Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
larban

Hur mäter Kinesen?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Levererar kinesiska 100 w solceller verkligen 100 w?

Har spanat på solceller och blir inte riktigt klok på hur det mäts. En eBay-solcell på 100 w mäter ca 50x30 cm i mått, medan en kvalitets panel på 100 w såld av svensk butik mäter dubbelt och mer än dubbla arean. 
kinesen kostar ju också ca 1/4 av kvalitetsvarianten. 

Så frågan är hur mäter kinesen?
 

bif. Spec för varianterna. 

94092C45-975E-4756-B10E-A5F03A727A18.png

27486D21-301E-409B-A8DF-38C82AA9AF7E.png

Redigerad av larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Svenska” panelen ger 17,6 V, medan kinesen bara lovar 12 V vad jag kan se. 
Blir inte så mycket laddat med 12 V. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det så mycket billigare då, med tull och moms?

Dc 12 V verkar vara regulerad till 12 V och då med max 1,2 A. Blir inga 100 W det, förmodar att den har en primär mc4 kontakt som ger panelens fulla kapacitet.

Men visst blir man misstänksam med de små måtten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

”Svenska” panelen ger 17,6 V, medan kinesen bara lovar 12 V vad jag kan se. 
Blir inte så mycket laddat med 12 V. 

Watt har ju inte med volt att göra riktigt. Är det 100 watt så är det 100 watt, men med en 12 volt panel blir det ju svårt att ladda ett 12 volt batteri.

 

P = U x I så kinapanelen verkar vara på 10 - 15 watt enligt spec.

 

Jag får intryck att det ingår en regulatorn också.

Skicka länken till produkten så vi kan se vad det är så får du ett bättre svar.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev larban:

Hur kineserna mäter vet jag inte, men...

Solinstrålningen är som bäst runt 1000 W/m2.

Verkningsgraden anges till 21 % vilket är rimligt.

 

En 100 W solpanel måste alltså ha arean 100 / (1000 x 0,21) = 0,48 m2.

 

Size of Panel: 540x280x2.5mm ger 0,54 x 0,28 x 1000 x 0,21 = 31,7 W

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då är det inte värt pengen. Tull o avgifter tillkommer.

 

tack för klargörande och hoppas fler ser detta. 
 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Solinstrålningen är som bäst runt 1000 W/m2.

Och det är när solen står i zenith eller... D.v.s. någonstans mellan vändkretsarna, två dagar om året, klockan 12.00.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Watt har ju inte med volt att göra riktigt. Är det 100 watt så är det 100 watt, men med en 12 volt panel blir det ju svårt att ladda ett 12 volt batteri.

Aha - jag har alltid haft dålig koll på elläran.

Tycker det är svårt.

Jag är förmodligen dyselektriker.

  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev larban:

Ja då är det inte värt pengen. Tull o avgifter tillkommer.

Tips: det finns butiker som har lager i europa, då slipper du detta. Jag köpte nyss ett 4-pack sådana här med leverans från Polen, tog ca en vecka att få hem dem.

https://www.aliexpress.com/item/32895636796.html?spm=2114.12010612.8148356.4.136b6dd5kmup55

Verkar leva upp till det de lovar, hittills..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt vanligt är att det "asiatiska marknadstänket" hänger kvar när dessa säljare ger sig ut att sälja på nätet. Vi är vana vid att se en specifikation och sedan ett pris på just detta, medan det därborta är vanligare att specifikationen (eller det som visas på marknaden) är vad du kan få. Och priset snarare en indikation om var det börjar. Kulturell skillnad ?

 

Gjort detta misstag många gånger (eller egentligen är det ju inte mitt misstag utan säljarens - om man frågar mig med mina västerländska ögon).

"Men det förstår du väl att du inte kan få det där för den summan. DET kostar ju mycket mer"

"Tala om vad du vill betala, så talar jag om vad du kan få"

 

Du KAN få en 100W-panel. Men då är det inte den storleken eller priset. Och att det är lite så tänket går antyder ju specen av regulatorn - den kan vara både 20A/30A/40A för....hmm,  samma pris ?  Haft många diskussioner med kineser om liknande saker, men de förstår helt enkelt inte att det är något fel utan tycker istället vi "västerlänningar" är korkade som inte fattar hur affärer funkar.

 

Har även sprungit på det inom jobbet. T ex att man svär sig fri för ansvar att ens spec inte stämmer, som man kopierat från en annan likvärdig produkt. Då är det inte ens eget fel utan "någon annans" fel - den som ju gjort specen man kopierat. För kopiera är heller inget fel, bara kreativt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde som så för några år sedan (2016) att jag beställde två solcellspaneler av en kille som kallar sig för Dennis_87 med butik på Tradera. han är fortfarande verksam, följ länken, utbudet kan variera.

Jag chansade, och det blev bra, 2 x 100W märkspänning 12 volt, men då jag seriekopplat mina mäter jag ju upp bortåt 30 volt om det är molnfritt mitt på dagen litet till. Så de där 12 volten är väl en nominell systemspänning som mer är teoretisk än praktisk?

 

När det gäller andra sker jag beställt fån Kina och då jag antingen frågat någonting innan köp eller efteråt får jag ofta "god dag yxskaft" som svar tillbaka. Jo jag har ju läst Douglas Adams böcker, Liftarens Guide till Galaxen, och har där lärt mig att om man inte förstår svaret kan ju frågan vara felformulerad. Men det framgår ju ändå klart i e-postkonversationerna att engelska språket är väldigt svårt. Det var en gång jag ville fråga om en fördelare till bensinmotor, det framgick att dom hade dessa till 4- 6- och 8-cylindriska motorer, och jag undrade då vilken som var vilken, då det inte framgick och fick reda på vad dom vägde och hade för mått. Då beställde jag en från en annan firma istället, i Kinna denna gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...