Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pkno

Ojämnt varvtal vid högre varv

Rekommendera Poster

Har ett problem med motorn. En 50 hk tvåtaktare med insprutning från 2006. Startar direkt och går helt rent på tomgång och lägre varvtal men när jag gasar upp till de högre varvtalen så går den upp och ner i varvtal. Inte mycket men ändå irriterande.
Jag har än så länge bara testat den på land med vattenslang/muff till insuget. Det kan väl knappast bli bättre i sjön?
Har mätt komp och det är en viss skillnad. 8,5 kg på den övre och 11 kg på den undre cylindern. Ska väl bara skilja max 10% har jag läst. Kan det vara problemet? Är det bara att lyfta topplocket och kolla cylindrarna som gäller i så fall?

FÖljande har jag gjort/testat:

  • Nya stift enligt tillverkarens rekommendationer om modell och gap
  • Nya tändkablar
  • Helt ny bensin
  • Nya bränsleslangar överallt i motorn
  • Ny tank, pump och bränsleslang
  • Alla elkontakter rengjorda och slipade
  • Startgas runt motorn för att se om den suger tjuvluft men ingenting
  • Flottörhuset tömt och rengjort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du har testat motorn helt utan belastning.

Jag tror det kan bli skillnad när du har rätt belastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 hours ago, FIATX19 said:

Så du har testat motorn helt utan belastning.

Jag tror det kan bli skillnad när du har rätt belastning.

Spolmuffen har ju vatten från slang med relativ högt tryck och om sjövattanintaget är 50 cm ned i sjön borde väl det inte ge högre tryck? Jag måste givetvis utesluta även detta så får bli en sjösättning till helgen :)

Annars är jag mest inne på  att skillnaden i kompression är boven men kan och vill ha fel för att slippa riva toppen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, belastad kan ge annat utfall. 

Jag hade ett intressant fel för många år sedan, en mercury 90 fyrtakt. Den gick upp och ner i varvtal men bara vid 1500 varv och jag kunde inte hitta felet. Men hade inte rivit förgasarna då den var i vattnet. Men vid ett tillfälle pumpade jag hårt i blåsan när motorn var avstängd, kunde då se att det i en skarv i bränsleslangen fuktade väldigt lite. Delade skarven, klippte av någon cm på varje slang och återmonterade. Men den fuktade inte vid normalt pumpande på blåsan. Döm om min förvåning när jag nästa gång körde och den hade slutat vandra i varvtal. Så den sög väl lite luft där och det räckte för att skapa det fenomenet. Fenomenet kom aldrig tillbaks så länge jag hade båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av detta både då det gäller fyr- såsom tvåtaktare är att tändningen inte hänger med riktigt. Är det elektronisk tändning utan brytarspetsar? isåfall svårare att svara mer konkret.

När det gäller brytarspetsarna kan det vara så att dessa inte hinner med att stänga eller öppna ordentligt då varvtalet är högt, alltså slitna brytare eller sliten kam på rotoraxeln.

En del utombordare får ju tändpulsen triggad av svänghjulets magnetism, en magnetism som kan avta med åren och då försämra tändningen och annat.

 

Men en genomgång av förgasare och bränslepump, bränslefilter är ju aldrig fel, det gör ju i alla fall inte saken sämre. Det ena utesluter ju inte det andra. När motorn varvas upp ökar dess törst, då gäller det ju för komponenterna i bränslesystemet att dom kan hänga med och leverera ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade att en båtmotor inte är gjord för att frivarva. Utan växel i så ligger den på tomgång. Har man högt varvtal är växel alltid i och motorn är belastad. Jag gissar att en utombordare har liten roterande massa och därför snabbt ändrar varvtal. Men med växel i har man ju vattnets motstånd mot propellern som bromsar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minutes ago, M__G said:

Ja, belastad kan ge annat utfall. 

Jag hade ett intressant fel för många år sedan, en mercury 90 fyrtakt. Den gick upp och ner i varvtal men bara vid 1500 varv och jag kunde inte hitta felet. Men hade inte rivit förgasarna då den var i vattnet. Men vid ett tillfälle pumpade jag hårt i blåsan när motorn var avstängd, kunde då se att det i en skarv i bränsleslangen fuktade väldigt lite. Delade skarven, klippte av någon cm på varje slang och återmonterade. Men den fuktade inte vid normalt pumpande på blåsan. Döm om min förvåning när jag nästa gång körde och den hade slutat vandra i varvtal. Så den sög väl lite luft där och det räckte för att skapa det fenomenet. Fenomenet kom aldrig tillbaks så länge jag hade båten. 

Tack för bra förslag! Ska pumpa hårt som f.n. Har troligtvis bytt alla slangar som har med bränsle att göra men har inte bytt bränslekoppling tank/motor vilket skulle kunna vara en felkälla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Georg_Ohm said:

Min erfarenhet av detta både då det gäller fyr- såsom tvåtaktare är att tändningen inte hänger med riktigt. Är det elektronisk tändning utan brytarspetsar? isåfall svårare att svara mer konkret.

När det gäller brytarspetsarna kan det vara så att dessa inte hinner med att stänga eller öppna ordentligt då varvtalet är högt, alltså slitna brytare eller sliten kam på rotoraxeln.

En del utombordare får ju tändpulsen triggad av svänghjulets magnetism, en magnetism som kan avta med åren och då försämra tändningen och annat.

 

Men en genomgång av förgasare och bränslepump, bränslefilter är ju aldrig fel, det gör ju i alla fall inte saken sämre. Det ena utesluter ju inte det andra. När motorn varvas upp ökar dess törst, då gäller det ju för komponenterna i bränslesystemet att dom kan hänga med och leverera ordentligt.

Tack för förslag! Jag har elektronisk tändning så förmodligen svårare att felsöka som du säger. Har också insprutning så ingen förgasare att rengöra. Bränslepump har körts i ultraljud, bensinfilter helt nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minutes ago, FIATX19 said:

Jag menade att en båtmotor inte är gjord för att frivarva. Utan växel i så ligger den på tomgång. Har man högt varvtal är växel alltid i och motorn är belastad. Jag gissar att en utombordare har liten roterande massa och därför snabbt ändrar varvtal. Men med växel i har man ju vattnets motstånd mot propellern som bromsar.

Jag hoppas att du har rätt, ska testa i helgen. Den varvar ojämnt på högre varv när jag gasar med tomgångsreglaget (eller vad det heter) som sitter på reglaget alltså inte bara med växel i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är högre varv? Inte så enkelt att motorn har ett övervarvningsskydd på friläget som slår till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev pkno:

Tack för förslag! Jag har elektronisk tändning så förmodligen svårare att felsöka som du säger. Har också insprutning så ingen förgasare att rengöra. Bränslepump har körts i ultraljud, bensinfilter helt nya.

 

40 minuter sedan skrev pkno:

Jag hoppas att du har rätt, ska testa i helgen. Den varvar ojämnt på högre varv när jag gasar med tomgångsreglaget (eller vad det heter) som sitter på reglaget alltså inte bara med växel i.

Jag vet inte hur det ser ut på dagens utombordare med insprutning, men på andra moderna insprutningsmotorer finns det ju några sensorer som påverkar ett luftmasse-spjäll och det är ju flera parametrar som påverkar, ingenting man felsöker utan att först kopplat ihop styrelektroniken med en dator.

 

Men se efter sjösättning hur motorn beter sig då, kanske mer stabil under belastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minutes ago, M__G said:

Vad är högre varv? Inte så enkelt att motorn har ett övervarvningsskydd på friläget som slår till?

Tack, ytterligare bra förslag värt att testa i vattnet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...