Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Freez

Mercruiser 4.3 MPI missljud

Rekommendera Poster

Efter ett fåtal turer med båten i år har jag fått ett tjutande missljud i min Mercruiser 4.3 MPI V6. Motorn går fint men låter mindre bra. Liknar ljudet i nedan klipp jag hittade på Youtube: 

 

 

Servicetekniker är kontaktad men vore intressant att höra om någon i forumet kan ha koll på det troliga felet?

 

Motor och drevservice gjordes höstas och då byttes även bälgarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Freez:

Efter ett fåtal turer med båten i år har jag fått ett tjutande missljud i min Mercruiser 4.3 MPI V6. Motorn går fint men låter mindre bra. Liknar ljudet i nedan klipp jag hittade på Youtube: 

 

 

Servicetekniker är kontaktad men vore intressant att höra om någon i forumet kan ha koll på det troliga felet?

 

Motor och drevservice gjordes höstas och då byttes även bälgarna.

 

 

 

En av bränslepumparna som skriker

På Penta kan man koppla ur lågtryckspumpen och motorn går ändå(på låga varvtal) för att avgöra vilken av pumparna det är som för oväsen

Vet inte om man kan göra samma på Mercruiser men det är bara att testa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Capitan:

En av bränslepumparna som skriker

På Penta kan man koppla ur lågtryckspumpen och motorn går ändå(på låga varvtal) för att avgöra vilken av pumparna det är som för oväsen

Vet inte om man kan göra samma på Mercruiser men det är bara att testa

Tack för inputen! Ska undersöka detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Freez:

Tack för inputen! Ska undersöka detta.

återkoppla gärna efter ditt besök av tekniker : har samma motor så bra att vara lite förberedd

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade exakt samma ljud i en bränslepump, sprillans ny, reklamerade och bytte och ljudet borta. Först fick jag svaret att de låter så, vilket jag inte accepterade, då sa de att jag har kört bränsle med vatten i, så den blivit förstörd av detta. Det slutade i alla fall med att jag fick byta pump på leverantörens kostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felsökning klar och det var bränslepumpen. Ny pump och installation beställd = dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering, bränslepump bytt men ljudet kvarstår🙁. Nu misstänker teknikern att det är bränsletryckregulatorn. Man kan ju undra varför inte den byttes samtidigt när man ändå plockar isär halva motorn för att komma åt pumpen..

 

I övrigt går motorn bra, förutom att den inte klarar att varva fullt ut. Har tappat 3-400 rpm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även bränsletrycksregulatorn är bytt men ljudet kvarstår, möjligtvis blev det något lägre. Någon som har en idé om vad som kan vara felet? Eller någon som kör Mercruiser 4.3 MPI och kan jämföra? Ljudet försvinner när remmen tas bort. Serviceteknikern har inga fler idéer..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Spännrullen till poly v remmen. (drivremmen)

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om ljudet har med remmen att göra så är det ju bara undersöka vattenpump, servo, generator, spännrulle. vilken som är troligast kan jag inte gissa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Spännrullen till poly v remmen. (drivremmen)

Hej, tänker du att ljudet kommer från spännrullen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla allt som rör sig och som har med remmen att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstig servicetekniker hade han inte stetoskopet med sig eller han kunde tryckt en skruvmejsel mot skallbenet och tryck andra änden mot gods i motorns fasta delar. Då kan man om man har tur lokalisera ett missljud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Jorgen01:

Ja lagret i spännrullen.

Tack, låter rimligt jag ska stämma av det med Båtservice firman. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Jorgen01:

Konstig servicetekniker hade han inte stetoskopet med sig eller han kunde tryckt en skruvmejsel mot skallbenet och tryck andra änden mot gods i motorns fasta delar. Då kan man om man har tur lokalisera ett missljud.

Tror inte han använde stetoskop, men jag var inte med under felsökningen så jag kan inte säga säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte finns spännrulle på den motorn hade själv en Volvo 4,3 Gsi där har jag för mig att man spände remmen med generatorn. Men hur som helst så finns det flera komponenter som snurrar med hjälp av remmen, och kan ge missljud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej , dök på detta ämne nu.. har samma fenomen , likadan båt , likadan motor. Har inte fixat med detta ännu då det " konstaterades" tidigt att det var bränslepumpen men så är det då kanske inte.. Ljudet är likadant och irriterande , När man slår på tändningen skriker/ylar det också till (från pumpen?)  men efter 3 somrar har jag vant mig och man hör det mest vid tomgång och låga varv. byttes båda pumparna ? är det inte en låg/högtrycks del ? med anledning av att det har med drivremmen- Kan det kopplas till servopumpen ? Jag har även dålig verkan på servon men den brukar "man" också säga att den är dålig pga vajer/servo lösning.  Vet inte hur du har det med styrningen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, jag har bytt både bränslepump och bränsletrycksregulator men ljudet kvarstår.  Motorn är från 2011 och har gått mindre än 200h. (knappt inkörd😀) Precis som i ditt fall även när man bara slår på tändningen så ylar det till. Ser att jag skrivit fel tidigare, rätt ska vara att ljudet är kvar när remmen tas bort. Tekniker har varit på plats igen med stetoskop mm och konstaterar att ljudet kommer från området där bränslepumpen sitter men han vet inte vad det felet beror på. Motorn går i övrigt som den ska och vi har säkert kör 20+ timmar i sommar utan problem. Jag ställde även frågan om det kan varit fel även på nya pumpen men fick som svar att det har aldrig hänt tidigare.

 

Sprang på en Ryds 20 med samma motor och ljud. Känns som ett ljud flera Mercruiser 4.3 MPI motorer har. Hade varit väldigt intressant att höra vad fler ägare av samma motor säger och om något löst problemet? Tjutandet kanske ska ingå i konceptet V6😀.

 

Min styrning funkar felfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

vad det nån som veta vad problemet va , har samma i min , har även bytt pump, 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade tyvärr ingen lösning på problemet utan jag har fått lära mig leva med en tjutande V6a😀. Två olika service firmor har gått igenom motorn utan att hitta något fel. Verkar vara vanligt med missljud på dessa motorer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/22/2021 at 5:39 PM, Freez said:

Jag hittade tyvärr ingen lösning på problemet utan jag har fått lära mig leva med en tjutande V6a😀. Två olika service firmor har gått igenom motorn utan att hitta något fel. Verkar vara vanligt med missljud på dessa motorer.

Låter ju ytterst märkligt att du (eller din inköpta expertis) inte fått ordning på detta. Är själv intresserad av en båt med denna typ av motor och får jag samma problem vill man ju få det fixat. Känns ju definitivt fortfarande suspekt med bärnslepumpen, även om du fick en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Amaestro:

Låter ju ytterst märkligt att du (eller din inköpta expertis) inte fått ordning på detta. Är själv intresserad av en båt med denna typ av motor och får jag samma problem vill man ju få det fixat. Känns ju definitivt fortfarande suspekt med bärnslepumpen, även om du fick en ny.

Förutom ljudet går motorn klockrent. Två oberoende av varandra seriösa Marinor har kollat på "felet" och som skrivet ovan fick jag först rekommendationen att byta bränslepump och bränsletrycksregulator vilket inte hjälpte. Senaste firman tycker motorn låter normalt för en Mercruiser 4.3. Ljudet hörs knappt när det är stängt till motorrummet. Du behöver vara oroligt, en väl underhållen motor kommer funka fint. Kanske bara jag som är lite petig🙂..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Starta motor på tomgång, och gira, ändras ljudet? Haft liknande (även om de är svårt på nätet) ljud när de varit dåligt med styrservoolja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej , har inte funderat på det , men har alltid tyckt jag haft dålig servoverkan , har kollat oljan och att returen funkar , men det kanske är det ? . 
problemet är att ljudet dyker upp när man slår på tändningen , det ylar till liksom .

och då är ju motorn inte ens igång…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mange70:

Hej , har inte funderat på det , men har alltid tyckt jag haft dålig servoverkan , har kollat oljan och att returen funkar , men det kanske är det ? . 
problemet är att ljudet dyker upp när man slår på tändningen , det ylar till liksom .

och då är ju motorn inte ens igång…

Ahh, då är de inte styrservopumpen, men den kan få ett liknande ljud när den suger luft. 

Då är de alltså inget som drivs är multiremmen som låter. 

 

Ändras ljudet vid olika varvtal överhuvudtaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske dum fråga - men har din motor ett IAC filter i insuget och har du kollat att det sitter där det ska?

 

själv har jag tagit bort med mitt (V8) och viset blir det lite sugljud men man slipper då problem när dessa filter sätter igen eller rent av går i bitar och du sugs in i antigen IAC:en eller insuget. 
 

med motorluckan stängd tycker jag inte ser var någon större skillnad med / utan filer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Mange70:

problemet är att ljudet dyker upp när man slår på tändningen , det ylar till liksom .

och då är ju motorn inte ens igång…

Samma för mig. Tror inte det är servon men får testa till våren.

 

11 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Kanske dum fråga - men har din motor ett IAC filter i insuget och har du kollat att det sitter där det ska?

I mitt fall bytes IAC filtret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen mekaniker, men min MPI (visserligen V8) kör ju igång soppapumpen ett par sekunder när man vrider på tändningen. Kommer ljudet redan då så måste det ju vara pumpen, hur bytt den än är..? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...