Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olleman82

Tamd41A 3600 timmar

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Några tankar då ett tillfälle öppnat upp sig. En forbina 9000 med i princip all tänkbar utrustning men med en Tamd41A som gått hela 3600 timmar. Turbo och värmeväxlare bytt för 1400 timmar sedan. Denna båt har gått mycket....

 

Det är så många rätt med den här båten inkl priset att jag överväger detta trots att jag förstår att ett motorras mycket väl skulle kunna infinna sig snart. I dagsläget verkar den dock må bra. Levererar 19 knop på topp och 3750 RPM. Förbrukar ingen olja enl. ägaren. 

 

Man talar ju om att detta är evighetsmaskiner så om jag förstått rätt kan den också rulla på i flera 1000 timmar till? En rennoverad  41B verkar jag kunna få för under 100k om jag byter in den gamla motorn. En kostnad jag trots allt kan acceptera. Backslaget är bytt sedan några år. Är det samma instrument till 41A som B? Dvs kan jag bara stoppa in en rennoverad 41b och koppla på reglage och instrument rakt av? Kan även bakslaget behållas vid en sådan manöver? sitter ett ms4a i den.

 

Ja, nu blev det lite ostrukuterat här men hoppas att motorexpertisen ändå kan hoppa in med kloka råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Olleman82:

Hej! 

 

Några tankar då ett tillfälle öppnat upp sig. En forbina 9000 med i princip all tänkbar utrustning men med en Tamd41A som gått hela 3600 timmar. Turbo och värmeväxlare bytt för 1400 timmar sedan. Denna båt har gått mycket....

 

Det är så många rätt med den här båten inkl priset att jag överväger detta trots att jag förstår att ett motorras mycket väl skulle kunna infinna sig snart. I dagsläget verkar den dock må bra. Levererar 19 knop på topp och 3750 RPM. Förbrukar ingen olja enl. ägaren. 

 

Man talar ju om att detta är evighetsmaskiner så om jag förstått rätt kan den också rulla på i flera 1000 timmar till? En rennoverad  41B verkar jag kunna få för under 100k om jag byter in den gamla motorn. En kostnad jag trots allt kan acceptera. Backslaget är bytt sedan några år. Är det samma instrument till 41A som B? Dvs kan jag bara stoppa in en rennoverad 41b och koppla på reglage och instrument rakt av? Kan även bakslaget behållas vid en sådan manöver? sitter ett ms4a i den.

 

Ja, nu blev det lite ostrukuterat här men hoppas att motorexpertisen ändå kan hoppa in med kloka råd!

Hej Olleman kul du funnit en båt efter mycket letande. Är den i fint skick och uppdaterad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vad det gäller motorn och dess timmar kan jag inget säga, har en själv på ca 2000 timmar som fungerar bra. En killgissning är att panelen fungerar rakt av men du får säkert ett korrekt svar av någon annan.

Vad jag däremot själv råkat ut för är backslagshaveri på mitt Ms4 i höstas, skedde också för 15 år sedan på min båt & då byttes det till ett begagnat MS4.  Det är tydligen inte helt ovanligt, har jag senare fått veta, att kombon TAMD 41 & MS4 inte är perfekt dvs backslaget är i klenaste laget. Problemet jag insåg vid mitt haveri var att beroende på vilken utväxling det är så är det svårt att få tag i reservdelar till MS4. Utväxling 1.93 är svårare att hitta än 2.62. Själv fick jag tag i ett HS1a med utväxling 1.96 som är starkt nog även för kad42:er. 

Så kolla backslaget noga och vilken utväxling du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev kossor:

Hej Olleman kul du funnit en båt efter mycket letande. Är den i fint skick och uppdaterad?

Skicket är nog standard skulle jag säga. Men båten har verkligen ägts av entusiaster.  Så mycket bra och praktiska lösningar överallt i båten. Mängder med extra utrustning i form av bl.a smarta förvaringslösningar överallt,  autopilot, hydraulstyrning, dävert mm. Man har också höjt upp hela soffan vilket skapar både smart förvaring och utsikt istället för att sitta i en djup sittbrunn. Kanske inte riktigt detta vi sökte från början men en helt ok båt som man kan ha det väldigt bekvämt på tillsvidare i alla fall. Om nu inte motorn rasar första veckan då:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Olleman82:

Skicket är nog standard skulle jag säga. Men båten har verkligen ägts av entusiaster.  Så mycket bra och praktiska lösningar överallt i båten. Mängder med extra utrustning i form av bl.a smarta förvaringslösningar överallt,  autopilot, hydraulstyrning, dävert mm. Man har också höjt upp hela soffan vilket skapar både smart förvaring och utsikt istället för att sitta i en djup sittbrunn. Kanske inte riktigt detta vi sökte från början men en helt ok båt som man kan ha det väldigt bekvämt på tillsvidare i alla fall. Om nu inte motorn rasar första veckan då:)

Nu låter du så där farligt förälskad. Förstår iofs att du blivit det då du efter långt letande hittat något du gillar. Men det är farligt att bli förälskad i en båt. Lite nykter verkar du vara ändå då du konstaterar att motorn är en stor risk. 
Om jag kunde skruva en del själv med en AD41:a skulle jag i dina kläder, om priser är rätt och jag hade pengar att byta motor, slå till. 
Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olleman82:

Skicket är nog standard skulle jag säga. Men båten har verkligen ägts av entusiaster.  Så mycket bra och praktiska lösningar överallt i båten. Mängder med extra utrustning i form av bl.a smarta förvaringslösningar överallt,  autopilot, hydraulstyrning, dävert mm. Man har också höjt upp hela soffan vilket skapar både smart förvaring och utsikt istället för att sitta i en djup sittbrunn. Kanske inte riktigt detta vi sökte från början men en helt ok båt som man kan ha det väldigt bekvämt på tillsvidare i alla fall. Om nu inte motorn rasar första veckan då:)

Vad trevligt, om du lägger in i kalkylen med byte av motor och är förberedd på det så verkar det ju toppen när du nu trivs med den båten. Går nog inte att säga hur länge motorn lever vidare, men 5000 timmar ska den väl orka rätt skött. Är det underhållet och skött snurrar den säkert på, man kan ju ta ett kompprov för att se hur loppen mår, men inte värt lägga ner tiden på det. Normal vevhusventilation dvs att den inte blåser som en hårfön är ett gott tecken. Sen har du ju diesel pump och turbo som slits. Å andra sidan om man kollar traktorer så lever ju de i 7-8 tusen timmar. Att byta motor är inte en sån stor operation som man kan tro med lite hjälp fixar du det själv. Lycka till hoppas det blir köp nu då, hör av dig hur det gick kul att veta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev ChristerN:

Nu låter du så där farligt förälskad. Förstår iofs att du blivit det då du efter långt letande hittat något du gillar. Men det är farligt att bli förälskad i en båt. Lite nykter verkar du vara ändå då du konstaterar att motorn är en stor risk. 
Om jag kunde skruva en del själv med en AD41:a skulle jag i dina kläder, om priser är rätt och jag hade pengar att byta motor, slå till. 
Lycka till!

Hehe javisst låter jag så:) det ligger nog en del i det men efter ett antal år med förra båten så är jag inte så rädd för ett motorbyte om det finns med i kalkylen från början.  Blir det inte av är det ju bara positivt.  Det är ju heller inte så galet komplicerat även om jag inte fixar det helt själv. 

 

Angående bakslaget är det iaf så bra att man kan byta det helt utan att flytta motorn och nu borde ju bakslaget rulla lång tid innan det händer nått med det. Ävem ms4 backslagen är ju rätt billiga. Ok att de inte lever för evigt parade med en 41a men uppskattningsvis klarade det gamla backslaget i det aktuella objektet 3000 timmar innan det gav upp. Ska dock kolla upp utväxlingen, kan vara bra att veta.

 

Lär väl återkomma om vi landar i ett köp:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3600 timmar har knappast någon betydelse på dessa lågvarvade motorer. Långt viktigare är hur motorn underhållits, zinkar bytts osv... Lägg en nolla efter innan timmarna dominerar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte 41A-varianten som rök så förtvivlat ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev IngemarE:

Är det inte 41A-varianten som rök så förtvivlat ?

Jo det är det, men som jag upplever det varierar det en del mellan olika exemplar men visst när det är kallt ryker det en del i början.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...