Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
rydsbat

Problem med bränslemätare

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Ryds 559ht från 97-98 med fasttank med tillhörande bränslemätare/bensinmätare som spökar.

 

När jag slår på tändningen så börjar nålen på mätaren att vandra mot full tank men efter ungefär en tredjedel åker nålen ner till nolläge/tom tank igen. Precis som om att strömmen försvinner. Sen ligger den ständigt på tom tank tills jag slår av och på tändningen och samma sak händer igen. 
 

Någon som har någon idé vad felet kan vara eller hur jag ska felsöka?

 

Om det är fel på själva mätaren kan man köpa vilken mätare som helst eller måste den passa ihop med givaren på något sätt? Ingen aning vad det är för mätare eller givare idag, satt original på båten.

 

Stort tack för all hjälp och för alla tips som jag kan få !

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät djupet i tanken notera, åk sedan till Biltema och köp en ny givare för aktuellt tankdjup.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Pentax:

Mät djupet i tanken notera, åk sedan till Biltema och köp en ny givare för aktuellt tankdjup.

Det kan nog vara så att den givaren är slut. Men kolla dess anslutningar först, innan du köper något nytt!

Om givaren inte har kontakt med instrumentet visar detta mer än full tank, nålen går i botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt fel är dålig jord. Så ta loss alla kopplingar, slipa rent och dra fast ordentligt igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev petelars:

Ett vanligt fel är dålig jord. Så ta loss alla kopplingar, slipa rent och dra fast ordentligt igen!

Så här brukar det vara kopplat:1469001744_vanliginkopplinginstrument.jpg.89b0feec1c5a40ecd539f0394879d5d0.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack snälla! Ska testa det innan jag köper något :) återkommer med mera information

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev rydsbat:

Tack snälla! Ska testa det innan jag köper något :) återkommer med mera information

Om du har möjlighet att mäta resistansen, det elektriska motståndet i givaren skall det variera mellan 0 och 180 ohm på ett ungefär. 180 ohm vid full tank om det är europeisk standard.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska åka ner idag och kika lite. Återkommer 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Undrar om ni kan hjälpa mig att hitta en givare som kan passa. Hålet i tanken där den gamla givaren sitter är på ca 5,9cm och djupet på tanken är mellan 15-16 cm.

 

Har ingen aning om vad det är för givare som sitter idag förutom att den har en hävarm. Det står heller inget på själva mätaren.

 

Stort tack för hjälpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev rydsbat:

Hej!

 

Undrar om ni kan hjälpa mig att hitta en givare som kan passa. Hålet i tanken där den gamla givaren sitter är på ca 5,9cm och djupet på tanken är mellan 15-16 cm.

 

Har ingen aning om vad det är för givare som sitter idag förutom att den har en hävarm. Det står heller inget på själva mätaren.

 

Stort tack för hjälpen.

Biltema har ju en serie med givare i olika längd, men det gäller ju förstås att dom passar till instrumentet, vad är det för fabrikat på det?

 

Dessa givare är litet tillförlitligare än dom med hävarm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack men den passar tyvärr inte, den är för djup och mitt hål är gör stort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte tankgivare igår och fungerar allt som det ska igen!

 

tack för alla tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...