Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mkillen

Vad är kutym, ska en båtfirma komma till din båt & hjälpa dig?

Rekommendera Poster

Köpte en ny motor förra säsongen, Evinrude C150 PX G2, av en återförsäljare ett par mil bort. Nu när vi ska starta den för säsongen får vi felmeddelande, "CHECK ENGINE, SERVICE REQUIRED". Det enda vi gjort är kört vinterförvaringsprogram, och nu då satt igång tändningen, och detta händer. Och motorn är konstruerad så att när sånt här händer hamnar den i något slags SAFE-läge, så går bara att köra i 2 knop.

 

Återförsäljaren vill att vi ska komma till dom med båten/motorn, men ingen av oss har behörighet att köra sånt släp, och båten går ju inte att köra dit sjövägen då den nu bara går i 2 knop i detta SAFE-läge.

 

Jag hade ju en förhoppning om att man bara skulle sätta sig i bilen (ca 40 min bilresa enkel väg) och komma till oss med datorn och se vad som är fel, men så är inte fallet, så nu e man rätt less. Alla deras konkurrenter som säkert kan utföra jobbet har ju veckor med väntetid, så man tänker ju att det skulle gå snabbast via den man köpt motorn av....

 

Är det att kräva för mycket, att dom kommer till våran båt där den ligger i hamnen & kollar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns lite info i denna tråd, 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för trailer och vikt på båten? 

Är ju helt andra tegler när det gäller vikter osv när det handlar om båttrailer mot vanlig släpvagn 

  • Förvirrad 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev perraiskogen:

Vad är det för trailer och vikt på båten? 

Är ju helt andra tegler när det gäller vikter osv när det handlar om båttrailer mot vanlig släpvagn 

Är det ??
/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reglerna skiljer mellan efterfordon (30 km/h) och regat 80 km/h släp. Obromsat efterfordon får väga lika mycket som bilens maximala totalvikt dvs vad bilen maximalt får lastas ned till att väga. Om efterfordonet har bromsar så finns inte den begränsningen. Men kan/vill man inte köra själv så skall ÅFju ändå hämta båten eller fixa problemet på plats. Vill ÅF inte detta så skulle jag beställa en transport och debitera ÅF, men innan dess berätta för ÅF att detta är det sätt det kommer att lösas på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till som kan vara bra att känna till är att om konsumenten tvingas ta ledigt från jobbet så skall även förlust av inkomst ersättas, men det förutsätter att man kan påvisa förlusten, så uttag av flextid eller semester ger inte rätt till ersättning. Detta är ett vanligt fel vod rättegångar, då vittnen kan bli utan ersättning för tiden av detta skäl. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dokumentera allt med mail.

 

Om du pratar ned företaget så skriv några rader i ett mail för att bekräfta det som sagts. O mi tex. talat om att du ska boka en transport på företagets bekostnad så skriv några enkla rader:

 

Hej!

Enligt överenskommelse vid dagens samtal med X X bokar jag en transporttransport av min båt till er för felsökning. Kostnaden för denna transport ska betalas av er.

Hälsn.

N N

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev perraiskogen:

Vad är det för trailer och vikt på båten? 

Är ju helt andra tegler när det gäller vikter osv när det handlar om båttrailer mot vanlig släpvagn 

Får du nog utveckla lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Kane:

Får du nog utveckla lite.

*Lasten (båten) får inte sticka ut åt sidan mer än högst 20 cm.

*Lasten (båten) får inte vara bredare än 260 cm.

*Lasten (båten) får vara bredare, dock högst 310 cm, om den i övrigt uppfyller Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2010:141) om färd med bred odelbar last, kap. 2, se länk i menyn till höger).

*Lasten (båten) får vara bredare, dock högst 350 cm, om den i övrigt uppfyller Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2010:141) om färd med bred odelbar last, kap. 2 och 3, se länk i menyn till höger. Om båten är bredare, måste man begära dispens.

*Om vagnen saknar bromsar, får bruttovikten (vagn + last [båt]) inte överstiga dragfordonets bruttovikt. 

 

Jämför man med "vanlig" släpvagn är skillnaderna ganska stora,

med dessa regler får jag ta en stor/tung bil och dra en stor båt så länge släpet+båten inte väger

mer än bilens bruttovikt. Vanlig släpvagn blir det tvärtom, tyngre bil, ju mindre får man dra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Adamddd633:

*Lasten (båten) får inte sticka ut åt sidan mer än högst 20 cm.

*Lasten (båten) får inte vara bredare än 260 cm.

*Lasten (båten) får vara bredare, dock högst 310 cm, om den i övrigt uppfyller Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2010:141) om färd med bred odelbar last, kap. 2, se länk i menyn till höger).

*Lasten (båten) får vara bredare, dock högst 350 cm, om den i övrigt uppfyller Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2010:141) om färd med bred odelbar last, kap. 2 och 3, se länk i menyn till höger. Om båten är bredare, måste man begära dispens.

*Om vagnen saknar bromsar, får bruttovikten (vagn + last [båt]) inte överstiga dragfordonets bruttovikt. 

 

Jämför man med "vanlig" släpvagn är skillnaderna ganska stora,

med dessa regler får jag ta en stor/tung bil och dra en stor båt så länge släpet+båten inte väger

mer än bilens bruttovikt. Vanlig släpvagn blir det tvärtom, tyngre bil, ju mindre får man dra. 

Det du skriver gäller efterfordon som får köra 30 km/h.

Finns båttrailers också för 80 km/h där vanliga släpvagnsregler gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Mackey:

Hej!

Enligt överenskommelse vid dagens samtal med X X bokar jag en transporttransport av min båt till er för felsökning. Kostnaden för denna transport ska betalas av er.

Hälsn.

 

Transportfirman vill naturligtvis ha en bekräftelse på att de får betalt, och de kan ju endast åf utfärda.

Annars åker du på att betala transporten själv.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev perraiskogen:

Vad är det för trailer och vikt på båten? 

Är ju helt andra tegler när det gäller vikter osv när det handlar om båttrailer mot vanlig släpvagn 

 

46 minuter sedan skrev Kane:

Det du skriver gäller efterfordon som får köra 30 km/h.

Finns båttrailers också för 80 km/h där vanliga släpvagnsregler gäller.

 

41 minuter sedan skrev Adamddd633:

Absolut, men då går den som vanlig släpvagn och inte båtvagn.

Alla regler finns här

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Lasta-dra/Battransport/

Blanda inte bort korten och skapa förvirring nu.

En vagn för en båt kan vara en släpvagn eller ett efterfordon.

Se i övrigt länken från Adamddd633.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev guestsson:

Detta är ett vanligt fel vod rättegångar, då vittnen kan bli utan ersättning för tiden av detta skäl. 

Var vittne i en rättegång för kanske 30 år sedan och tog ledigt med löneavdrag från jobbet. Tror jag fick 60:- för en halv dag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju skit samma om det heter båtkärra, båttrailer, släpkärra eller släpvagn.

Det är ju om vagnen är inregistrerad som avgör vad som den får lasta och väga.

Och även vad som står i regbeviset på dragfordonet om det får dras efter det samma.

Resten av alla skapelser som används till båtförflyttning finns nog ingen som kan reda ut vad som gäller.

För där har även materialval och dimensioner ( hållfastighet en inverkan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Jorgen01:

Det är ju om vagnen är inregistrerad som avgör vad som den får lasta och väga.

?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Irra nu inte bort TS fråga med bjabbel om släpkärra eller båtkärra, 80 km eller 30 km...

 

Kan ni svaret på TS fråga, så svara på det istället för att trolla bort tråden

 

Jag kan dessvärre inte rent svar, men jag kan TYCKA att -då ni inte kan ta båt och motor tlll leverantör- att denne ska komma till er båt för felsökning. Det finns massor av exempel då ÅF/lev kommer till plats. Det som ligger till last är att 40 minuter en väg = 80 minuter ToR = tid som för ÅF/lev är ren obetald dötid...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan meddela att jag nått lycka(ja nu vet vi ju inte om felet blir avhjälpt), i ärendet, dom kommer till våran båt med dator torsdag kväll 😃

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev mkillen:

kan meddela att jag nått lycka(ja nu vet vi ju inte om felet blir avhjälpt), i ärendet, dom kommer till våran båt med dator torsdag kväll 😃

Bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev mkillen:

kan meddela att jag nått lycka(ja nu vet vi ju inte om felet blir avhjälpt), i ärendet, dom kommer till våran båt med dator torsdag kväll 😃

Topp 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men lite "komiskt" är det, köper en NY motor för 170 000 för att slippa problem.....men kan ju lova att våran gamla motor hade gått som en katt, en Suzuki från 2006, har ju inga sensorer o skit som ställer till det 😅

 

Dock var det ju ett stort nöje att köra med denna nya motor förra säsongen, planar på typ 5 sekunder. Som att jämföra köra bil & MC. 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Kane:

?

Med lasta menar jag lastvikt, inte skit, båt eller grenar.

Med väga menar jag totalvikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Jorgen01:

Det är ju om vagnen är inregistrerad som avgör vad som den får lasta och väga.

 

9 minuter sedan skrev Jorgen01:

Med lasta menar jag lastvikt, inte skit, båt eller grenar.

Med väga menar jag totalvikt.

Och om den inte är inregistrerad då? Typ en sådan här, BUV

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Kane:

 

Och om den inte är inregistrerad då? Typ en sådan här, BUV

Men sluta ta detta i denna tråd. Finns ju trådar som handlar specifikt om just detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Men sluta ta detta i denna tråd. Finns ju trådar som handlar specifikt om just detta. 

Håller med dig, och det var ju inte BUV det handlade om.

Klart slut om detta i denna tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-29 vid 12:51 skrev Kane:

@mkillen Hur gick det med felsökningen?

Hej, det gick bra, av nån underlig anledning hade bensinpumpen pajjat utan direkt anledning, tydligen hänt förr med denna motor, nu går båten som en klocka! 😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev mkillen:

Hej, det gick bra, av nån underlig anledning hade bensinpumpen pajjat utan direkt anledning, tydligen hänt förr med denna motor, nu går båten som en klocka! 😁

Vad skönt att det löste sig för dig:). Bra då vet man att man ska kolla bensinpumpen (och byta den mot en bättre) när man köper en beg G2 eller någon som legat ny på ett lager i väntan på en köpare:rolleyes:.

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...