Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bananborg

Norskbyggd aluminiumbåt!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hjälp! 
Ocean Craft 18 heter denna båt från 2010. Byggd i närheten av Trondheim. Jag har möjlighet att köpa den men hittar inget!!! om modell eller tillverkare. Tillverkas inte längre tydligen. Säljaren säger att det är en rejäl och mkt sjöduglig båt. Men svårt veta när det inte går att hitta nån som har en sån. Vad tror alla ni kloka? Kan det vara en rimlig affär? Självklart ska jag provköra men allt visar sig ju inte direkt. 70 hk fyrtakt fr 2014. 18 fot lång. Cirka 2 m bred. Tänker att den påminner lite om Twister 550. 
Vad tänker alla ni om detta. Vanvett eller en bra affär?  Har tänkt använda den på västkusten för bad fiske transport. 
Tack på förhand. 

E12F9AEC-CC67-4791-A82E-4457FB8FF873.jpeg

85508496-8181-4614-8C9C-DB1A3E243696.jpeg

Redigerad av Bananborg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet ingeting om den båt du är spekulant på, men jag har mycket goda erfarenheter av norska aluminiumbåtar. Har tidigare beställt en 21´´ Hårek från Hemnes i Norge enligt mina specifikationer och det var ett robust och mycket sjövärdigt kvalitetsbygge. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!  Ja det är mitt intryck också. Som jag förstått har denna båt gjorts i ett fåtal exemplar. Har tydligen använts en del som arbetsbåt på laxodlingar o dylikt. Lite lik Kværnø eller Kaasbøll. Hårek får jag kolla upp! De är ju vana vid vatten norrmännen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett par funderingar. Det finns inga pollare i vare sig för eller akter vad jag kan se, svårare förtöja. 

Det finns ingen badstege? Om någon ramlar överbord, hur kommer man då upp? Särskilt om man är själv och ramlar i. Även om man skulle montera dit ser det inte ut att bli lätt ta sig till/från badstege. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...