Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kokkaffe

Vinterförvara glasfiberbåt.

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en forsbåt, i glasfiber som varje vinter spricker på 2 olka ställen, vid dyvikan och i mitten av båten. 

 

Jag har varje vår repa med polyester,härdare och glasfiberväv. Men ändå spricker den . Jag har förvarat båten "rätt väg " d.vs med kölen neråt. Ska man testa vända den upp och ner? Jag bor högst upp med 1 meter snö så jag brukar skotta den 2 gånger per år, men det måste vara något annat fel , om det är vatten i mellan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skulle ju kunna tänka sig att det samlas vatten i någon gammal lagning som då resulterar i en frostsprängning.

Om man skall förvara sådana båtar med botten upp eller ej, tja det spelar kanske inte så stor roll, men jag kan ju tycka att med botten upp samlas det ju inget vatten inuti båten... eller?

Kanske kan vara bra att slipa bort alla gamla lagningar och göra om det på nytt, låta det torka ut ordentligt innan ny glasfiber plastas i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Man skulle ju kunna tänka sig att det samlas vatten i någon gammal lagning som då resulterar i en frostsprängning.

Om man skall förvara sådana båtar med botten upp eller ej, tja det spelar kanske inte så stor roll, men jag kan ju tycka att med botten upp samlas det ju inget vatten inuti båten... eller?

Kanske kan vara bra att slipa bort alla gamla lagningar och göra om det på nytt, låta det torka ut ordentligt innan ny glasfiber plastas i.

Hmm kanske testa förvara den upp och ner nästa år. 

 

Kolla gärna bilden jagbifogade 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sprickan är ca5cm till höger om nya glasfiber väven som ligger löst,  på upphöjningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Kokkaffe:

Hmm kanske testa förvara den upp och ner nästa år. 

 

Kolla gärna bilden jagbifogade 

Jag kan se en spricka i "röret"...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Georg_Ohm:

Jag kan se en spricka i "röret"...

Precis.  Undrar vad det kan bero på? En bekant trodde det var vatten som ligger kvar över vintern. Att det kommit emellan på något vis. Men hur skall man få reda på det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kokkaffe:

Precis.  Undrar vad det kan bero på? En bekant trodde det var vatten som ligger kvar över vintern. Att det kommit emellan på något vis. Men hur skall man få reda på det...

Ja sannolikt gör det det, och så får du en frostsprängning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...