Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
  • 0
Johnny68

Tillfällig ankring på annans båtplats?

Fråga

Hej, jag tror att jag har läst om något åt det här hållet, men hittar ingen information om detta nu. Alltså, jag markerar min hemmaplats som ledig och då kan andra båtägare som är på tillfälligt besök använda den för en natt eller bara några timmar. I gengäld kan jag använda lediga platser inom denna grupp.

 

Är det någon som känner till något mer om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

9 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

finns ofta samarbeten mellan olika hamnar som är med i detta. vanligt kring öresund!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Frihavnsordningen!

 

Startade mellan Danska båtklubbar och utökades över sundet till Skåne. Det finns inte så många resmål och framförallt få naturhamnar i de trakterna så det normala seglingsmålet var att byta hamn med varandra över sundet.

 

https://www.frihavne.com/?page_id=38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Ankring. 

Menar du ev förtöjning? 

 

Inte så vanligt att man som standard förtöjer en båt mot brygga i hemmahamn med ett ankare ute i sjön. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2020-05-27 vid 06:38 skrev Hybro:

Ankring. 

Menar du ev förtöjning? 

 

Inte så vanligt att man som standard förtöjer en båt mot brygga i hemmahamn med ett ankare ute i sjön. 

Ja, så menade jag...har lite svårt med alla sjötermer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag vet inte hur dom gör i Danmark, men det känns just nu inaktuellt då vi i allmänhet bara får besöka Kastrup för tillfället.🛥️

 

Man jag vet att det runt våra kuster, och där jag sett det, och utnyttjat det, i Bohuslän, på sina platser finns små skyltar på båtbryggorna med privata/uthyrda platser, dom är gröna på ena sidan och röda på den andra. Om den gröna sidan är utåt ("gröna sidan upp") är det ok att låna platsen om man erlägger avgiften förstås. Jag har även sett en modernare variant med röds resp. gröna LED-lampor som då troligtvis hamnvärden kan tända/släcka.

Det brukar ibland stå i olika seglingsbeskrivningar eller hamnguider om detta system tillämpas, ibland måste man känna till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)

Jag kan väl få "lägga till" att de stora kommunla hamnarna runt Göteborg, tillhöriga Grefab, inte tillämpar detta med röda/gröna skyltar, och minsann inte tänker ansluta sig till någon app eller nättjänst.

Dom har tydligen inskrivet i sina stadgar att dom inte kan hyra ut i andra hand. 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan skrev Johnny68:

Det kanske det var. Tack! Vet du om det fungerar bra?

Jag har inte använt det. Det är ju inte tillåtet att använda i Grefabs hamnar, trots att jag att sett några Mooringoplatser i min egna hamn.
Men andra hamnar kan det säkert funka om det finns ett platser att boka. Men funktionen att Mooringo kontaktar hamnvärden har jag aldrig fått att fungera. Det är bättre ringa hamnen själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...