Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Nillok

Problem med mercruiser v8 7.4l

Rekommendera Poster

Sedan i höstas så har jag bytt olja, oljefilter, bensinfilter och tändstift. Tändstiften är samma som satt i höstas. 

Jag provstartade på land, den var lite seg o få igång, fick köra med startgas. Men sen gick den fint. I helgen sjösatte jag och när jag skulle starta så var den lite kinkig igen, fick köra med startgas igen o den gick igång. Fick upp värmen  bra innan avfärd. När jag puttra iväg och skulle öka farten så fick jag inte upp den över 2,400 varv fast reglaget var på max. 

Jag funderade på om det kunde vara fel på Tändstiften eller avståndet på dom. Jag kollade på drev.se o då skulle det vara 1mm men jag har nu mätt dom nya och dom har 0.7mm dom gamla har mellan 0.7-0.85 så det känns I te som om det kan vara det eftersom den gick bra i höstas. I manualen är det en annan sorts stift och avstånd 0.9.

 

Annat jag har funderat på som det kan vara:

 

- soppan. Jag tankade fullt i höstas och hade I konserveringmedel så det borde inte vara det. 

 

- gaswiren. Men borde inte det märkas vid lågt gaspådrag också? Hur skulle den kunna ändras över vintern? 

 

- nått problem med chocken (om jag har nån sån). Kan det vara så att chokem ligger på hela tiden och när jag sedan ger fullgas så varvar inte motorn upp? 

(Enligt flödesmätaren för bensinförbrukningen så låg den på rimlig nivå för det varvet) 

 

- när jag satte tillbaka gnistskyddet efter att ha sprutat in startgas kan jag ha klämt nått som låser choken eller hindrar gaswiren att rör sig helt? 

 

Tacksam för svar/förslag. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lyft på gnistskyddet (flamdämparen) och titta ner i förgasaren när den är igång, du ser om locket är stängt till choken, ska vara stängd när den är kall såklart.

Vad har du för förgasare?

Om du är osäker, lägg upp en bild på den, finns flera varianter.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, joelfrodin said:

Sitter alla tändkablar rätt efter bytet? 

Japp, jag bytte ett stift i taget för att säkerställa detta.

 

1 hour ago, patrikflink said:

Lyft på gnistskyddet (flamdämparen) och titta ner i förgasaren när den är igång, du ser om locket är stängt till choken, ska vara stängd när den är kall såklart.

Vad har du för förgasare?

Om du är osäker, lägg upp en bild på den, finns flera varianter.

Jag ska fixa en bild, återkommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 hours ago, patrikflink said:

Lyft på gnistskyddet (flamdämparen) och titta ner i förgasaren när den är igång, du ser om locket är stängt till choken, ska vara stängd när den är kall såklart.

Vad har du för förgasare?

Om du är osäker, lägg upp en bild på den, finns flera varianter.

 

IMG_20200526_191057.jpg

IMG_20200526_191112.jpg

IMG_20200526_191140.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag kan ha hitta felet.

På första bilden så ser ni att en slang korsar gaswiren. Denna slang är inte på samma plats på nästsista bilden då jag tagit av flamdämparen. Jag tror denna slang blockerade gaswiren/armen för jag kunde inte ge riktigt full gas. När jag monterat ihop allt och stoppat motorn så provade jag med att ge full gas med motorn avstängd och växel i och då gick reglaget i botten. Ska test köra i veckan, återkommer efter förhoppningsvis skamsen men lycklig :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Nillok:

Tror jag kan ha hitta felet.

På första bilden så ser ni att en slang korsar gaswiren. Denna slang är inte på samma plats på nästsista bilden då jag tagit av flamdämparen. Jag tror denna slang blockerade gaswiren/armen för jag kunde inte ge riktigt full gas. När jag monterat ihop allt och stoppat motorn så provade jag med att ge full gas med motorn avstängd och växel i och då gick reglaget i botten. Ska test köra i veckan, återkommer efter förhoppningsvis skamsen men lycklig :D

 

Gott att det löste sig, om nu detta var felet.

 

För framtiden, så är du en stolt ägare av en Rochester 4-port förgasare. Personligen gillar jag dom bättre än Holly, men smaken är olika.

 

Har själv en Mercrusier 7.4 L med en Rochester 4-port, dock så köpte jag renoveringssats i vintras och byte till packningar mm. som tål dagens bensin, mycket etanol i skiten idag.

 

Att använda startgas är ett tecken på att din förgasare inte mår bra. Jag startar med 1 pumpning av reglaget, sedan hostar hon igång utan problem. 

 

Om jag vore du, så skulle jag se över automat choken, många plockar bort den. När du pumpar en gång så ska spjället stänga (kall motor), sedan skall den automatiskt öppna när motorn blir varm.

 

Finns MILJARDER Youtube klipp, sök på din förgasare så kommer du se hur du ställer choken.

 

Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för infon. Idag startade den utan gas så den kanske är lite gladare när den kommit i vattnet :D

Jag återkommer med info senare efter provtur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/26/2020 at 9:51 PM, patrikflink said:

Gott att det löste sig, om nu detta var felet.

 

För framtiden, så är du en stolt ägare av en Rochester 4-port förgasare. Personligen gillar jag dom bättre än Holly, men smaken är olika.

 

Har själv en Mercrusier 7.4 L med en Rochester 4-port, dock så köpte jag renoveringssats i vintras och byte till packningar mm. som tål dagens bensin, mycket etanol i skiten idag.

 

Att använda startgas är ett tecken på att din förgasare inte mår bra. Jag startar med 1 pumpning av reglaget, sedan hostar hon igång utan problem. 

 

Om jag vore du, så skulle jag se över automat choken, många plockar bort den. När du pumpar en gång så ska spjället stänga (kall motor), sedan skall den automatiskt öppna när motorn blir varm.

 

Finns MILJARDER Youtube klipp, sök på din förgasare så kommer du se hur du ställer choken.

 

Lycka till! 

Lovade att återkomma efter test och vi har nu varit iväg på en del turer och det har funkat bra så det var det enkla felet med den blockerande slangen.

 

Men i helgen fick jag lite problem igen. Jag hade halvtank (inte bensin sen i vintras, har tankat sedan dess) så åkte in och tankade fullt. Efter ungefär 15 Nm så börjar motorn gå dåligt på marschfart (21 knop), varvet droppar. Jag drar ned på gasen ligger på 7-9 knop och då går den ok. Ökar farten och samma sak händer.

Kompisen som är med säger att har samma problem med sin båt men att detta har slutat efter att han har börjat ha i stabilsator vid varje tanking. Sagt o gjort, jag hade med mig en dun stabil som vi pytsade i efter instruktioenrna, körde lugnt ett tag försökte dra på men ingen skillnad. Försökte igen efter 20 minuter men ingen skillnad, gick in i natthamn. Dagen efter startar motorn fint och jag kör hem, kan utan problem åka i marschfart (tycker dock att varvtalet är lite högre än normalt men varvräknaren kanske inte är helt 100), inga tendenser till varvtapp.

 

Kan det varit "dålig" bensin eller vatten i bränslet eller vad tror ni? Funderar på att det kanske kan vara igensatt bränslefilter, men vad jag vet så har jag bara ett filter (som ser ut som ett oljefilter) och det är bytt inför. säsongen, kan det finnan nått annat filter innan bränslepumpen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hade samma problem med min 7.4 MPI, började gå dåligt i marschfart i ganska grov sjö. Det var en igensatt sil i röret som suger upp bränsle i tanken, efter rengöring fungerar den som den ska. Tror det var nåt i tanken som skvalpade runt när det slog i vågorna.

 

mvh Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/2/2020 at 10:37 AM, Larsa79 said:

Hej,

Hade samma problem med min 7.4 MPI, började gå dåligt i marschfart i ganska grov sjö. Det var en igensatt sil i röret som suger upp bränsle i tanken, efter rengöring fungerar den som den ska. Tror det var nåt i tanken som skvalpade runt när det slog i vågorna.

 

mvh Lars

Intressant, var ner  kollade i båten idag men det verkar stört omöjligt att skruva loss själv genomföringen till tanken det går liksom inte att komma åt den. Kanske går från nått annat håll än själva morrummet, får kolla upp det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Nillok:

Intressant, var ner  kollade i båten idag men det verkar stört omöjligt att skruva loss själv genomföringen till tanken det går liksom inte att komma åt den. Kanske går från nått annat håll än själva morrummet, får kolla upp det. 

Nu vet jag inte vad du har för båt, men med en stor skiftnyckel kommer jag åt min anslutning. I denna klump sitter även en kula, fungerar som en backventil, läste på USA forum att många slår ur den pga att den "kan" hänga sig. Jag har kvar min, kollade mitt rör och backventil i våras.

Ska kolla om jag hittar en bild. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Problemet kvarstår.Har inte kunnat montera borta anslutningen i tanken.

Har en fundering på om det kan ha att göra med bensinpumpen? Den drivs, som jag förstår det, av samma rem som vattenpumpen, remmen känns kanske lite lös, kan det vara så att den får tillräckligt med bränsle men sen efter ett tag (typ 30 minuter) när remmen blivit varm (?) så slirar den när det är för högt varv? Hur spänner jag den remmen, nån som vet?

Redigerad av Nillok

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag när jag åkte hem från en ö 12distans så hände samma grej efter ca en halvtimme. Börjar bli riktigt less men hoppas på att det är remmen som behöver bytas/spännas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...