Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Chrillelille

Yamarin 68 DC och Yamaha uppdateringar genom åren

Rekommendera Poster

Vi ska köpa en daycruiser till sommaren och har fastnat för Yamarin 68 DC. Har även tittat på Finnmaster, AMT och Flipper, där vi inte tycker Finnmaster/AMT har lika fin finish och att Flipper ligger lite högt i pris.

 

Jag har span på tre båtar som skiljer sig i utrustning, pris och ålder, därför skulle jag vilja ha lite input kring hur dessa utvecklats under åren. 

 

Alla tre Yamarin 68 DC:

 

2009 fullt utrustad med Yamaha 250hk 250timmar - ca 400tkr

 

2011 mkt utrustning med Yamaha 225hk 140 timmar - ca 450tkr

 

2014 standardutrustad med Yamaha 200hk 3.5(!) timmar - ca 500tkr

 

Om jag frågar er, vilket är det bästa köpet?

 

Vad jag kan se så är det främst färger på klädsel och inredning samt gelcoat som förändrats genom åren. Något annat jag missat? 

 

Är det några viktiga förändringar på motorn genom åren?

 

Stort tack för input!

 

/Christian 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Följer upp min egen fråga här, då jag fått input från en marina. 

 

De säger att skillnaden mellan båt från 2009 och 2011 är främst gelcoat och färg på klädsel - stämmer det?

 

De säger att den absolut största skillnaden är en Yamaha från 2009 vs 2011, då de gick från 3,3l till 4,2 och blev en helt ny motor. 

 

Tankar?

Redigerad av Chrillelille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Chrillelille:

Följer upp min egen fråga här, då jag fått input från en marina. 

 

De säger att skillnaden mellan båt från 2009 och 2011 är främst gelcoat och färg på klädsel - stämmer det?

 

De säger att den absolut största skillnaden är en Yamaha från 2009 vs 2011, då de gick från 3,3l till 4,2 och blev en helt ny motor. 

 

Tankar?

Det är väldigt få 68or äldre än 2016 som har 4.2 liters yamman. 3.3an har sålts under tiden och jag tycker jag fortfarande jag ser den på helt nya båtar ibland. 

 

Bortsett ifrån designen har det inte skett så stora förändringar med 68an genom åren.

 

Här själv en 2016 med 4.2 2019 motor.

20200503_151432.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 timmar sedan skrev stewe:

Det är väldigt få 68or äldre än 2016 som har 4.2 liters yamman. 3.3an har sålts under tiden och jag tycker jag fortfarande jag ser den på helt nya båtar ibland. 

 

Bortsett ifrån designen har det inte skett så stora förändringar med 68an genom åren.

 

Här själv en 2016 med 4.2 2019 motor.

20200503_151432.jpg

Stort tack för detta! Enligt en återförsäljare kom den 2011 och såldes på alla nya Yamariner efter 2011, men det är alltså fel?

 

Superfin båt du har! 

 

De två nyare exemplaren gick nu, så nu står jag inför valet:

-Finnmaster 68 DC från 2014, 280h gått i saltvatten (225hk) - 430tkr oprutad

-Yamarin 68 DC från 2009, 200h gått i sötvatten (250hk) - 398tkr oprutad

 

Egentligen gillar jag Yamarin bättre på alla sätt, men det talar ändå för att få en nyare båt till nästan samma pris. 


Vad hade du valt? Jag tänker mest på värdet när jag säljer den..

 

Redigerad av Chrillelille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju inte fel att klämma och känna på båtarna om du har möjlighet. Så du kan jämföra, fast det kanske du redan gjort. Jag är rätt lång så bara att kunna sitta och känna på förarplatsen, att inte rutramen hamnar i siktfältet, att ruffen är lång nog att sova i osv 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev M__G:

Är ju inte fel att klämma och känna på båtarna om du har möjlighet. Så du kan jämföra, fast det kanske du redan gjort. Jag är rätt lång så bara att kunna sitta och känna på förarplatsen, att inte rutramen hamnar i siktfältet, att ruffen är lång nog att sova i osv 

Tack, absolut! 

 

Tänker mer på vad ni tycker om att jämföra de två objekten samt kring frågan innan kring de facelifts som gjorts på yamarinen och de uppdateringar som gjorts på Yamaha. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var i samma situation som du tidigare, valde mellan  yamarin och finnmaster och så föll valet på Yamarin. 

Finnmastern har bättre kapell tycker jag, mer stuv och rymligare ruff. I övrigt tycker  jag yamarin vinner på alla andra punkter. 

 

På äldre yamariner var dynorna helblå och skrovsidorna blåa. Nästa generation var de vita sidor med blåa linjer (Som min ovan) och då blev dynorna även blå beiga och senare brun beiga (dessa har min). På allra nyaste är det nya gråa linjer och med mörkgråa dynor

I övrigt har det inte hänt så mycket genom åren. 

 

Väldigt trevlig båt. Vi är mycket nöjda!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svar!

 

Hur tycker ni att ni sover i Yamarinen? Vi är två vuxna och en tvååring, funkar det i ruffen? Var ett tag sedan jag var inne i en Yamarin då det finns så få och börjar bli lite rörigt med alla båtar jag tittat på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi sover 2 vuxna och tre barn men då sover barnen i ruffen och jag och min fru på solbädden. 

 

Det fungerar säkert  helt  ok att sova två vuxna och en två åring i ruffen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev stewe:

Vi sover 2 vuxna och tre barn men då sover barnen i ruffen och jag och min fru på solbädden. 

 

Det fungerar säkert  helt  ok att sova två vuxna och en två åring i ruffen

Fantastiskt, stort tack!

 

Har lagt önskat pris på två Yamarin som båda ägarna bestämt att behålla under sommaren. Verkar ju vara ett gott betyg. 

Redigerad av Chrillelille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...