Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
danne69

Piper i omgångar från gasreglaget

Rekommendera Poster

Är ny båtägare och inte varit några problem med båten för mig eller kompisen jag köpte båten av men den började nyligen pipa och läst lite att det kan bero på oljan eller att kylaren inte fungerar men den går som den ska och har kört i fullfart i en lite längre period och allt låter som det ska och den går fint, men så fort jag lägger i en växel så börjar det pipa, någon som kan veta vad det är? Motorn är en Johnson 40hk 2 takt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kört i fullfart och inte haft problem vad menar du då med att det piper när växeln är i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev danne69:

Är ny båtägare och inte varit några problem med båten för mig eller kompisen jag köpte båten av men den började nyligen pipa och läst lite att det kan bero på oljan eller att kylaren inte fungerar men den går som den ska och har kört i fullfart i en lite längre period och allt låter som det ska och den går fint, men så fort jag lägger i en växel så börjar det pipa, någon som kan veta vad det är? Motorn är en Johnson 40hk 2 takt.

Är det VRO??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-24 vid 20:58 skrev Jorgen01:

Om du kört i fullfart och inte haft problem vad menar du då med att det piper när växeln är i?

Väldigt ny på detta så ursäkta dåliga förklaringar men när jag lägger i backen eller börjar gasa lite så piper det från gasreglaget 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du oljeinsprutning ?? I så fall är det troligen för lite olja i bensinen. Låter inte så smart att köra i full fart med aktiv larmsignal (om det inte är så att du manuellt blandar oljan i bensinen). Brukar räcka att rengöra oljefiltret.

Andra möjligheten är en överhettad motorn, trasig termostat eller dålig impeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Har du oljeinsprutning ?? I så fall är det troligen för lite olja i bensinen. Låter inte så smart att köra i full fart med aktiv larmsignal (om det inte är så att du manuellt blandar oljan i bensinen). Brukar räcka att rengöra oljefiltret.

Andra möjligheten är en överhettad motorn, trasig termostat eller dålig impeller.

Jag har glömt att nämna att jag har en separat oljetank till om det gör att det kan vara något annat problem av det du nämner? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-24 vid 21:07 skrev Pilletant447:

Är det VRO??

Ingen aning, är alldeles för mycket av nybörjare med detta men har en separat oljetank om det ger något svar på din fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så enkelt att det börjar bli låg nivå i den separata oljetanken så när du gasar på och fören lyfter så varnar den men när den planar ut så känner sensorn oljan igen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, börja med att kolla att det är olja i behållaren. 

Ni som kan dessa motorer, kan det sitta något bränslefilter med givare för vatten i filtret? 

Du har kollat att det finns en skvallerstrålen?

Är det ett konstant pipande eller någon form av rytm i det? Tänker om det skulle kunna vara olika signal för olika fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte så simpelt att det är varning för att backen ligger i? 

 

Kanske nån som lagt till ett extralarm. 

 

Mycket praktiskt. Har gjort så på snöskoter. 

 

- Eller som nån är inne på. Låg nivå i oljetanken, och när man backar så skvalpar oljan ifrån givaren, som då sitter i bakkant av oljetanken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå mina herrar! Jag tackar för all hjälp! Jag är en orolig själ och det var bara att oljenivån var låg! Tack igen och trevlig helg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu är ågen... 

 

Har du köpt rätt olja? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...