och ta ned, men dom kanske är bra, men man ser dom inte så ofta nu för tiden.

 

I Bohuslän hängde man förr i tiden upp döda trutar som avskräckande exempel för att hålla andra trutar borta... och så gjorde man väl förr även på galjebackarna, de hängda fick hänga kvar som avskräckande exempel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte mig något som man kan flytta runt på båten / bryggan för att på så sätt få fåglarna att inte vänja sig. Kanske ska börja med CD skivor bara för att testa.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev newwave:

Tänkte mig något som man kan flytta runt på båten / bryggan för att på så sätt få fåglarna att inte vänja sig. Kanske ska börja med CD skivor bara för att testa.

 

 

 

Ja och/eller ormen.

Jag har sett att dom där ormarna nu även säljs i båttillbehösbutikerna där dom är dyrare än i leksaksaffären.

Men den bästa ormen köper du nog i en zoobutik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men den bästa ormen köper du nog i en zoobutik.

Men hur får man den att ligga kvar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev IngemarE:

Men hur får man den att ligga kvar ?

Får, får den ju, men frågan är om den vill.🐍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, tror inte det finns nått som är bra eller effektivare än att vara själv på brygan hela tiden.

Har provat gummiorm, har provat linor. Grannen satte upp en drake.

Hade en roterande lång list som snurrade via en "timer". Haft blå bärnät över hela bryggan. Ingenting av detta funkar mer än en kort tid. Bäst är att vistas själv där så ofta man kan, å det kan man ju inte heller. Så...?

Jag hängde upp tunn vit tråd längs med å över bomkapellet på ca 5 cm avstånd från den. Det har funkat. Men en "söt" liten sädesärla tog fören vid förstagsfästet till toalett å trivdes väldigt bra å där hjälpte inget, den satt där o kollade läget även när jag kom ombord. Får se hur det blir den här sommaren, ingen ärla där än.

 

Med andra ord, jag har ingen bra tips till dig. men hittar du nått bra så tala om det tack.

🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...