Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Kane

Fjädrande stödpinnar till hamnkapell?

Rekommendera Poster

Jag har ett hamnkapell med 2 st teleskopiska stödpinnar. För att kunna komma in i båten kan inte kapellet vara "överdjävligt" spänd så därför vid blåsiga tillfällen faller stödpinnarna ner och då bildas stora vattenpölar på kapellet (om det regnar vilket brukar sammanfalla med starka vind...). Någon som vet om och var man kan få tag i stödpinnar med fjädrande funktion?

 

Hamnkapellsupport.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade problem med nedhängande tak i mitt sittbrunnstält.

 

Fick tag i ett "kasserat festivaltält" där jag tog tillvara glasfiberstängerna som håller tältet uppe. Plockade bort en pinne så längden passade, ordnade ett par fästen och spände upp bågen.

 

Du kan kanske ordna fästen i durknivå och något framåt/bakåt så att bågarna inte rasar åt sidan.

 

bild.png.f4ab8647960eca01c767b3aa344fed64.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer inte in från fören, kanske via en vindrutelucka eller dyl?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd en gasfjäder med liten kraft, finns från 20 N (2 kg) här.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

Fick tag i ett "kasserat festivaltält" där jag tog tillvara glasfiberstängerna som håller tältet uppe. Plockade bort en pinne så längden passade, ordnade ett par fästen och spände upp bågen.

Glasfiberstänger/tältbågar finns att köpa för en hundring eller två bla. här

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pirayan:

Du kommer inte in från fören, kanske via en vindrutelucka eller dyl?

Jo, det är huvudentrén eftersom båten är Bow Rider.

Men om jag spänner hamnkapellet så mycket att man är säker att stödpinnarna inte faller vid hårda vindar är det i princip omöjligt att knäppa loss det från övre dörren. Och undre dörren kan bara öppnas inifrån. Det är möjligt att ha den öppen, krypa in och spänna kapellet genom att dra upp stödpinnarna och sedan krypa ut och slå igen dörren utifrån. Därför kan man spänna kapellet hårdare än att det är möjligt att lossa sedan. Därför funderar jag på fjädrande stödpinnar.

 

Entre.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Använd en gasfjäder med liten kraft, finns från 20 N (2 kg) här.

Tack, detta kanske kan vara något. Nu skall vi börja mäta och designa...😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kane:

Jo, det är huvudentrén eftersom båten är Bow Rider.

Men om jag spänner hamnkapellet så mycket att man är säker att stödpinnarna inte faller vid hårda vindar är det i princip omöjligt att knäppa loss det från övre dörren. Och undre dörren kan bara öppnas inifrån. Det är möjligt att ha den öppen, krypa in och spänna kapellet genom att dra upp stödpinnarna och sedan krypa ut och slå igen dörren utifrån. Därför kan man spänna kapellet hårdare än att det är möjligt att lossa sedan. Därför funderar jag på fjädrande stödpinnar.

 

Entre.jpg

Se där. Framgick inte att det va en Bowrider. 
En idé kan kanske vara att låta sy fast en eller två band i kapellet ovanför dörren. Då kan man använda dessa för att dra i när man ska knäppa och knäppa upp. Så gjorde jag på min ena båt som jag hade hamnkapell till.

 

Din pinne, sitter den med knapp i kapellet och glider endast iväg mot durken? Min hade knapp så den satt fast i kapellet. Är det så så kan ett alternativ vara att fixa någon som hålle pinnen på plats mot durken. Sugpropp, Kardborre med dubbelhäftande tejp, grov dörrmatta....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Pirayan:

Se där. Framgick inte att det va en Bowrider. 
En idé kan kanske vara att låta sy fast en eller två band i kapellet ovanför dörren. Då kan man använda dessa för att dra i när man ska knäppa och knäppa upp. Så gjorde jag på min ena båt som jag hade hamnkapell till.

 

Din pinne, sitter den med knapp i kapellet och glider endast iväg mot durken? Min hade knapp så den satt fast i kapellet. Är det så så kan ett alternativ vara att fixa någon som hålle pinnen på plats mot durken. Sugpropp, Kardborre med dubbelhäftande tejp, grov dörrmatta....

Det är två pinnar som står helt fritt.

Har också funderat på något smidigt stöd mot durken. Jag har således två designuppdrag framför mig; stöd mot durken och pinnar med integrerad fjädring enligt Mackeys tips ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade likartade problem i en eller förresten två tidigare båtar. Löste det delvis med långa lattor som spändes i en båge mellan rutramarna. Bara det att efter ett tag hade kapellduken töjt ut sig så jag var tillbaka på ruta ett igen, misstänker att det blir detsamma hos dig.

 

Nu har jag ett skydd över yttre styrplatsen som hänger ned, där finns en teleskopisk tvådelad pinne utan fjädring, men den har en tryckknapp i den övre ändan och honan till densamma nitad i en förstärkning i kapellduken. Såsom @Pirayanskriver ovan. jag har även en "träbit" med ett hål i durken som förhindrar att nederdelen glider iväg. Kapellet var helt nytt till förra säsongen, och jag ser redan i år att jag får spänna denna pinnen mer nu än tidigare, det töjer sig.

 

Det finns ju stänger till badrumsdraperier som är fjädrande, kostar nog inte många kronor, men lär ju rosta. Kanske du kan ta fjädern från en sådan och bygga in i rostfritt rör eller aluminiumrör?

 

En hoppstylta?😄 kan det vara någonting?

 

Något "dåligare" lösning kanske en stor ballong är som man blåser upp under kapellet, fråga någon meteorolog om du kan få en väderballong?🤪

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Glasfiberstänger/tältbågar finns att köpa för en hundring eller två bla. här

Gratis var ännu billigare 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem,ska prova med en plastkork (ihålig) som stöttan går i ock sätta fast den med kardborreband. Vill inte spänna stöttan tror nog att kapellet ger sig lite med tiden om den står med spänn upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vi har precis löst samma problem på ett kapell till en Saga 310.

Det hamnkapell som sitter över takluckorna.

Sidoknapparna var fullständigt hopplösa att få loss.

DE sitter dessutom inne under grabbräcket på sidan så man får in max två fingrar.

Jag bad en kapellmakare sy på "flärpar" i plast som hänger ned runt knappen.

Nu lossar det utan bekymmer. Blev en barnlek att få loss det.

Har ingen bild dessvärre men hoppas du förstår hur jag menar?

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Wergis:

Hej, vi har precis löst samma problem på ett kapell till en Saga 310.

Det hamnkapell som sitter över takluckorna.

Sidoknapparna var fullständigt hopplösa att få loss.

DE sitter dessutom inne under grabbräcket på sidan så man får in max två fingrar.

Jag bad en kapellmakare sy på "flärpar" i plast som hänger ned runt knappen.

Nu lossar det utan bekymmer. Blev en barnlek att få loss det.

Har ingen bild dessvärre men hoppas du förstår hur jag menar?

 

// Mats W

Jag förstår. Det kan vara en smart lösning för i mitt fall så är det bara några flärpar som behövs.

Tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flärpar kallar jag för band i mitt fall så same same 😃

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Pirayan:

Flärpar kallar jag för band i mitt fall så same same 😃

Då skall jag kalla dessa kapellavtagningsanordning......

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...