Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
BoCaMa

Roderfunderingar

Rekommendera Poster

Rodret till min Windy 26 har fått dessa "vingar" ditskruvade av någon tidigare ägare.20200526_184945_resize_43.jpg.8877ea618be8fe1103641d2a0b38e874.jpg20200526_184956_resize_80.jpg.1393c5ba2daefc624ab845b3b50ebc7f.jpgJag har inte ännu haft möjlighet att provköra båten, undrar därför om någon annan har erfarenhet av dessa? Skall spackla och måla rodret, så jag undrar om det är någon ide att skruva tillbaka vingarna sedan eller är det lika bra att kassera dem? Vad jag hört ska de ge bättre roderverkan då man backar, men vet någon om det funkar i verkligheten? Vad zinkanoden har för effekt på ett plastroder, övermålat dessutom, är även det en bra fråga...😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hollänska kanalfartyg brukar ha något liknande.

Om det hjälper på backen vet jag inte, men framåt har det nog viss effect, och det är ju med propeller i läge framåt man manövererar på backen, om ni förstår vad jag menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett något liknande på ett vindroder till segelbåt. Jag tror inte att det hjälper när du reverserar (backar), snarare tvärtom så borde det vara svårare för vattnet att strömma fritt till propellern. Helt klart ger "vingarna" större roderverkan framåt, förutsatt att vatten strömmar över rodret. Vattenmotståndet borde öka en hel del, så om du inte är i behov av extra roderverkan så skulle jag ta bort dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...