Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
pseudonym

Det enkla båtlivet

Rekommendera Poster

Kul att du redan är på gång. Hur lång tid tar det för dig att komma ut från att du har kommit till hamnen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Dava:

Kul att du redan är på gång. Hur lång tid tar det för dig att komma ut från att du har kommit till hamnen? 

En timma ungefär. Drar ner båten till sandstranden, byter om till våttäta kläder, skickar upp segel och drar ut vagnen i vattnet, frigör vagnen som jag drar in till kanten, sedan är det kul i flera timmar.

Här med de gamla seglen.

E1CCE182-EF3B-4D51-AE7D-87D04C226A26.jpeg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Trots bakslaget med dagens väder så är vi snart där igen. Den gennaker jag hade tänkt skulle passa med lite omsömnad gjorde inte det så istället inhandlades en ny passandes från en Melges 29er. Så nu står det att tillverka ett peke som denna ska halsas på.

Någon tyckte jag skulle göra ett av aluminiumrör, någon sa kolfiberrör, men jag har gjort några på mina tidigare båtar och vill med denna göra något annorlunda som ändå blir tidsenligt från 70/80 talet. Kärnan i konstruktionen blir ett fyrkant aluminiumprofil i 20x20 mm med längden 110 cm. Runt denna klär jag med 11 mm finsk plywood som sedan ska rundslipas och sedan kläs med väv och epoxy. Tanken är sedan att tackline går igenom peket och dras på klassiskt vis med en nedtagningslina ner igenom en tubstrumpa som ligger förankrad på däcket. Fallinan går då i en loop och ansluts till tackline, så med en rörelse antingen upp eller ner så hamnar gennakern i strumpan, mycket enkelt och smidigt vid ensamsegling. Se denna filmen för att förstå principen. 

 

58BB062F-AD7F-4DC4-B5CD-B8F09B6DEEDB.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 timmar sedan skrev pseudonym:

mycket enkelt och smidigt vid ensamsegling

Det var nästan magiskt! Kan vara en del justeringar i längder på lina/or innan det rockar. Men när det väl är gjort verkar det tom smidigare än ett rullsegel!

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma båt, till salu?

https://www.blocket.se/annons/goteborg/supernova_trimaran/101800615

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimaraner är de snabbaste segelbåtarna.

 

http://smalltrimarans.com/blog/classic-supernova-trimaran-brochure-and-pictures/

( Någon beta-testare i kommentarsfältet påstår att "Supernova" kan gå sönder, Tom Bøjland: ".. More than 10 knots – still break to pieces! .." )

 

Vore dock kul att testa farkosten, om nu inte Göteborg var så lång borta. Fråga, vilken "båt" har införskaffats istället??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Perrr:

Trimaraner är de snabbaste segelbåtarna.

 

http://smalltrimarans.com/blog/classic-supernova-trimaran-brochure-and-pictures/

( Någon beta-testare i kommentarsfältet påstår att "Supernova" kan gå sönder, Tom Bøjland: ".. More than 10 knots – still break to pieces! .." )

 

Vore dock kul att testa farkosten, om nu inte Göteborg var så lång borta. Fråga, vilken "båt" har införskaffats istället??

Har kvar min Albin 57 på trailern. Nån mer praktisk båt får man nog leta länge efter. Med denna kombon kommer man långt.

F15C6C51-C9D5-4992-AD9B-709FC5B95513.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittar på annonser på Yachtworld för båtar jag missade, och avslutsförhandlingarna pågår väldigt länge, i flera veckor. Varför ska det vara så krångligt att köpa en båt?! Det är väl bara att göra en banköverföring och BETALA!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...