Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Minimal vind för spinnaker?

Rekommendera Poster

Vad tycker ni är minsta möjliga vind för spinnakern? När är det inte värt krånglet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns nog många variabler här. Lättvindsspinnaker (lätt duk)? Hårdvindsspinnaker?

Men om det blåser för lite för den att fyllas, då är det helt klart för lite! :D
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vid slör nära plattläns behövs 2 - 4 m/s.

 

Vid nära halvvind är det superhärlig att forsa fram i fyra knop när det bara blåser 1,5 - 2 m/s.

 

Det viktigaste är att vinden är någorlunda stabil när det blåser lite tycker jag och så får det inte vara så mycket vågor. Spinnakern måste hålla sig fylld nästan hela tiden för att det ska vara värt besväret.

 

Bäst är väl att pröva sig fram.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mackey:

Vid nära halvvind är det superhärlig att forsa fram i fyra knop när det bara blåser 1,5 - 2 m/s.

 

😲

Katamaran? Vår båt skulle nog inte göra ens en knop i den vinden,  om vi så slängde upp en kvadratkilometer segel...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev raol:

😲

Katamaran? Vår båt skulle nog inte göra ens en knop i den vinden,  om vi så slängde upp en kvadratkilometer segel...

 

Nej inte alls utan en 4,7 ton tung båt från 1980 som signaturen antyder.

 

Har du prövat spinnaker eller gennaker i svag halvvind?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mackey:

Har du prövat spinnaker eller gennaker i svag halvvind?


Gennaker i halvvind, ja. 4 knop är väl vad båten kommer upp i när det blåser 4-5 m/s eller så, när botten är nymålad. Under 2 m/s är båten i stort sett stationär. Nånstans runt 5.5-6 m/s blir farten i knop större än vindhastigheten i m/s.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev raol:


Gennaker i halvvind, ja. 4 knop är väl vad båten kommer upp i när det blåser 4-5 m/s eller så, när botten är nymålad. Under 2 m/s är båten i stort sett stationär. Nånstans runt 5.5-6 m/s blir farten i knop större än vindhastigheten i m/s.

 

Din båt har kapacitet till mer fart i de vindarna. Du får öva lite till, helt enkelt. 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Peter_K:

Din båt har kapacitet till mer fart i de vindarna. Du får öva lite till, helt enkelt. 🙂 


Nä, mer än så blir det inte. Den är trög i svag vind. I hårdare vind gissar jag att den är snabb, men då är jag inte längre ute med den.

Nå, i år blir det ingen segling alls för mig, dels pga ryggproblem, dels pga detta helvetesvirus. Kanske nästa år, men förmodligen inte. Mina bröder får se till att använda den mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev raol:


Nä, mer än så blir det inte. Den är trög i svag vind. I hårdare vind gissar jag att den är snabb, men då är jag inte längre ute med den.

Nå, i år blir det ingen segling alls för mig, dels pga ryggproblem, dels pga detta helvetesvirus. Kanske nästa år, men förmodligen inte. Mina bröder får se till att använda den mer.

Jag vet med stor säkerhet att din båt har ett slankt skrov, bra former, är ordentligt riggad och relativt lätt, och har kapaciteten för betydligt högre farter, vilket också framgår av mätetalet. Men det tar tid att lära sig få fart på grejerna i lätta vindar, och i lätta vindar spelar bottens skick en jättestor roll. 
 

Vad olika vi tänker 🙂 

Jag ser segling som det absolut bästa sättet att tillbringa fritiden på så länge coronaviruset härjar. 
 

Tillbaka till frågan; instämmer med föregående talare - så länge seglet fyller så blåser det inte för lite. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag vet med stor säkerhet att din båt har ett slankt skrov, bra former, är ordentligt riggad och relativt lätt, och har kapaciteten för betydligt högre farter, vilket också framgår av mätetalet. Men det tar tid att lära sig få fart på grejerna i lätta vindar, och i lätta vindar spelar bottens skick en jättestor roll. 
 

Vad olika vi tänker 🙂 

Jag ser segling som det absolut bästa sättet att tillbringa fritiden på så länge coronaviruset härjar. 
 

Tillbaka till frågan; instämmer med föregående talare - så länge seglet fyller så blåser det inte för lite. 

Jag har varit uppe i 13,6 med den Dominanten och den svarta code zeron jag hade till.

9C1D2148-F402-4085-B804-00ED210B7534.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vinden är för svag för att spinnackern ska orka lyfta skoten så kanman ta bort dem och hålla i hornen med båtshake eller för hand och segla vidare. Jag har provat (trasig motor) och det fungerar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Jag har varit uppe i 13,6 med den Dominanten och den svarta code zeron jag hade till.

9C1D2148-F402-4085-B804-00ED210B7534.jpeg

Hur mycket blåste det? 

Jag är supersugen på en CodeZero, men focken var slut så det blev en ny fock (och en ny båt att segla med mindre krängning och mer fart) dock vore det kul att susa fram med en code! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev RikardE:

Hur mycket blåste det? 

Jag är supersugen på en CodeZero, men focken var slut så det blev en ny fock (och en ny båt att segla med mindre krängning och mer fart) dock vore det kul att susa fram med en code! :)

Det pendlade nog mellan 8-9 m/sek och i slör så låg jag ganska stadigt på 13,6 under ett par minuter innan vinden vred och vi fick rulla in innan gipp. Jag byggde det utskjutbara peket som sitter på den Dominanten som Raol pratar om.

6196F355-CB81-49AA-8B7A-FB9C87E280D6.jpeg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Eld-:

När vinden är för svag för att spinnackern ska orka lyfta skoten så kanman ta bort dem och hålla i hornen med båtshake eller för hand och segla vidare. Jag har provat (trasig motor) och det fungerar. 

Första gången jag provade att segla med spinnaker skulle jag gå från Kuggören till Storljungfrun, det var svag vind  och avtagande och med Genua och stor gjorde jag inte mycket fart.

Det fanns en spinaker med i båten som jag köpt och höll på att segla hem. Hade aldrig seglat med spinnaker tidigare. Det tog en bra stund att rigga till och mycket kliande i huvudet.

Till slut fick jag i alla fall den hissad och den fyllde, för att efter ett par minuter säcka ihop. Efter en ganska lång stund fick jag spinnakern att fylla igen för att nästan genast säcka ihop. 

Till slut gav jag upp - taskigt att jag inte visste om ditt knep.

I stället slog jag under det verkliga lättvindsseglet - "gjutjärnsgenuan" och gick i 6 knop till Storljungfrun. 😏

a040727-08462.jpg

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
24 minuter sedan skrev toaen:

Till slut gav jag upp - taskigt att jag inte visste om ditt knep.

Felet många gör när man seglar undanvind, med eller utan spinnaker, är att man seglar för platt.
Plattläns är usch. 
Jag brukar skära en 20-40 grader ungefär med förseglet spirat i lovart, det ger en stabil gång och bra fart - oavsett om man har spinnaker eller genua satt. 

B7BF9AC4-6B49-4F79-8864-21842AA3FB62.jpeg

Redigerad av Peter_K
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglade ju klubbsegling igår. Det blåste väl mellan 1-2 m/s. Jag kom iväg bra men tappade fart och kom absolut sist, nästan en timme efter vinnaren. Vi bröt dock inte, så poängmässigt kom vi strax efter mitten...

 

Spinnakern gjorde nog att vi kunde hålla 0,8 kn istället för 0,6 kn? 

 

Finns det andra tips för allt för lite vind?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev Dava:

Vi seglade ju klubbsegling igår. Det blåste väl mellan 1-2 m/s. Jag kom iväg bra men tappade fart och kom absolut sist, nästan en timme efter vinnaren. Vi bröt dock inte, så poängmässigt kom vi strax efter mitten...

 

Spinnakern gjorde nog att vi kunde hålla 0,8 kn istället för 0,6 kn? 

 

Finns det andra tips för allt för lite vind?

Ja - vad gjorde vinnaren annorlunda..?

Spionera på de som ligger först. 
Vem fastnar, vem håller fart - och varför. 

 

Och... träna, träna, träna. 

För lätt vind gäller perfekt botten, små rörelser på roder, trim och besättning, sitta på läsida ger bättre form på seglen och en lätt krängning.
Och lära sig var det blåser i viken (?) på kvällarna när ni seglar från olika vindriktningar.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 timmar sedan skrev Peter_K:

Felet många gör när man seglar undanvind, med eller utan spinnaker, är att man seglar för platt.
Plattläns är usch. 
Jag brukar skära en 20-40 grader ungefär med förseglet spirat i lovart, det ger en stabil gång och bra fart - oavsett om man har spinnaker eller genua satt. 

 

Ungefär så här då - fast det var ju plattläns förtås och nästan ingen vind som ökade efterhand. Från Hjortgrundet i Vänern mot Åmål.Dvs sydlig vind. När vinden ökat till 9m/sek rullade jag in Genakern.

När jag kom fram till Åmål var det smockfullt i hamnen. Det var bluesfestiva. 🥴

Gennakersegling.jpg

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det är långtråkigt är det för lätt vind, bara ta ner och starta motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev trewq:

När det är långtråkigt är det för lätt vind, bara ta ner och starta motorn

Segla bra i lätt vind är nog det svåraste som finns så det tycker jag inte blir långtråkigt, men kanske tråkigt när man inser att den fina grillkvällar håller på att "blåsa bort".

 

Då blir det motor till närmaste ö!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas det är ok för trådskaparen, tar bort inlägget annars...
Jag tänkte börja att prova att segla spinnaker snart.

 

Jag måste köpa skot till det och funderar på om man ska köpa så tunna som möjligt då jag endast kommer att segla i lätta vindar ett bra tag...

Är det tokigt tänkt?

Någon som har tips på lämpliga skot?

 

Båt: Aphrodite 30

 

mvh Jocke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt för klena linor riskerar att töja sig och då blir det svårare att segla, fram

 

8 mm dyneemalinor skulle jag föreslå, eller kanske sex...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev jocke_ronnqvist:

Hoppas det är ok för trådskaparen, tar bort inlägget annars...
Jag tänkte börja att prova att segla spinnaker snart.

 

Jag måste köpa skot till det och funderar på om man ska köpa så tunna som möjligt då jag endast kommer att segla i lätta vindar ett bra tag...

Är det tokigt tänkt?

Någon som har tips på lämpliga skot?

 

Båt: Aphrodite 30

 

mvh Jocke

 

Du kan inte bestämma över vädret även om det är svag vind när du ger dig ut. Har du vinschar att ta avhåll på? Att flytta undan genuaskoten för att ge plats åt spinnakerskoten på förra båten kändes utmanande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Allt för klena linor riskerar att töja sig och då blir det svårare att segla, fram

 

8 mm dyneemalinor skulle jag föreslå, eller kanske sex...

 

Jag kör med sådana här till mina c:a 40 m2 spinnaker och nära tre ton båt, 8 mm-varianten. 
Klarar 650 kg, suger inte vatten och töjer sig inte speciellt mycket. 
https://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/tagvirke/lattvindslina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag kör med sådana här till mina c:a 40 m2 spinnaker och nära tre ton båt, 8 mm-varianten. 
Klarar 650 kg, suger inte vatten och töjer sig inte speciellt mycket. 
https://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/tagvirke/lattvindslina

Den funkar säkert jättebra, jag var inne på lite onödigt bra grejor.

Det var ju rätt stor skillnad i pris mor dyneema.

 

För att hjälpa frågeställaren, hur långa behöver varje skoten vara till en Afrodite?

20 meter cirka tycker jag.

Dubbla båtlängden + 2 meter så att man kan få ner allt i ruffluckan utan att gajen slinker ur blocket i aktern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

Du kan inte bestämma över vädret även om det är svag vind när du ger dig ut. Har du vinschar att ta avhåll på? Att flytta undan genuaskoten för att ge plats åt spinnakerskoten på förra båten kändes utmanande.

Absolut, vädret gör ju som det vill... Men jag ser den risken som tillräckligt liten på vänern så att jag bortser från den. Annars kan jag aldrig börja 😊

 

Tänkte börja på genuavinschar, men det är säkert som du säger... Tänkte också prova på fallvinschar, har onödigt många under sprayhooden så kanske flyttar ett par senare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jag kör med sådana här till mina c:a 40 m2 spinnaker och nära tre ton båt, 8 mm-varianten. 
Klarar 650 kg, suger inte vatten och töjer sig inte speciellt mycket. 
https://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/tagvirke/lattvindslina

Hm, dessa verkar ju intressant... Med tanke på min obefintliga erfarenhet av spinnaker så borde dom duga åt mig också 😊 Om inte annat så kan man ju köpa starkare om några år om man behöver och fortfarande ha dessa för svaga vindar... Tack för tipset 👌

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Den funkar säkert jättebra, jag var inne på lite onödigt bra grejor.

Det var ju rätt stor skillnad i pris mor dyneema.

 

För att hjälpa frågeställaren, hur långa behöver varje skoten vara till en Afrodite?

20 meter cirka tycker jag.

Dubbla båtlängden + 2 meter så att man kan få ner allt i ruffluckan utan att gajen slinker ur blocket i aktern.

Värt att prova, kan ju som jag skrev till Peter skaffa andra skot om jag börjar segla i lite kraftigare vindar... Skulle dock gissa på att min spinnaker är runt 60m2...

 

Jag har för mig att jag läst dubbla båtlängden i någon av Selden böcker eller Granbokem men jag lyssnar på vad du säger och tar till ett par meter extra, låter vettigt 👌

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att återvända till frågan. På kappsegling är 0 m/s ok till maxtiden går ut. På cruising beror det på samma faktorer som all annan segling. När måste/vill jag vara i hamn? När får den mest lättuttråkade besättningsmedlemmen totalt tråkslag? Regnar det? Är det kul? Osv osv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...