Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Korrekt signalfalgga om man har covid-19 ombord? (eller om man vill ha hela hamnen för sig själv)

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hade Tintins skapare Hergé fel, eller var det någon i teckningsstudion som var felunderrättad eller är det riktig att föra signalflaggor på detta sätt?

Urklipp ur "Solens tempel" om nu någon undrar. och några haddockska svordomar på köpet.

Ämnet har diskuterats bland världens tintinologer.

 

 

 

herge_flaggar.jpg.51b4a8172276aed05cefc77dfd77fbf3.jpg 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mja lite åt fanders är det ju. Q (gul) betyder ju att han är smittofri och anhåller fri landstigning.

L (gul-svart) under färd stanna omedelbart, i hamn är i karantän.

Så L (ensam) är ju det rätta valet i hamn...

Redigerad av LonelyBird
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev LonelyBird:

Mja lite åt fanders är det ju. Q (gul) betyder ju att han är smittofri och anhåller fri landstigning.

L (gul-svart) under färd stanna omedelbart, i hamn är i karantän.

Så L (ensam) är ju det rätta valet i hamn...

Nu framgår det ju av berättelsen att man har skickat ut en läkare i motorbåt till fartyget där man håller Karl Kalkyl fången och nedsövd, men det känns ju litet "ihopkommet". 

Senare i berättelsen har man dessutom lyckats rita en solförmörkelse åt fel håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Senare i berättelsen har man dessutom lyckats rita en solförmörkelse åt fel håll.

Solen framför månen? ;)

 

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite som att vifta med dessa samtidigt...

75px-Charlie_flag_svg.png.7fcac4ac1a5d0cd091ee965295e7fc7f.png  75px-November_flag_svg.png.6455cef58ff090c406d6a81d3dd31664.png

Ja och nej, en politisk flaggning.

 

Eller hissa dessa samtidigt...

75px-Golf_flag_svg.png.fe69fee7e572c37618144ba52c7e84f5.png Jag behöver lots.

75px-Hotel_flag_svg.png.76eeac885bc68e45bc1857ce55f8380c.png Jag har lots ombord.

 

 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev raol:

Solen framför månen? ;)

 

Njae, det var väl snarade det att månen passerade åt fel håll som den gör på norra halvklotet, Äventyret utspelar sig i Peru, söder om ekvatorn. Vilket också är litet anm.värt då man brukade besöka fiktiva länder och Hergé hade redan skapat ett sådant land i Sydamerika.

 

8 minuter sedan skrev Mackey:

Lite som att vifta med dessa samtidigt...

75px-Charlie_flag_svg.png.7fcac4ac1a5d0cd091ee965295e7fc7f.png  75px-November_flag_svg.png.6455cef58ff090c406d6a81d3dd31664.png

Ja och nej, en politisk flaggning.

 

Eller hissa dessa samtidigt...

75px-Golf_flag_svg.png.fe69fee7e572c37618144ba52c7e84f5.png Jag behöver lots.

75px-Hotel_flag_svg.png.76eeac885bc68e45bc1857ce55f8380c.png Jag har lots ombord.

 

 

Jag såg en gång en alternativ tolkning med budskap som "jag spelar inte schack" (Y och N)

"Hjälp fyra danskar har trillat överbord" (4 och A) man kunde nästan tro att detta kom från tidningen MAD, men det var det inte, möjligen i någon artikel som mer grundligt utredde det där med "Nautiskt nonsens" i någon ironisk tidning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte det där Thailands flagga?

Nå, signalflaggor är på utdöende. Tappade väl relevansen i nautiska sammanhang för ungefär 80 år sen, om inte mer. I dag är det ju bara dekor.

Den enda som kan vara idé att ha koll på är den som har en vit, stående rektangel, och en blå, "tvåtunga" utanför. Den talar om att det är dykare i vattnet på platsen. Jag skulle tro att det också är den enda som fortfarande används i skarpt läge, dvs utanför entusiastkretsar som "lajvar" äldre tider.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

Är inte det där Thailands flagga?

Nå, signalflaggor är på utdöende. Tappade väl relevansen i nautiska sammanhang för ungefär 80 år sen, om inte mer. I dag är det ju bara dekor.

Den enda som kan vara idé att ha koll på är den som har en vit, stående rektangel, och en blå, "tvåtunga" utanför. Den talar om att det är dykare i vattnet på platsen. Jag skulle tro att det också är den enda som fortfarande används i skarpt läge, dvs utanför entusiastkretsar som "lajvar" äldre tider.

 

Njae, det är inte bara dekor.

 

Helröd och helgul används "till vardags", men inte av fritidsbåtar i Sverige.

 

Ett antal signalflaggor används vid kappsegling.

http://linss.se/wp-content/uploads/2013/04/kappsegling_lathund.pdf

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passar på att fråga gubben. 

 

Vilken flagga ska jag föra om jag trollar efter segelbåten. 

Brukar släppa ut ca 300 fot. 

 

Om helgen kom det en vattenskoter farligt nära. Gick precis över linan. 

 

Händer minst 10 ggr per säsong. 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

H, Jag har lots ombord har jag sett utomlands.

 

De flaggor som informerar omgivningen om en pågående aktivitet eller ett pågående tillstånd är ju fortfarande rätt vettiga.

 

Att hissa "Du är påväg mot fara" är ju rätt dumt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Hybro:

Passar på att fråga gubben. 

 

Vilken flagga ska jag föra om jag trollar efter segelbåten. 

Brukar släppa ut ca 300 fot. 

 

300 fot? Hur djupt är det där du är? När jag dörjer har jag väl kanske 15-20 m lina ute, och den är på en meters djup redan en båtlängd bakom båten, skulle jag tro...
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3.2 knop. Lax och öring... 

Vanligt med 300 fot på Vänern. 

Man får ha max 10 spön. Jag kör med 2.

 

Man kan säga att jag försöker segla säker och håller mig utanför 6 meter. Oftast blir det djupare. 

 

Minns en gång då jag blev av med en wobbler. Fastnade i en ribbåt, som ville stajla typ 50 meter bakom mig. 

 

Vinkar och blåser i ett horn när nån kommer väl nära. Men somliga fattar inte utan vinkar tillbaks. 

 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
49 minuter sedan skrev raol:

Den enda som kan vara idé att ha koll på är den som har en vit, stående rektangel, och en blå, "tvåtunga" utanför. Den talar om att det är dykare i vattnet på platsen. Jag skulle tro att det också är den enda som fortfarande används i skarpt läge, dvs utanför entusiastkretsar som "lajvar" äldre tider.

Flagga M har jag koll på också, den som alla Maxi 77-ägare har hissade när de sätter seglen.
Den betyder nämligen

”Jag står stilla” 😂

 

9BE2F8FD-EAE7-4C44-BD6E-D122566415F3.jpeg

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Georg_Ohm said:

Hade Tintins skapare Hergé fel, eller var det någon i teckningsstudion som var felunderrättad eller är det riktig att föra signalflaggor på detta sätt?

Urklipp ur "Solens tempel" om nu någon undrar. och några haddockska svordomar på köpet.

Ämnet har diskuterats bland världens tintinologer.

 

 

 

herge_flaggar.jpg.51b4a8172276aed05cefc77dfd77fbf3.jpg 

Ser ut att vara en kombination av två signalflaggor som har betytt samma sak, alltså karantän, men vid olika tider.

https://en.wikipedia.org/wiki/Yellow_flag_(contagion)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte så bra på detta, men för många år sedan i Dalslandskanal var det en segelbåtsägare som signalerade i styrbords vant att han ville gå in i slussarna på den sidan. Kan det möjligen varit signalflagga P? Men naturligtvis kände inte slussvakterna till den signalen, lika litet som jag...

 

För två eller tre midsomrar sedan gjorde min gode vän mig uppmärksam på en lustig "flaggning över topp" det fanns flera flaggor vi inte kände igen, eller jovisst kände vi igen dem, men inte som signalflaggor, det var nationsflaggor, gästhamnsflaggor. Troligtvis var det väl så att ombordvarande signalställ var för litet, eller så var masten för hög, så då skarvade man i med isländska, åländska, stars and sripes, diverse brittiska såsom Union Jack, varvid jag kom ihåg den waliska, baltiska flaggor, norska och kanske några fler som inte längre är officiella, länder som inte längre finns. Möjligen även reklamflaggor och klubbvimplar. Såg rätt lustigt ut, men jag förstår ju efter att satt upp SSRS och Maringuidens vimplar bredvid varandra att det är ett allvarligt brott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev raol:

300 fot? Hur djupt är det där du är? När jag dörjer har jag väl kanske 15-20 m lina ute, och den är på en meters djup redan en båtlängd bakom båten, skulle jag tro...
 

T, U och Z kanske var för sig eller i kombination.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Abbe2:

Ser ut att vara en kombination av två signalflaggor som har betytt samma sak, alltså karantän, men vid olika tider.

https://en.wikipedia.org/wiki/Yellow_flag_(contagion)

Senaste versionen av Solens Tempel ritades 1949, efter att ha varit veckotidningsserie skapad under 1946-48. Undra vilka signalflaggor som då gällde och vad dom då betydde?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev raol:

Är inte det där Thailands flagga?

Nå, signalflaggor är på utdöende. Tappade väl relevansen i nautiska sammanhang för ungefär 80 år sen, om inte mer. I dag är det ju bara dekor.

Den enda som kan vara idé att ha koll på är den som har en vit, stående rektangel, och en blå, "tvåtunga" utanför. Den talar om att det är dykare i vattnet på platsen. Jag skulle tro att det också är den enda som fortfarande används i skarpt läge, dvs utanför entusiastkretsar som "lajvar" äldre tider.

 

Nja inte i förhållandet med BT:s idiotiska "nödlantärnor". Dessa flaggor är lika adekvata som signalering 2020 som tidigare. Inget fel med dem om allt annat är utslaget.

Ovanstående Q och L är lika relevanta som för 100 år sedan...

Redigerad av LonelyBird
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minutes ago, Hybro said:

Passar på att fråga gubben. 

 

Vilken flagga ska jag föra om jag trollar efter segelbåten. 

Brukar släppa ut ca 300 fot. 

 

Om helgen kom det en vattenskoter farligt nära. Gick precis över linan. 

 

Händer minst 10 ggr per säsong. 

 

 

 

Du skall föra en signalfigur istället för flagga. Och då 300 fot är mindre än 150 meter, så räcker det med två koner med spetsarna mot varandra, dvs. ett timglas. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev LonelyBird:

Nja inte i förhållandet med BT:s idiotiska "nödlantärnor". Dessa flaggor är lika adekvata som signalering 2020 som tidigare. Inget fel med dem om allt annat är utslaget.

Ovanstående Q och L är lika relevanta som för 100 år sedan...


Nej, de är inte relevanta, eftersom nästan ingen kan tolka dem. Jämför med morsekod. Utanför en mikroskopisk krets radioentusiaster finns det i stort sett ingen som kan ens tolka morse, än mindre sända själv!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Nu framgår det ju av berättelsen att man har skickat ut en läkare i motorbåt till fartyget där man håller Karl Kalkyl fången och nedsövd, men det känns ju litet "ihopkommet". 

Senare i berättelsen har man dessutom lyckats rita en solförmörkelse åt fel håll.

Var kommer jag åt hela berättelsen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:


Nej, de är inte relevanta, eftersom nästan ingen kan tolka dem. Jämför med morsekod. Utanför en mikroskopisk krets radioentusiaster finns det i stort sett ingen som kan ens tolka morse, än mindre sända själv!

Om du har någon som adekvat marin kompetens skall du kunna dem! Detta även 2020!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev LonelyBird:

Var kommer jag åt hela berättelsen?

hela berättelsen är egentligen två album, De sju kristallkulorna och Solens Tempel, bör väl (till skillnad från Tintin i Kongo) finnas på barn- och ungdomsavdelningen på biblioteket. Men nya upplagor har ju trycks upp med ny översättning så dom borde ju finnas i bokhandeln, kanske finns det exemplar på Tradera och Blocket också.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Senaste versionen av Solens Tempel ritades 1949, efter att ha varit veckotidningsserie skapad under 1946-48. Undra vilka signalflaggor som då gällde och vad dom då betydde?

Intressant om olika karantänflaggor, https://www.crwflags.com/fotw/flags/xf~q.html

Kanske finns svaret där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
47 minuter sedan skrev Peter_K:

Flagga M har jag koll på också, den som alla Maxi 77-ägare har hissade när de sätter seglen.
Den betyder nämligen

”Jag står stilla” 😂

 

9BE2F8FD-EAE7-4C44-BD6E-D122566415F3.jpeg

Ibland blir det inte så bra, lite som med bilen Honda Fitta som dessutom hade en passande slogan "Liten utanpå men stor när man kommer in".

Namnet byttes raskt bort mot Jazz, men dyrt blev det...

 

Tillägg: Jag mindes plötsligt en slogan till

"Honda Fitta är ett dagligt nöje".

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

Ibland blir det inte så bra, lite som med bilen Honda Fitta som dessutom hade en passande slogan "Liten utanpå men stor när man kommer in".

Namnet byttes raskt bort mot Jazz, men dyrt blev det...

Det fanns någon annan bil, Mitsubishi, tror jag, som i sitt hemland hade den manliga motsvarigheten som namn, i bestämt form.

Fick heta någonting annat här. Volvo Amazon hette väl bara så på den nordiska marknaden. VW hade en brassebil som hette "Amazonas" misstänkt lik en Jetta. Så var det Golf och Rabbit… vad nu det har med signalflaggor att skaffa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att återgå till hur man kan flagga för att få hela hamnen för sig själv så kanske flagga J = "Brand ombord och last av farligt gods. Håll undan!" kan funka eller surströmmingsspad som jag tipsade om i en annan tråd. Det krävs ingen marin kompetens för att förstå lukter.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att släppa det där med bilnamn...


 

Audi R8 = Råtta...
Buick Lacrosse - Lacrosse betyder masturbera i fransktalande Quebec.

Chevrolet Nova - No va betyder ungefär "den går inte" på spanska.

Daihatsu Charade - En bil som låtsas vara bil?

Dodge Swinger - Swinger = partnerbyte.

Mazda Laputa - La Puta betyder horan på spanska.

Mitsubishi Pajero - Pajero betyder runkaren på spanska.

Nissan Moco - Moco betyder snorkråka på spanska.
Opel Ascona - Ascona är slang för kvinnors könsorgan i norra Spanien och i Portugal.
Saab 9-3 SS - är väl sådär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Jag har svårt att släppa det där med bilnamn...


 

Audi R8 = Råtta...
Buick Lacrosse - Lacrosse betyder masturbera i fransktalande Quebec.

Chevrolet Nova - No va betyder ungefär "den går inte" på spanska.

Daihatsu Charade - En bil som låtsas vara bil?

Dodge Swinger - Swinger = partnerbyte.

Mazda Laputa - La Puta betyder horan på spanska.

Mitsubishi Pajero - Pajero betyder runkaren på spanska.

Nissan Moco - Moco betyder snorkråka på spanska.
Opel Ascona - Ascona är slang för kvinnors könsorgan i norra Spanien och i Portugal.
Saab 9-3 SS - är väl sådär.

Verkar vara många modeller som inte är ämnade för den spanska marknaden 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Passar på att fråga gubben. 

 

Vilken flagga ska jag föra om jag trollar efter segelbåten. 

Brukar släppa ut ca 300 fot. 

 

Om helgen kom det en vattenskoter farligt nära. Gick precis över linan. 

 

Händer minst 10 ggr per säsong. 

 

 

 

 

3 timmar sedan skrev Hybro:

3.2 knop. Lax och öring... 

Vanligt med 300 fot på Vänern. 

Man får ha max 10 spön. Jag kör med 2.

 

Man kan säga att jag försöker segla säker och håller mig utanför 6 meter. Oftast blir det djupare. 

 

Minns en gång då jag blev av med en wobbler. Fastnade i en ribbåt, som ville stajla typ 50 meter bakom mig. 

 

Vinkar och blåser i ett horn när nån kommer väl nära. Men somliga fattar inte utan vinkar tillbaks. 

 

 

Du kan nog föra vilken flagg du vill, om det är skoteråkare du vill varna. Om inte vinkande och hornblåsande hjälper så gör nog inte flagg det heller. 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...