Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Firat

Nybörjare behöver hjälp

Rekommendera Poster

Hej på er,


Jag och frugan väntar vårt första barn men sedan har vi en dröm om att köpa en segelbåt för en en riktig långfärd. Jag kan väldigt lite om segling och behöver egentligen plugga på om allt. Det som vi grubblar mest över är faktiskt båten. Vi kommer sälja bil, lägenhet och har lite besparingar och kommer ha någonstans kring 750-850K att lägga på en båt. Helst vill vi ha en båt som är väldigt "självgående" och "hjälpsam" mot oss när det kommer till utrustning (navigation, segel m m). Utöver båtkostnaden så har vi vi en levnadsbudget på drygt 200.000 kr per år som även skall inkludera reparationer.
Trygghet är A och O för oss så det är väldigt viktigt att det är en säker och trygg båt som vi kan lära oss på och har råd att göra misstag utan att det blir katastrofalt. Vi kommer ha med oss ett litet barn på båten också så det är viktigt att det är en hyfsat rymlig båt där det finns lite plats och röra sig på. 

Ni mer kunniga får gärna skriva ner era tankar om vad vi behöver tänka på, vilken båt som skulle passa oss, vilka rutter är bäst och ta m m. Vi vill åka runt hela jorden och gärna vara borta minst 18 månader. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ursäkta min pessimism, men i mina öron (ögon) låter det (ser det) vanskligt ut att med nyfött barn och högst begränsade seglingskunskaper ge sig ut på oceanerna. Det är det ena, sedan det rent ekonomiska, att sälja av allt för att följa en gammal dröm, men jag ursäktar mig igen.

En stabil segelbåt för sådana färder kanske du kan få för 850.000 till någon miljon och mer, men sedan skall den ju utrustas också.  Och sedan skall man ju ha en plats att lägga den på.

Klart Sven Yrvind har ju bevisat att det går att korsa oceaner i ytterst små och billiga båtar, men han har många års erfarenhet och är inte nybliven pappa... ja jag vet jag ÄR elak!

 

Sedan rent relationsmässigt, det gäller ju att de personliga relationerna håller, det kan vara ansträngande att leva nära varandra under lång tid på en båt mitt ute på havet, små barn kan ju både underlätta och göra det svårare.

 

Gör istället så här:

Köp en mindre och billigare båt, gå en seglarkurs, fortsätt med fortsättningskurser, och förarintyg, radiokurser, navigationskurser, kanske även språkkurser. Litet juridik kan ju vara bra också om man skall besöka olika länders hamnar. En kurs i meterologi för havsseglare är ju bra att ha också.

 

Kajka runt med den billigare båten i nära farvatten, börja med kortare turer, känn hur det är. Förläng turerna efter hand och var borta fler nätter efter hand. Men först skall du kanske undersöka möjligheten att få tag i en båtplats både i sjön och på land, innan du köper båt.

 

Det finns väl en och annan segelbåt till salu på Blocket och andra ställen, det finns väl både mindre nybörjarbåtar och kanske även oceanutrustade, jag har inte kollat senaste veckan.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu gjorde jag mig inte riktigt bra förstådd. Vi ska förstås inte ut och resa imorgon eller närmaste tiden utan först om omkring 5 år. Men jag är gärna ute i god tid och planerar och försöker redan nu snappa upp information och kunskap. Jag får tacka för dina goda tips, det uppskattas. 

"En stabil segelbåt för sådana färder kanske du kan få för 850.000 till någon miljon och mer, men sedan skall den ju utrustas också.  Och sedan skall man ju ha en plats att lägga den på."

Ja, självklart har jag funderat på plats att lägga på den och dylikt. Men när du säger att den ska även utrustas, vad menar du då?

Tycker det du säger om att köpa en billigare båt och lära sig på låter riktigt bra. Det är definitivt något jag kommer fundera över. Vilka slags båtar passar till ändamålet om man får fråga? 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Firat:

Nu gjorde jag mig inte riktigt bra förstådd. Vi ska förstås inte ut och resa imorgon eller närmaste tiden utan först om omkring 5 år. Men jag är gärna ute i god tid och planerar och försöker redan nu snappa upp information och kunskap. Jag får tacka för dina goda tips, det uppskattas. 

"En stabil segelbåt för sådana färder kanske du kan få för 850.000 till någon miljon och mer, men sedan skall den ju utrustas också.  Och sedan skall man ju ha en plats att lägga den på."

Ja, självklart har jag funderat på plats att lägga på den och dylikt. Men när du säger att den ska även utrustas, vad menar du då?

Tycker det du säger om att köpa en billigare båt och lära sig på låter riktigt bra. Det är definitivt något jag kommer fundera över. Vilka slags båtar passar till ändamålet om man får fråga? 
 

Då kommer det ju i en annan dager.

På fem år har du ju gott om tid att förbereda dig och familjen, det kanske blir fler barn?

Troligtvis har du läst en och annan seglingsberättelse där unga familjer gjort just en sådan resa.

 

Man vill ju gärna göra sin båt mer personlig, så den passar ens behov,  den skall ju utrustas för de stora haven med vad allt det innebär, man kanske behöver förstärka skrov och rigg, man kanske behöver fler och större förvaringsutrymmen, saker och ting, smått som stort kanske behöver bytas ut, kommunikation och elektronik exempelvis. Du kanske behöver många meter ankarkätting och bra ankare i pluralis. Motor och drivlina kanske behöver en ordentlig överhalning. Elsystem kanske behöver byggas om eller ses över.

 

Tja det finns ju många bra båttyper, av någon anledning skulle jag kanske tvångsmässigt valt en Ohmega…. men någonting runt 7-8 meter, kanske mindre att lära sig i är väl kanske bra.

Det finns massvis med Maxibåtar i olika storlekar... Gå till biblioteket och kolla vad Praktiskt Båtägande skriver om olika begagnade båtar, dom brukar titta närmare på en segel- (och motor)båt i varje nummer.

 

Kolla på bryggorna i hamnarna, snacka med ägarna, det är ju svårt att precis säga att "en sådan båt skall du ha!" då det ligger mycket personliga tyckande i det. 

Klart är ju i alla fall att det första båtköpet aldrig blir optimalt, det är alltid någonting som inte passar, eller något man vill ändra på, men man lär sig att titta efter egenskaper man uppskattar till nästa båt, ja antingen är byssan (=köket) för trångt, toaletten för stor, sittbrunnen för liten, seglingegenskaperna för dåliga, båten för smal, för bred eller vad som helst.

Men maxis, vegor, albinar, compisar, omegor, vindöar, hallbeg-rassysar, najader…. listan blir hur lång som helst. De tre sistnämnda är orustbyggen och brukar kosta därefter. Det finns tyska och fransbyggda båtar som byggs i jättestora serier också, som då håller lägre priser... och är väl litet enklare i utföranden. 

En traditionell båt jag har erfarenhet av är Olson 88, relativt rymlig, trygg, kanske litet trög då den är underriggad, upplevs väl som "gubbig" men brukar sällan bjuda på några större negativa överraskningar. 

 

(Du kan ju klicka på "citera" så slipper du klippa och klistra in).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Firat, välkommen till forumet. Försök att fundera på hur pass stor båt ni behöver (vill ha). Över 12m längd kräver mer utbildning och kan medföra dyrare avgifter utomlands.

 

I en annan tråd föreslog jag Finnsailer 38 samt Beneteau Evasion 37 titta gärna på dem. Båda ligger på ca 300 tusen. Återkommer med fler förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ursäkta min pessimism, men i mina öron (ögon) låter det (ser det) vanskligt ut att med nyfött barn och högst begränsade seglingskunskaper ge sig ut på oceanerna. Det är det ena, sedan det rent ekonomiska, att sälja av allt för att följa en gammal dröm, men jag ursäktar mig igen.

En stabil segelbåt för sådana färder kanske du kan få för 850.000 till någon miljon och mer, men sedan skall den ju utrustas också.  Och sedan skall man ju ha en plats att lägga den på.

Klart Sven Yrvind har ju bevisat att det går att korsa oceaner i ytterst små och billiga båtar, men han har många års erfarenhet och är inte nybliven pappa... ja jag vet jag ÄR elak!

 

Sedan rent relationsmässigt, det gäller ju att de personliga relationerna håller, det kan vara ansträngande att leva nära varandra under lång tid på en båt mitt ute på havet, små barn kan ju både underlätta och göra det svårare.

 

Gör istället så här:

Köp en mindre och billigare båt, gå en seglarkurs, fortsätt med fortsättningskurser, och förarintyg, radiokurser, navigationskurser, kanske även språkkurser. Litet juridik kan ju vara bra också om man skall besöka olika länders hamnar. En kurs i meterologi för havsseglare är ju bra att ha också.

 

Kajka runt med den billigare båten i nära farvatten, börja med kortare turer, känn hur det är. Förläng turerna efter hand och var borta fler nätter efter hand. Men först skall du kanske undersöka möjligheten att få tag i en båtplats både i sjön och på land, innan du köper båt.

 

Det finns väl en och annan segelbåt till salu på Blocket och andra ställen, det finns väl både mindre nybörjarbåtar och kanske även oceanutrustade, jag har inte kollat senaste veckan.

Å när ni gjort allt detta har barnet fått egna barn, som kan följa med.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De e bra att ha avskild toalett. 

 

Kolla Maxi 95... Som första lvningsbåt. Helst nån med bytt till något längre mast. 

Motorn sitter mycket servicevänligt till. 

Frikostiga utrymmen om man jämför med Maxi 84 eller Albin Cumuls (som jag seglar för 14:e säsongen). 

 

Värmare är fint, ja nästan nödvändigt. Eberspächer D2, är i minsta laget för min båt. Nästa gång köper jag tre st Planar till sammanlagt halva priset för en D4. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Firat:

den ska även utrustas

Det behövs en del prylar för Långsegling som saknas på båtar som seglas ”normalt”

billigast är prylarna om de redan finns på båten. 
 

annars tillkommer saker som

vindroder - 20.000kr
livflotte - 10.000kr

avsaltare - 30.000kr

ny stående rigg - 30.000kr
löpande rigg, jackstays, sjökort, AIS,  med mera och så vidare etcetera. 
 

Det var vad jag hann skriva på ett par minuter. Googla en utrustningslista för segling på öppet hav så konstaterar du fort att även det mest nödvändiga kostar sjömansskjortan att köpa till. 
Man kan såklart spara in på en del, men jag misstänker att de flesta inte snålar på säkerheten när de har barn med sig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-25 vid 14:47 skrev Firat:

Jag och frugan väntar vårt första barn men sedan har vi en dröm om att köpa en segelbåt för en en riktig långfärd. Jag kan väldigt lite om segling och behöver egentligen plugga på om allt.

Det finns et par böcker att läsa om segelbåtar.

300, 500 och 700 segelbåtar i test.

Det brukar gå att hitta dessa begagnade på Bokbörsen.

En båt i storleken 25 - 30 fot kan jag tycka är en bra början. En Maxi 77 kunde man tidigare få för 30-tusen.

 

Lite vanare seglare har med sig barnen från det att de föds.

Till barnbarnet har vi använt en gammal bilbarnstol som vi plockat bort det mesta ifrån och fäst på enklaste vis i sittbrunnen.

 

För att få en rivstart kan det vara värt att gå någon kurs där man seglar ett par tre dagar med en ledare, finns massor av olika. Pris 3 - 5 tusen kronor per person.

Jag vill rekommendera Ta rodret med Linda Lindenau för din fru. Då slipper hon en massa "kunniga" män som försöker göra allt... 🙂

 

Förberedelser inför en längre segling kanske bör bli en "livsstil".

Gå med i OceanSeglingsKlubben eller JordenRuntSeglarKlubben.

Här finns likasinnade och de har kurser och träffar som ger bra förberedelser.

 

Ett sista tips är att segla som paying crew på en båt någon eller några månader. Dels ger det väldigt mycket kunskap och dels kommer ni underfund med om livet till havs är något för er.

 

Lycka till och lev er dröm!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-25 vid 14:47 skrev Firat:

sedan har vi en dröm om att köpa en segelbåt för en en riktig långfärd

Om jag var i er sits skulle jag resonera ungefär så här.

 

Skaffa grundläggande kunskaper. Köp en kursbok för förarintyg och läs den. Gå kursen till hösten/vintern. Fick reda på i dag att bhemac på det här forumet bla kör distanskurser. Det ligger väl i tiden då många andra kurser där man sitter i klassrum ställs in.
År två går ni vidare med kustskepparintyg och senare med utsjöskepparintyg.
Andra kurser som är bra är båtradio (SRC och kanske LRC), båtmekaniker, radar osv.

 

Gå en segelkurs. För frugan kan det vara en fördel om det bara är tjejer på kursen. Så behöver det givetvis inte vara. Vi killar har tyvärr en tendens att "ta över". Dessutom tror jag även att en tjejsegelkurs över lag är roligare. Varför vet jag inte, jag bara tror det.

 

Båthantering. Det finns även sådana kurser och de ger en genväg in i manövreringens, till synes, snåriga djungel. Här har man möjlighet att få till sig de där knepen som är bra att ha i bakfickan när de behövs, vid en blåsig tilläggning tex. Jag har inte gått någon sådan så jag bara antar att man får med sig tips, trix och knep.
När man lärt sig lite inser man att det under normala förhållanden inte är så svårt att hantera en båt. Framförallt om båda är lika engagerade. Jag tycker segelkurs först och sedan en båtmanövreringskurs (båthantering?).

Jag tycker även att det är viktigt att ni båda går alla kurserna så inte den ena får ett "försprång".  Gå gärna kurserna tillsammans (om det fungerar med tanke på kotten) då är ni på samma nivå och kan diskutera och fundera tillsammans. Man får ut mer av kursen då.

 

Angående båtval skulle jag göra en lista på vad jag tycker är viktigt i min privata lilla sfär. Exvis kunna stänga dörren om mig vid toalettbesök, dubbla hoar i köket, ugn, fullängdssängar, kunna stå rak inne i båten, riktigt handfat på toan osv. Man behöver inte ha seglat tidigare för att kunna lista några saker som begränsar ens båtval. Man kanske tycker om när det går fort och stänker eller när det går tryggt och torrt. Spartanskt framför lyx eller tvärt om.
När ni seglat en sommar kommer ni att se att det tillkommer saker till er lista och andra trillar bort. Att välja båt är alltid en kompromiss och om man inte vet vad som är viktigt för mig just nu kan man heller inte veta vad man har att kompromissa med.
Det är väldigt lätt att vid en första anblick bli kär i en båt som senare visar sig ha andra egenskaper än de man själv tycker är viktiga, just nu.

Varje båt man seglar på är en plattform där man lär sig hur man vill ha nästa båt. Man behöver inte äga en båt för att segla på den och få erfarenhet och lägga nya saker till sin lista. Ju fler båtar ni är ombord på och nere i ju mer erfarenhet får ni. Båtmässor, dessa fantastiska inrättningar. Gå även ner i motorbåtar, man lär sig mycket även av sådana flytetyg.

När man känner att den båt man har börjar bli lite väl mycket kompromiss byter man. Kom ihåg att förutsättningarna ändras hela tiden ju mer man erfar och lär sig och kotten(-arna?) växer. Till slut vet ni tillräckligt mycket vad som är viktigt för just er för att tryggt kunna välja er långfärdsbåt. Den som blir minst kompromiss för er.


Listan kommer så småningom enbart finnas i era huvuden, men det är bra att sätta den på pränt i början.

 

När ni fått ihop en första lista med de punkter ni tycker är viktiga tar ni hjälp av det här forumet angående båtar som passar er. Det kommer att finnas många åsikter om vad ni listat eller inte listat. Men, vet forumet era förutsättningar är det lättare att komma med relevanta förslag på båtval.

 

Ni har redan nämnt några saker som är viktigt, fortsätt att bena ut ytterligare saker.

 

Mycket av det jag nämnt har redan påpekats tidigare i tråden, men det får ni helt enkelt ta. 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...