Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
clippan

Vilka lanternor ska användas?

Rekommendera Poster

Får inte riktigt ihop det här med lanternor. Försökt att läsa mig till detta och fått fram följande:
(Redigerat texten lite, tagit bort hur långt de ska synas, börjar med vilka som ska synas och när)

 

Segelbåtar för vit topplanterna endast då de använder (också) motor och därmed betraktas som maskindrivna fartyg.

Övriga fartyg är väjningspliktiga gentemot de som för röda och gröna lanternor vid sidan om eller istället för topplanternan.

 

Motorbåt under 12 m
Motorbåt under 12 meter skall föra vit topplanterna, röd och grön sidolanterna samt vit akterlanterna.
Den vita topplanternan och akterlanternan får även föras som en enda runtomlysande lanterna med vitt ljus.
Topplanterna eller vit runtlysande lanterna skall placeras minst en meter ovanför sidolanternorna.

 

Motorbåt 12–20 meter
Motorbåt på 12–20 meter skall föra (vit) topplanterna. Lanternan placeras minst 2,5 meter ovanför
relingen och minst 1 meter ovanför sidolanternorna. Sidoljusen får även föras i en sammansatt lanterna.

 

Segelbåt under 12 m
Segelbåt under 12 meter som seglar kan föra sidolanternor och akterlanterna eller en sammansatt lanterna,

 eller nära masttoppen,  som visar rött, grönt och vitt ljus i de rätta sektorerna. Sistnämnda lanterna är mest praktisk vid segling då

den syns bäst och förbrukar mindre ström, men måste kompletteras med lanternor för maskinfart.

Sidolanternor kan antingen föras separat eller i en sammansatt lanterna som placeras i stäven vid förpulpiten.

 

Segelbåt 12–20 m
Segelbåt mellan 12 och 20 meter som seglar skall föra samma lanternor som segelbåtar under 12 meter,

men samtliga lanternor skall synas minst 2 nautiska mil.

 

Vi ligger uppe på land än så länge och försöker få fart på elsystemet och jag försöker
reda ut vilka lanternor som ska lysa och när.

 

Vi har en segelbåt över 12 meter med motor. Lanternorna som finns är:
1 (vit) akterlanterna, 1 (röd/grön) lanterna i förstäven, 1 (vit) lanterna som lyser framåt
ett par meter upp i masten samt 1 (röd/grön) lanterna i masttoppen. Den i masttoppen kanske
också har en vit färg, det är svårt att avgöra nerifrån så där är jag osäker.
Vi får undersöka detta efter sjösättningen och ta oss till en mastkran för kontroll.
Den lanternan fungerar inte heller så vi kan inte se det även om det är mörkt.

 

Mina frågor är då:

Vilka lanternor av de vi har ska/kan lysa när vi seglar?
Vilka lanternor av de vi har ska/kan lysa när vi går för motor?

 

(Med kan menar jag om man får ha t.ex. att röd/gröna i masttoppen lyser samtidigt
som de röd/gröna i förstäven? Likaledes om det är vitt i lanternan högst upp i masttoppen,
får det lysa vitt där samtidigt som den vita lanternan ett par meter upp på masten lyser vitt?
Två lanternor syns väl bättre än en, tänker jag.) 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får inte föra olika ljus samtidigt. Men sitter det redan monterat kan du väl fixa så att de går att tända oberoende av varandra så att du har ett reservsystem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du Googlade lite till skulle du sett vad det kan innebära med "två lanternor lyser väl bättre än en". Antalet ljuspunkter och deras placering betyder också saker. Det kan bli väldigt fel....

http://www.fritidsskepparen.com/joomla/index.php/fritidsskepparen/2011-05-31-06-40-28/bilaga-1-lista

 

Rent spontant skulle jag ta bort den röd/gröna i masttoppen och ersätta den med en runtlysande vit. Detta blir din Ankarlanterna, att tända när du ligger för ankar. Med fördel en LED-lanterna så den drar lite ström men ändå lyser bra. Sedan använda den röd/gröna i fören som "standardlanterna", kompletterad med den vita på masten och aktern när du går för motor.

Tre knappar/strömkretsar alltså: 1) Ankarlanternan (vit topp), 2) Gånglanterna (r/g fö + vit akter) och 3) Motorlanterna (vit för).

 

Hoppas jag fick det rätt nu såhär på trötta morgonkvisten, annars får någon rätta mig.

 

(PS: Inte fel att gå en Förarintygskurs...)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa att den lanternan som sitter i toppen är två olika lanternor.

En med grön/röd/vit sektor och en rundlysande vit som är ankarlanterna.

 

Skall man ligga på svaj ofta kan det vara bra att ha en lägre placerad ankarlanterna, t ex om man har en targabåge eller stolpar i aktern, denna syns då bättre för andra båtar som är på väg in i viken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lanternor ger viktig information om både storlek och riktning så det är bra att du vill få detta korrekt.

 

Du ska aldrig föra två uppsättningar av styrbords- och babordslanternor.

 

Segelbåt (seglande) över 12 meter, dvs. din båt.

Du kan välja på att använda kombilanternan i masttoppen (om den har en vit sektor som lyser akterut) eller de röd/gröna lanternorna i fören och den vita i aktern.

signal-2.jpg.8602160564c29cdbdb548bf25087bf3c.jpg

 

 

Motorbåt (segelbåt med startad motor) över 12 meter, din båt vid användning av motor.

Du har ett val, de röd/gröna lanternorna i fören och den vita i aktern plus den vita lanternan i masten. (Om lanterna i masttoppen har en vit sektor som lyser endast framåt kan du använda den istället för den vita lanternan i masten som ju skymms av förseglet (även när det är ihoprullat).)

signal-1.jpg.4bc75dbb29619f716beff2d2211d21d7.jpg

 

 

För ankar på svaj bör du ha möjlighet att avge ett vitt rundlysande ljus.

Det kan vara så att lanternan i masttoppen kan fungera som ankarlanterna (juridiskt), men det är lättare för båtar som kommer in i ankarviken i mörker att förstå var du ligger om du har ett vitt rundlysande ljus längre ned.

signal-6.jpg.327f21701b18e1cd9def7283fbff02b2.jpg

 

 

Bilder från https://www.svenskagasthamnar.se/se/bra-att-veta/lanternor-och-signaler/

 

Tillägg: Jag glömde vist att skicka, och när jag gjorde det hade många redan svarat...

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev clippan:

Vi har en segelbåt över 12 meter med motor.

Nu skall jag vara lite elak.

Hur bred är båten, och med tanke på vad du frågar - vad har du för nautisk kompetens..?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som stod i de bestämmelser som du citerade var ju glasklara.

Du har en segelbåt över 12 meter och du har två alternativa lanteruppsättningar.

När du seglar - innomskärs - för du  den rödgröna Lanternan i fören och den vita akterlanternan. Jag har de två (i princip tre) lanternorna på en strömbrytare, märkt "lanternor".

Går du för motor tänder du även den vita topplanternan. Bör (som ju betyder skall) ligga på en separat strömbrytare. Jag har den strömbrytaren märkt "Topplanterna" (för det är vad den lanternan kallas)

Seglar du utomskärs kan det va praktiskt att i stället tända den trefärgade lanterna i masttoppen för att du skall synas på längre avstånd och över vågorna. Ligger också på en separat strömbrytare. Min är märkt "Masttoppslanterna"

Du får inte ha både masttoppslanternan och de lanternorna som sitter i däcksnivå tända på en gång.

Kom en natt på väg mot min hemmahamn. I den sk "tånngerännan" möter jag en båt som hade en märklig lanternföring.

Väldigt lågt var det en röd lanterna  ett atal meter upp i luften en vit lanterna och ytterligare en bra bit upp i luften en röd.  När jag kommer närmare så ser jag vad det är. En segelbåt för fulla segel som tänt alla lanternorna.

När jag passerat segelbåten hade den ju två vita lanternor med sådar 20 meter emellan. 

Fick man se två vita ljus över varandra, kan man ju föranledas att tro att det är ett motordrivet fartyg över 50 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, jag har förstått hur det ska vara.

 

Ang just lanternan i toppen av masten som inte fungerar

och som inte går att urskilja hur den ser ut riktigt,

om den bara är röd/grön och har inget vitt akterut,

hur används den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev clippan:

Tack för svaren, jag har förstått hur det ska vara.

 

Ang just lanternan i toppen av masten som inte fungerar

och som inte går att urskilja hur den ser ut riktigt,

om den bara är röd/grön och har inget vitt akterut,

hur används den?

Den måste ha alla tre färger fungerande för att få användas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev clippan:

hur används den?

Inte alls 😀

Såg i annan tråd en bild på en av dina lanternor, den var snygg (även om den inte fungerade).

Vad är det för båt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...