Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

FOF Propeller utan anod => propaxelgenomföring

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Båtgrannen sjösatte sin båt med propeller utan bottenfärg och utan anod, det har fungerat fint i flera år.

Har tidigare funderat att göra detsamma med min Flex-O-Fold propeller på rak axel, skippa anod och färg på propeller blad och nav.

Har skyddstrafo till landströmmen och huvudbrytare enpolig (plus).

 

Det verkar som att propelleraxelgenomföringen (med Black Jack inne i båten) är gjord av gulmetall....är det en bra ide att ha den utan bottenfärg?

 

Seawolf eller någon annan kunnig kanske kan tipsa mig om genomföring måste ha bottenfärg eller inte.

7966B874-DBDB-4EF7-9DE9-5D9EC8D85643.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev skippeer:

Båtgrannen sjösatte sin båt med propeller utan bottenfärg och utan anod, det har fungerat fint.

Har tidigare funderat att göra detsamma med min Flex-O-Fold propeller på rak axel, skippa anod och färg på propeller blad och nav.

 

Det verkar som att propelleraxelgenomföringen (med Black Jack inne i båten) är gjord av gulmetall....är det en bra ide att ha den utan bottenfärg?

 

Seawolf eller någon annan kunnig kanske kan tipsa mig om genomföring måste ha bottenfärg eller inte.

7966B874-DBDB-4EF7-9DE9-5D9EC8D85643.jpeg

Det brukar gå bra, på blankpolerade propellrar växer det nästan inga havstulpaner alls. Men man brukar få massvis med havstulpaner om man monterar på en offeranod.

-Ja alltså i farvatten där det finns havstulipaner.

Lagret, stävlagret kan du måla men var observant på de framåtriktade "vattenintagen" du ser ett av dem på bilden, lagret är nämligen vattensmort, se till att det inte fastnar en massa färg och då havstulpaner i dessa hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att axeln sticker för långt ur lagret. Det blir ganska stora sidkrafter från propellern. Ju längre axeln sticker ut, desto mer böjs axeln inne i hylsröret. Normen är att axeln ska sticka ut 1/2-1 axeldiameter. Helst bara 1/2. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

STÄVLAGER

I år upptäckte jag vattenintag på BB och SB sida av stävlagret, pillat bort havstulpaner och färg så det är fritt. Ser oxå ut som att lagringen hade "räfflor" i det svarta gummit där lite vatten borde kunna passera tex vid torrsättning.

image.png.0e1b3555b80791b59b3c4cb28b8bc767.png

 

Första båten för mig med Black Jack & stävlager, tidigare Scampi hade 3 meter lång axel och oljetätning, Hanse'n hade segeldrev.

 

Vilket material använts för Volvo Penta stävlager?

image.png.78bf6b1a527fc4fed5d093e12fc75fe3.png
Kan det vara brons?

 

# # #

 

GAP STÄVLAGER-PROPELLER

35 mm axel

62 mm avstånd mellan stävlager och propeller nav.

 

Skall montera Rope Cutter och enligt beskrivningen krävs ett säkerhetsavstånd mellan stävlager och rope cutter på "diameter/2" i mitt fall 17,5 mm ifall att propellertrycket i FRAM läge flyttar propellern förut. Jag har ingen egen kunskap, kan bara läsa vad som skrivs. 

 

Okay, dagens lärdom om rekommenderat gap mellan stävlager och propeller.
Troligen har det varit samma gap sedan 2002 och motorn har gått 1 800 timmar på farvatten tex till/från Holland och Skottland utan noterade problem.

 

Distance required for fitting the rope cutter, rule of thumb:

In front of the rope cutter, between the rope cutter and cutlass bearing, should be a minimum distance of 50% of the shaft diameter.

For a 35 mm shaft, you would require 35 mm / 2 = 17,5 mm between front surface of the rope cutter and the aft edge of the cutlass bearing. This space is to allow for the propeller and engine motions.

The 35 mm rope cutter also require 17,5mm distance on the shaft.

Total required space on the shaft 17,5mm (säkerhetsgap) + 17,5mm (rope cutter bredd på axeln) = 35 mm. 

 

Systerbåt i Skottland med rund anod på axeln, då är det kanske bra med 62 mm avstånd

image.png.194ff6857ac22ca443315f374d525405.png

 

Skulle jag köpa en offeranod på SeaSea för axeln krävs ett GAP på 66 mm (rent hypotetiskt för jag kommer att skippa anoder på propellern/axeln).

image.png.afa85be6dcaef377938000bbd4c85465.png

 

Känns som att tillverkarna av offeranoder inte känner till "regeln" om gap på 50-100% av axeldiametern.

 

Som sagt jag saknar egen kunskap kan bara jämföra data

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar inte använda sådana här anoder på båtar som inte har stödlagerbock. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Flexofolds propellrar är av NiBrAl,  och behöver inte offeranod. Men de har plats för dem, och chefskonstruktören/ägaren uppger då jag talat med honom att "kunderna kräver offeranod även om den inte behövs".
Den som vill förstärka skyddet mot havstulpaner kan förutom att inte ha offeranoder även måla propeller/nav/axel med antifoulingfärg. Men det funkar inte om man har offeranod, för den galvaniska process man STARTAR med offeranoden kastar av färgen.

För propellrar av mässing så kan man skippa offeranoden ifall hela propellerna elektrolytförkoppras (SXK Västkustkretsens Tekniska Nämnd vet allt om detta med gott resultat och en förkoppring varar minst fem år) Kopparn är aningen mindre ädel än mässingen och då korroderar den inte, omgiven av koppar som den då är. Även bronspropellrar kan förkoppras förstås för förstärkt beväxningsskydd.

Stävlagret är elektriskt isolerat från axel/propeller, och påverkas inte av offeranoder på propeller och/eller axel, och har inget fäste för sådana heller. Eftersom dessa stävlager finns på massor av båtar som varit i saltvatten i decennier kan man tryggt förutsätta att de också är gjorda av någon saltvattenbeständig bronsvariant. 

Däremot är det oklart vad alla delarna i en "rope cutter" är gjorda av för material, men det skall tillverkaren eller återförsäljaren kunna svara på.
Det är dessvärre dåligt beställt med kunskaperna om material/galvanism/beväxning bland åtskilliga av återförsäljarna, men konkreta frågor och svar är lärorikt för alla inblandade.

 

Man skall inte utan vidare jämföra med båtar som används där det är flera meter skillnad ebb/flod. Där lär ägarna ta tillfället i akt att emellanåt vid ebb putsa av sin propeller. 

 

Redigerad av Seawolf
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har haft Flexofold sedan 2006, min erfarenhet är att det aldrig växt på propellern, använder den anod som hör till, sitter monterad bakom propellern med en insexskruv. Ett år byttes inte anoden i tid, vilket resulterade i massor av små porer. Polerar propellern årligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har läst SXK olika beskrivningar om kopparplättering.

Tidigare ägare har kopparplätterat bladen och fick då en ”sjungande” propeller, åtgärdades med lyft och slipning av bladens kanter.

Dock var propellern målad med Jotun Aqualine VK då jag köpte båten och jag misstänker att han använde anod ihop med plättering (skall fråga säljaren).

Min plan nu är att polera upp FOF propellern och skippa anoden.

 

Lite oroande att @neptun fått porer, vad kan orsaka detta på en FOF?

 

VP bild på stävlager ser ut som brons, har googlat men inte funnit material beskrivning. Stävlagret är nog skruvat in i glasfibern och gummit i lagringen skall isolera axeln enligt @Seawolf

 

Får fundera om jag målar stävlagret i år, kan vara smart att bara göra en ändring i taget (propp utan bottenfärg).

 

# # #

Rope cutter info: Manufactured in stainless steel 316L.

 

Gissar att VP axeln är gjord i samma material.

 

# # #

@Rollen tack för tipset om när runda offeranoder används, vem vet hur nästa båt ser ut, kanske den har axel med stödbock.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Porerna kom det år anoden var dålig, sedan dess inga nya porer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@neptun Men en FOF propp i brons behövs ingen zinkanod, enligt @Seawolf och SXK,  så därför förstår jag inte varför det blev porer med en ”dålig” anod.

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dax att återkoppla/summera dagens status:

• ingen på MG har än så länge kunnat svara vilket material som VP stävlager är gjort av => Blankpolera eller måla?

• kört en säsong på västkusten med en FOF propeller utan zinkanod och på gulmetallen fanns det inga havstulpaner, på omålade rostfria detaljer (axel, insexskruvar) satt det havstulpaner.

Får tacka @Seawolf och SXKV för informationen om anodfri propeller vs. havstulpaner.

 

2D3D4089-D0C1-4A52-A476-A9DD9D8E2A19.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkoppling år 2 utan offeranod på Flex-O-Fold propeller.

I våras hörde jag med SXKV tekniska kommite angående tips hur jag skulle göra inför sjösättningen, de hade inget klart svar. 
Putsade propellern lite lätt med Scotch-brite före sjösättning, tänkte frigöra friska kopparjoner....

å andra sidan så anser tillverkaren av Coppercoat att en vacker grön yta är en bra yta.


Sjösatte i juni i Munkedal och seglade till Göteborg, helgseglingar juni-juli, i augusti kastade vi loss, gick via Danmark, Kielkanalen, Helgoland, Tyska bukten ned till gränsfloden EMS.

I september gick vi in i Stående MastRutten och då gissar jag vattnet inte har så mycket salt i sig.

Lyfte i onsdags och då såg det ut så här, några havstulpaner på de rostfria skruvskallarna och delar skyddade med Jotuns svarta Aqualine hade inga tulpaner (år 1 sprayade jag nog inget svart).
Satt några havstulpaner i vattenintagen till stävlagret som jag pillade bort mha strumpsticka.
 

2021 propeller inzoomad vid lyft.jpg

2021 propeller inzoomad utfällda blad.JPG

 

 

Offeranod till VP QL BP600 bogpropeller såg lite sliten ut.
Vi har i princip legat med landström varje natt under 3 månader, båten skyddad med isolationstrafo. Har använt bogprollern mycket vid förtöjning i strömt vatten inne i slussar ihop med fartyg och likaså vid trixiga bryggförtöjningar. Kan flitigt bruk påverka slitaget på anoden?
 

2021-10-27_BP600_bogpropeller_offeranod.JPG

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev skippeer:

- - -

Offeranod till VP QL BP600 bogpropeller såg lite sliten ut.
Vi har i princip legat med landström varje natt under 3 månader, båten skyddad med isolationstrafo. Har använt bogprollern mycket vid förtöjning i strömt vatten inne i slussar ihop med fartyg och likaså vid trixiga bryggförtöjningar. Kan flitigt bruk påverka slitaget på anoden?
 

2021-10-27_BP600_bogpropeller_offeranod.JPG

Att offeranoden på bogpropellern är sliten beror nog uteslutande på att offeranoden och propellern ligger långt ifrån varandra i den galvaniska skalan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BP600

Propeller till bogen består av kompositmaterial och drevet är gjort i gulmetall (typ brons).

 

Tunnel och propeller målades med Coppercoat i samband med ombyggnad av rörets anslutning till skrovet (fixa läcka och förbättra strömlinjerna) troligen våren 2020.
I våras målade jag drev & bladen med Jotun Aqualine men det satt väldig många havstulpaner vid upptagning.

Så offeranoden och Coppercoaten på röret och på bladen har utkämpat krig 😢
Jag trodde jag var smart när jag målade rör, drev & blad med Coppercoat.....

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev skippeer:

BP600

Propeller till bogen består av kompositmaterial och drevet är gjort i gulmetall (typ brons).

 

Tunnel och propeller målades med Coppercoat i samband med ombyggnad av rörets anslutning till skrovet (fixa läcka och förbättra strömlinjerna) troligen våren 2020.
I våras målade jag drev & bladen med Jotun Aqualine men det satt väldig många havstulpaner vid upptagning.

Så offeranoden och Coppercoaten på röret och på bladen har utkämpat krig 😢
Jag trodde jag var smart när jag målade rör, drev & blad med Coppercoat.....

En kompositpropeller lär inte behöva någon skyddsanod...

Drevet i gulmetall, brons? Det finns dessvärre många sorters gulmetall, tillverkarna av undervattensdelar verkar inte vara så intresserade av att specificera legeringen i databladen... Om det är brons så borde det klara sig utan offeranod så det är inte osannolikt att det är annan legering.

 

Med zinkanod och koppar så förlorar zinken dragkampen och tvingas offra sig för kopparn vilket får anoden att förbrukas.

 

Båtar med rak rostfri propelleraxel och zinkanod på axeln får oftast mer havstulpaner på propellern än de som inte monterat anod på axeln. Zinken motverkar avgången av kopparjoner från propellern som är det som får havstulpanerna att välja annan viloplats.

 

Målning av drev och propeller med Coppercoat kan i kombination med zinkanoden ha förorsakat påväxten. Jag vet inte effekten av Coppercoat på gulmetall avseende galvanisk korrosion. De borde ligga nära varandra i potentialskalan och inte förorsaka problem. Coppercoat och aluminiumdrev är däremot en olycklig kombination. På aludrev bör det användas en kopparfri antifoulingfärg.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BP600 har växelhus/drev gjort i brons.

Blir Jotun Aqualine färg till våren både för tunnelrör och bp600 drevet.

246638383_QLBP600gearhousebronze.PNG.5dda8392223857f84294c70b2aa30f9e.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett år utan offeranod

Sjösättning 4 maj 2022 i sötvatten i Nederländerna, spenderade 1 månad i Stående Mast rutten. Det röda är ett skydd över linkniven när båten står på land.

image.png.ccddc2e95460803ec709d53146fc1a0f.png

 

Därefter 3 månader i saltvatten.
Vi brukar segla länge, torrsättning i oktober/november när vi har båten hemmavid. Nu som längeseglare blir det väldig annorlunda.

image.png.d0dc38c721db2e80beb0284c011bd55f.png

 

Vi har legat med landström under 4 månader till 99%, har skyddstrafo och kört utan offeranod på FOF propellern.
image.png.826270fb84227cfc945348a3f7944842.png

 

Tidigare har vi lärt oss att propellern är lite sliten, undviker vissa varvtal för det blir skrammel då.
Osäker på om glappet har ökat mellan propeller nav och blad.
Det gröna ser ut som "ny ärg" eller vad tror ni?


Har läst att Håkan på sy Sally har kopplat in huvudbrytare för minus för att minska på risken för krypströmmar till några kritiska komponenter.
Tyvärr hann jag inte i år (haft andra mer kritiska projekt) att koppla in ny kopplingslist och huvudbrytare för minusmatning till:
* motorn
* winch för akterankare

* winch för stävankare

* bogpropeller

Funderar på hur stort glapp som är vettigt att ha innan man byter till ny propeller. Hade varit bra om det gått att shimsa mellan blad och nav för att förlänga livslängden något år.
Gissar att en ny FOF kostar 16-20 ksek.

 

# # #
Inga havstulpaner men däremot något annat
image.png.ec644075fd7c195cf2f0a5db5f16219f.png

 

Ser ut som minimaskar, enstaka levde / rörde på sig efter torrsättning.
Barnacle remover tog bort dessa "maskar" men jag tänkte mig inte för,
HcL och Cu skall inte komma i kontakt med varandra (rengjorde delar av roderaxeln med HcL vilket var osmart).
Får ta det försiktigt nästa gång för jag är rädd om Cuppercoaten.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...