Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Segelnovis

surfplatta för navigation?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Funderar på att skaffa en surfplatta för navigation bla för att det finns fler användningsområden och att många navigatorer verkar alltför dyra för lite sommaräventyr. Oftast kommer vi även ha papperskort. Vi har en motorseglare med  djup sittbrunn, vindrutor och kapell till targabågen så stänkrisken är försumbar och solskydd borde gå att ordna.

 

Är det någon som har tips på lämpliga plattor som kan fungera ett par år till detta? Bara GPS eller också Galileio (vet inte riktigt vad jag pratar om)? Behöver plattan ha sim-kort eller funkar det ändå? Vilka programvaror eller onlinetjänster kan fungera med/utan SIM-kort? Behöver man en separat GPS-antenn?  Apple har jag aldrig haft men om en sådan eventuellt är bäst så kanske det?

 

Tacksam om ni kan dela med er av er erfarenhet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en iPad för ändamålet som komplement till befintlig plotter när vi köpte båt 2014 och den har hängt med alltsedan dess. Först med Seapilot och sedan med Navionics. Har fungerat bra och fungerar fortfarande bra. Uppgraderade med ny plotter för ett par år sedan men iPaden får fortsatt hänga med då den är så lättarbetad och fungerar toppen till planering, snabb panorering, ut- och inzomning för att skaffa sig snabb överblick, m m. Det underlättar om gps är inbyggd (går annars att ansluta extern), simkort är inget måste - du vill ändå ha sjökorten sparade på plattan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ny Ipad behöver man för att kunna köra Navionics? Funderar på att ha en Ipad eller Androidplatta för planering, backup och som Martin76 skriv för att enkelt zomma in och ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min är en iPad air från 2014. Den fungerar klockrent med Navionics helt utan lagg vid panorering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på en Samsung active tab, första generationen(finns bara två, men första är mycket billigare). Finns att hitta i fint skick på ebay för 600+frakt. Den är damm, stöt och fuktskadad, samt har skärm som är anpassad för uteliv(gör lite skillnad iaf...men inte som en riktig gps skärm såklart).

Köp en med sim. Då blir du oberoende av andra enheter med den, vilket är en trygghet. För att uppdatera sjökort i realtid måste du ha internet som du ju såklart vet, och eftersom elektronik är som den är kan ju program plötsligt sluta funka och behöva ominstalleras, filer korrumperas. Enklare fixa sådant snabbt om du har direkt tillgång till internet från den. Spara såklart sjökort som Martin nämner, men ha uppkoppling som en backup. Det ingår sim funktion på de för 600. 

 

Inte imponerad av Ipad och iPhones batteritid. Man verkligen ser hur batteriet bara rinner ut... har varit så på alla de 4 varianter som vänner och familj har. Tror det beror på att de har något sorts mer avancerad gps inställning. Kanske går stänga av. Eller så är inte detta ett problem på alla deras grejer. Trodde det var något fel på brorsans nya iphone, men tydligen inte. 99...98..97...96...95...94. Var skrämmande se för mig som använt gps mycket i alla möjliga omständigheter. Vet inte vad Apple gjort för nåt med den telefonen... min samsung har aldrig inneburit ett problem för mig med batteri, och har därför inte mätt. Det är många timmar aktiv användning av gps iaf. Beställde en likadan till en vän. Bra batteritid på den också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan vilken surfplatta som helst med inbyggd GPS kommer fungera för detta (vilket nästan alla har). Vill man fokusera på något så skulle jag rekommendera att fokusera på ljusstyrka på skärmen och en inte en alltför gammal version av android.

Köpte en Samsung galaxy tab A 10,1 för några år sedan. Kostade då en dryg tusenlapp och den har fungerat mycket bra i några år. Jag tycker dock att man om möjligt bör komplettera med en riktig plotter också.

Nästan oavsett vad du köper så kommer du behöva ha laddning tillgängligt för plattan under gång, i alla fall om du gör turer på mer än några timmar.

Apples plattor är onödigt dyra, framförallt för detta syfte. Skulle inte köpt en platta med 4G för navigation. Du behöver inte uppdatera kartor under färd - tvärtom så är det i min erfarenhet detta som skapar problem. Gör det hemma istället och behöver du så kan du dela internet från mobilen. Om du däremot vill använda plattan även för att titta på väder etc så är det ju smidigt (men dyrt) om den har sin egen internetuppkoppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Marina95:

Skulle inte köpt en platta med 4G för navigation. Du behöver inte uppdatera kartor under färd - tvärtom så är det i min erfarenhet detta som skapar problem. Gör det hemma istället och behöver du så kan du dela internet från mobilen. Om du däremot vill använda plattan även för att titta på väder etc så är det ju smidigt (men dyrt) om den har sin egen internetuppkoppling.

Vad gäller iPad så vill jag minnas att det är de med SIM-kort som har inbyggd gps, och de med bara wifi saknar gps. Men jag kan minnas fel. Jag har plats för SIM-kort i min men har aldrig haft något kort i av den anledning du nämner. Behövs inte för navigeringen, och skulle jag vilja koppla upp av annat skäl så ansluter jag via mobilen.

 

Jag upplever att plattan laddar ur något snabbare när jag kör Boating (Navionics) än när jag kör Seapilot, men har inte mätt detta. Det som har störst påverkan på batteritiden är skärmstyrkan, drar jag ner den från max till medel gör det stor skillnad. Men absolut, tillgång till laddning i sittbrunnen är skönt att ha. Och så fungerar ju en vanlig plotter, den behöver ju konstant matning...

 

Jag har dock upplevt iPaden som väldigt stabil under åren. Aldrig haft problem med buggar, omstarter, låsningar, eller hårdvarufel. Väldigt driftstabil och trygg, jag har fullt förtroende. Grabbens Samsung Tab är jag inte lika imponerad av alls, jag hade valt en iPad igen alla gånger. Men det är ju bara min egen åsikt, valet är ju helt upp till var och en och man har ju olika erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Finns att hitta i fint skick på ebay för 600+frakt. Den är damm, stöt och fuktskadad, samt har skärm som är anpassad för uteliv”

 

Hur mycket kostar en hel och fungerande? 😉🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Martin76:

Vad gäller iPad så vill jag minnas att det är de med SIM-kort som har inbyggd gps, och de med bara wifi saknar gps. Men jag kan minnas fel. Jag har plats för SIM-kort i min men har aldrig haft något kort i av den anledning du nämner.

Så var det tidigare i alla fall, vet inte om det fortfarande stämmer.

12 timmar sedan skrev Martin76:

Jag har dock upplevt iPaden som väldigt stabil under åren. Aldrig haft problem med buggar, omstarter, låsningar, eller hårdvarufel. Väldigt driftstabil och trygg, jag har fullt förtroende. Grabbens Samsung Tab är jag inte lika imponerad av alls, jag hade valt en iPad igen alla gånger. Men det är ju bara min egen åsikt, valet är ju helt upp till var och en och man har ju olika erfarenheter.

Har haft även motsatt erfarenhet, varierar en del. Men inget större fel på ipads, dock tycker jag att de faller bort för ett sådant här syfte just för att de är så dyra. Har man en budget som rymmer en ny ipad tycker jag att man bör köpa en riktig plotter (möjligtvis begagnad, så kan man ha en surfplatta med).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-31 vid 08:35 skrev Marina95:

Nästan vilken surfplatta som helst med inbyggd GPS kommer fungera för detta (vilket nästan alla har). Vill man fokusera på något så skulle jag rekommendera att fokusera på ljusstyrka på skärmen och en inte en alltför gammal version av android.

Köpte en Samsung galaxy tab A 10,1 för några år sedan. Kostade då en dryg tusenlapp och den har fungerat mycket bra i några år. Jag tycker dock att man om möjligt bör komplettera med en riktig plotter också.

Nästan oavsett vad du köper så kommer du behöva ha laddning tillgängligt för plattan under gång, i alla fall om du gör turer på mer än några timmar.

Apples plattor är onödigt dyra, framförallt för detta syfte. Skulle inte köpt en platta med 4G för navigation. Du behöver inte uppdatera kartor under färd - tvärtom så är det i min erfarenhet detta som skapar problem. Gör det hemma istället och behöver du så kan du dela internet från mobilen. Om du däremot vill använda plattan även för att titta på väder etc så är det ju smidigt (men dyrt) om den har sin egen internetuppkoppling.

Jag har en sådan platta oxå, köpte ny för 1700 förra året☺️ Den funkar riktigt bra o har stöd för extra ljusstark skärm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står i valet och kvalet. Har i dagsläget Eniro Classic, Eniro pro, SeaPilot Premium.

Känns lite onödigt.

I fallet med Eniro, har jag för mig att jag måste köpa en prenumeration för Androidenheterna och en för Apple.

Hur är det med SeaPilot?

Borde jag sikta på någon helt annan, där prenumerationen överskrider plattformsgränserna?

 

För övrigt:

- Gillar det en enkla gränssnittet i Eniro

- Gillar kartutseemdet i Eniro

- Gillar autorouting i SeaPilot

- Gillar Grib i SeaPilot

- Gillar i princip handhavandet i SeaPilot
- Gillar möjligheten att lägga in VPP i SeaPilot

- Gillar inte symbolerna för båtar, vindpilarna utan siffror, att samhällen saknar namn I SeaPilot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man väljer en IPAD och Navionics. Hur mycket utrymme behöver man för att lagra kartorna i paddan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat alternativ är OpenCPN för bl.a. Android, RaspberryPi och laptops. Det är flera här på forumet som använder det inklusive jag själv och tycker det fungerar väldigt bra. Det kräver lite mer tekniskt kunnande än färdiga lösningar som Eniro men ger i gengäld större flexibilitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte provat Open CPN än.

Har det:

- autoroute

- AIS via internet

- VPP-routing?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev gonil:

Om man väljer en IPAD och Navionics. Hur mycket utrymme behöver man för att lagra kartorna i paddan?

Jag gissar att det beror på hur stor del av kartorna man väljer att lagra, men på min iPad tar det för närvarande 1.24 GB och då har jag laddat ner följande områden enligt bild. Jag kör Navionics via Boating.

20200623_170824.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag gillar att samtidigt kunna ha koll på översikt på var vi är och detaljinfo.

Tidigare hade jag papperskort för översikten och plotter för detaljerna.

 

Sedan några år kör jag med plotter och Navionics på paddan.

Admiralen ombord gillar paddans GUI, det gör jag oxå för det är himla smidigt att lägga upp rutter.

 

På minussidan:

  • svårt att se skärmbilden när solen lyser på paddans skärm
  • paddan blir överhettad om den ligger i solen
  • med Lifeproof skal så hamnar regndropparna direkt på paddans skärm/display och då kan det bli ett självspelande piano, regndropparna tolkas som fingertouch

Hur mycket minne krävs för Navionics appen på iPad med kartdata för Europa, Karibien och Sydamerika?

Appstorlek 104,2 MB
Dokument och data 19,21 GB

 

Har köpt RAM hållare för montering på rattpiedestalen men det funkar sådär med Lifeproof skalet, hållaren skulle behöva vara 1-2 cm större.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då var IPAD inköpt 128GB med 4G. inte helt gratis.

Sedan blir det väl Baltic Sea subscription  hos Navionics boating.

 

Känns som ett bra komplement till plottern som redan finns på båten. Främst för planering och att göra rutter. 

 

//Göran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...