Jump to content
Wednesday 12 August 2020
skippeer

FOF Propeller utan anod => propaxelgenomföring

Recommended Posts

Posted (edited)

Båtgrannen sjösatte sin båt med propeller utan bottenfärg och utan anod, det har fungerat fint i flera år.

Har tidigare funderat att göra detsamma med min Flex-O-Fold propeller på rak axel, skippa anod och färg på propeller blad och nav.

Har skyddstrafo till landströmmen och huvudbrytare enpolig (plus).

 

Det verkar som att propelleraxelgenomföringen (med Black Jack inne i båten) är gjord av gulmetall....är det en bra ide att ha den utan bottenfärg?

 

Seawolf eller någon annan kunnig kanske kan tipsa mig om genomföring måste ha bottenfärg eller inte.

7966B874-DBDB-4EF7-9DE9-5D9EC8D85643.jpeg

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev skippeer:

Båtgrannen sjösatte sin båt med propeller utan bottenfärg och utan anod, det har fungerat fint.

Har tidigare funderat att göra detsamma med min Flex-O-Fold propeller på rak axel, skippa anod och färg på propeller blad och nav.

 

Det verkar som att propelleraxelgenomföringen (med Black Jack inne i båten) är gjord av gulmetall....är det en bra ide att ha den utan bottenfärg?

 

Seawolf eller någon annan kunnig kanske kan tipsa mig om genomföring måste ha bottenfärg eller inte.

7966B874-DBDB-4EF7-9DE9-5D9EC8D85643.jpeg

Det brukar gå bra, på blankpolerade propellrar växer det nästan inga havstulpaner alls. Men man brukar få massvis med havstulpaner om man monterar på en offeranod.

-Ja alltså i farvatten där det finns havstulipaner.

Lagret, stävlagret kan du måla men var observant på de framåtriktade "vattenintagen" du ser ett av dem på bilden, lagret är nämligen vattensmort, se till att det inte fastnar en massa färg och då havstulpaner i dessa hål.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ser ut som att axeln sticker för långt ur lagret. Det blir ganska stora sidkrafter från propellern. Ju längre axeln sticker ut, desto mer böjs axeln inne i hylsröret. Normen är att axeln ska sticka ut 1/2-1 axeldiameter. Helst bara 1/2. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

STÄVLAGER

I år upptäckte jag vattenintag på BB och SB sida av stävlagret, pillat bort havstulpaner och färg så det är fritt. Ser oxå ut som att lagringen hade "räfflor" i det svarta gummit där lite vatten borde kunna passera tex vid torrsättning.

image.png.0e1b3555b80791b59b3c4cb28b8bc767.png

 

Första båten för mig med Black Jack & stävlager, tidigare Scampi hade 3 meter lång axel och oljetätning, Hanse'n hade segeldrev.

 

Vilket material använts för Volvo Penta stävlager?

image.png.78bf6b1a527fc4fed5d093e12fc75fe3.png
Kan det vara brons?

 

# # #

 

GAP STÄVLAGER-PROPELLER

35 mm axel

62 mm avstånd mellan stävlager och propeller nav.

 

Skall montera Rope Cutter och enligt beskrivningen krävs ett säkerhetsavstånd mellan stävlager och rope cutter på "diameter/2" i mitt fall 17,5 mm ifall att propellertrycket i FRAM läge flyttar propellern förut. Jag har ingen egen kunskap, kan bara läsa vad som skrivs. 

 

Okay, dagens lärdom om rekommenderat gap mellan stävlager och propeller.
Troligen har det varit samma gap sedan 2002 och motorn har gått 1 800 timmar på farvatten tex till/från Holland och Skottland utan noterade problem.

 

Distance required for fitting the rope cutter, rule of thumb:

In front of the rope cutter, between the rope cutter and cutlass bearing, should be a minimum distance of 50% of the shaft diameter.

For a 35 mm shaft, you would require 35 mm / 2 = 17,5 mm between front surface of the rope cutter and the aft edge of the cutlass bearing. This space is to allow for the propeller and engine motions.

The 35 mm rope cutter also require 17,5mm distance on the shaft.

Total required space on the shaft 17,5mm (säkerhetsgap) + 17,5mm (rope cutter bredd på axeln) = 35 mm. 

 

Systerbåt i Skottland med rund anod på axeln, då är det kanske bra med 62 mm avstånd

image.png.194ff6857ac22ca443315f374d525405.png

 

Skulle jag köpa en offeranod på SeaSea för axeln krävs ett GAP på 66 mm (rent hypotetiskt för jag kommer att skippa anoder på propellern/axeln).

image.png.afa85be6dcaef377938000bbd4c85465.png

 

Känns som att tillverkarna av offeranoder inte känner till "regeln" om gap på 50-100% av axeldiametern.

 

Som sagt jag saknar egen kunskap kan bara jämföra data

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man brukar inte använda sådana här anoder på båtar som inte har stödlagerbock. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Flexofolds propellrar är av NiBrAl,  och behöver inte offeranod. Men de har plats för dem, och chefskonstruktören/ägaren uppger då jag talat med honom att "kunderna kräver offeranod även om den inte behövs".
Den som vill förstärka skyddet mot havstulpaner kan förutom att inte ha offeranoder även måla propeller/nav/axel med antifoulingfärg. Men det funkar inte om man har offeranod, för den galvaniska process man STARTAR med offeranoden kastar av färgen.

För propellrar av mässing så kan man skippa offeranoden ifall hela propellerna elektrolytförkoppras (SXK Västkustkretsens Tekniska Nämnd vet allt om detta med gott resultat och en förkoppring varar minst fem år) Kopparn är aningen mindre ädel än mässingen och då korroderar den inte, omgiven av koppar som den då är. Även bronspropellrar kan förkoppras förstås för förstärkt beväxningsskydd.

Stävlagret är elektriskt isolerat från axel/propeller, och påverkas inte av offeranoder på propeller och/eller axel, och har inget fäste för sådana heller. Eftersom dessa stävlager finns på massor av båtar som varit i saltvatten i decennier kan man tryggt förutsätta att de också är gjorda av någon saltvattenbeständig bronsvariant. 

Däremot är det oklart vad alla delarna i en "rope cutter" är gjorda av för material, men det skall tillverkaren eller återförsäljaren kunna svara på.
Det är dessvärre dåligt beställt med kunskaperna om material/galvanism/beväxning bland åtskilliga av återförsäljarna, men konkreta frågor och svar är lärorikt för alla inblandade.

 

Man skall inte utan vidare jämföra med båtar som används där det är flera meter skillnad ebb/flod. Där lär ägarna ta tillfället i akt att emellanåt vid ebb putsa av sin propeller. 

 

Edited by Seawolf
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, har haft Flexofold sedan 2006, min erfarenhet är att det aldrig växt på propellern, använder den anod som hör till, sitter monterad bakom propellern med en insexskruv. Ett år byttes inte anoden i tid, vilket resulterade i massor av små porer. Polerar propellern årligen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag har läst SXK olika beskrivningar om kopparplättering.

Tidigare ägare har kopparplätterat bladen och fick då en ”sjungande” propeller, åtgärdades med lyft och slipning av bladens kanter.

Dock var propellern målad med Jotun Aqualine VK då jag köpte båten och jag misstänker att han använde anod ihop med plättering (skall fråga säljaren).

Min plan nu är att polera upp FOF propellern och skippa anoden.

 

Lite oroande att @neptun fått porer, vad kan orsaka detta på en FOF?

 

VP bild på stävlager ser ut som brons, har googlat men inte funnit material beskrivning. Stävlagret är nog skruvat in i glasfibern och gummit i lagringen skall isolera axeln enligt @Seawolf

 

Får fundera om jag målar stävlagret i år, kan vara smart att bara göra en ändring i taget (propp utan bottenfärg).

 

# # #

Rope cutter info: Manufactured in stainless steel 316L.

 

Gissar att VP axeln är gjord i samma material.

 

# # #

@Rollen tack för tipset om när runda offeranoder används, vem vet hur nästa båt ser ut, kanske den har axel med stödbock.

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Porerna kom det år anoden var dålig, sedan dess inga nya porer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

@neptun Men en FOF propp i brons behövs ingen zinkanod, enligt @Seawolf och SXK,  så därför förstår jag inte varför det blev porer med en ”dålig” anod.

 

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy