Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
kossor

Trimplanspump instatrim delar

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga nu behöver jag lite expertishjälp.

 

Har sedan båten köptes haft läckage från ena sidan på trimplanspumpen styrbords trimplan. Tog idag isär detta och såg då att röret som sitter in i pumpen och ansluter mot slangen är sprucket, bifogar bilder. Tydligen är detta ett ihop meck då kolvarna antagligen härrör från txt och pumpen är en instatrim. Varit in och kollat på reservdelar och anslutningen ser inte ut så idag. 

 

I detta fallet gängas den koniska delen in i pumpen, och sedan sitter en nippel med fjädrande snabblåsning ingängad i röret. Är det någon här som vet var detta rör går att få tag i? Vore enormt tacksam för hjälp i detta fallet känns surt att lägga tio papp på nya kolvar. Röret på bild är cirka 7 cm långt invändigt gängat i ena sidan och utvändigt på den andra. Gängen är troligen nån unc eller unf.

 

DSC_0025.JPG

DSC_0026.JPG

DSC_0028.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Svarar mig själv i denna tråden, hittade delar på gecea trading i Gbg , fanns på hyllan där och de jobbar med dessa pumpar och visste precis vad det skulle vara för grejer. Total kostnad 355 sek vilket jag tycker var ett fynd gentemot nya trimplan . Skönt det fortfarande finns mindre företag som inte enbart arbetar med postorder utan har specialprylar på hyllan. Stort tack till Jonas på Gecea trading som löste problemet på ett föredömligt sätt.

 

Tydligen så fanns ett system som hette TXT,  kolvarna är från detta system sedan när pumpen rasar så monterar man en Instatrim pump och konverterar trimplanen till att passa ihop med dessa pumpar. Därav special röret som normalt ej hör till pumpen. 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev kossor:

Svarar mig själv i denna tråden, hittade delar på gecea trading i Gbg , fanns på hyllan där och de jobbar med dessa pumpar och visste precis vad det skulle vara för grejer. Total kostnad 355 sek vilket jag tycker var ett fynd gentemot nya trimplan . Skönt det fortfarande finns mindre företag som inte enbart arbetar med postorder utan har specialprylar på hyllan. Stort tack till Jonas på Gecea trading som löste problemet på ett föredömligt sätt.

 

Tydligen så fanns ett system som hette TXT,  kolvarna är från detta system sedan när pumpen rasar så monterar man en Instatrim pump och konverterar trimplanen till att passa ihop med dessa pumpar. Därav special röret som normalt ej hör till pumpen. 

Jag skrev ett svar igår som tydligen försvann ut i cyberrymden.

Jag förslog att du skulle skippa det där med söliga elhydrauliken och skaffa Lencos mekaniska cylindrar istället, dom är "bolt-on". Men klart dom kostar ju en slant. Men du som fixar så mycket och vill ha en bra och lättmanövrerad båt, varför inte Zipwake eller motsvarande, kostar ju förstås betydligt mer än 355 kr, "typ" knappt 20.000 kr, men det kanske det är värt att slippa detta ständiga trimmande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag skrev ett svar igår som tydligen försvann ut i cyberrymden.

Jag förslog att du skulle skippa det där med söliga elhydrauliken och skaffa Lencos mekaniska cylindrar istället, dom är "bolt-on". Men klart dom kostar ju en slant. Men du som fixar så mycket och vill ha en bra och lättmanövrerad båt, varför inte Zipwake eller motsvarande, kostar ju förstås betydligt mer än 355 kr, "typ" knappt 20.000 kr, men det kanske det är värt att slippa detta ständiga trimmande?

 

Finns ju även Mente Marins automatiska panel som är bolt-on om man vill slippa pyssla med det själv, 5-6k istället. Har ingen egen erfarenhet men alla som skriver om det verkar väldigt positiva.

 

 

Kan också rekommendera Gecea i GBG. Fick bra hjälp av Jonas att renovera min pump, snabbt och till ett bra pris, när jag fixade iordning allt inför säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mellqvist:

 

Finns ju även Mente Marins automatiska panel som är bolt-on om man vill slippa pyssla med det själv, 5-6k istället. Har ingen egen erfarenhet men alla som skriver om det verkar väldigt positiva.

Hörde av en nöjd besökare på båtmässan att kombon Mente Marin och Lenco fungerade ypperligt på en 31 fots motorbåt, den besökaren hade funderat på Zipwake, men kom undan billigare med en lika bra lösning. Möjligen reagerar Zipwaken snabbare, men vem har bråttom?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag skrev ett svar igår som tydligen försvann ut i cyberrymden.

Jag förslog att du skulle skippa det där med söliga elhydrauliken och skaffa Lencos mekaniska cylindrar istället, dom är "bolt-on". Men klart dom kostar ju en slant. Men du som fixar så mycket och vill ha en bra och lättmanövrerad båt, varför inte Zipwake eller motsvarande, kostar ju förstås betydligt mer än 355 kr, "typ" knappt 20.000 kr, men det kanske det är värt att slippa detta ständiga trimmande?

Ok ja men tack för rådet. Nja kladdigt är det ju inte om det är tätt. Och det kommer det ju bli nu. Jag tillhör de som anser att el och vatten ej hör ihop, förr eller senare dör elektroniken, men hydrauliken lever vidare. Nja zipwake är nog lite överskattat tycker jag dels för dyrt dels för mycket elektronik, samt en högre energiförbrukning vid drift. Då tänker jag nog komplettera med mente marin i så fall.Men det är sällan vi använder trimplanen, de gånger vi gör det är om vinden kommer snett akterifrån. Då brukar hon vilja vika över åt styrbord, och ett tryck två sek så går hon rakt igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kossor:

Ok ja men tack för rådet. Nja kladdigt är det ju inte om det är tätt. Och det kommer det ju bli nu. Jag tillhör de som anser att el och vatten ej hör ihop, förr eller senare dör elektroniken, men hydrauliken lever vidare. Nja zipwake är nog lite överskattat tycker jag dels för dyrt dels för mycket elektronik, samt en högre energiförbrukning vid drift. Då tänker jag nog komplettera med mente marin i så fall.Men det är sällan vi använder trimplanen, de gånger vi gör det är om vinden kommer snett akterifrån. Då brukar hon vilja vika över åt styrbord, och ett tryck två sek så går hon rakt igen.

Jag hade samma problem med mina i två olika båtar. @Kvinnornasmanköpte dom grejerna jag hade kvar, möjligen har han någon komplett ickeläckande cylinder kvar.

 

I förra båten bytte jag hela skiten mot Lencos mekaniska cylindrar istället, passar bolt on, rekommenderas, inte billigt men kostar heller inte tio papp, och du slipper sölet med hydrauloljan.

 

I nuvarande båt bytte jag ut samma skit mot Zipwake, rekommenderas ännu mer, skitbra grejer, men kostar mer än tio papp. Men då får du ju automatik på köpet, eller just därför!

 

Nä tiden är förbi för dessa el-hydrauliska trimplanspumpar, lika moderna som stenkakor på vevgrammofoner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå, nu dök det förlorade inlägget upp.

 

Lencos mekaniska cylindrar är garanterat elekteonikfria, dom har inte ens ändlägesbrytare. Helt mekaniska med elmotor och slirkoppling. Iofs hör inte vatten och finmekanik ihop heller... men dom cylindrarna är ju förseglade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ojdå, nu dök det förlorade inlägget upp.

 

Lencos mekaniska cylindrar är garanterat elekteonikfria, dom har inte ens ändlägesbrytare. Helt mekaniska med elmotor och slirkoppling. Iofs hör inte vatten och finmekanik ihop heller... men dom cylindrarna är ju förseglade.

Men egentligen är det så jobbigt att trycka på en knapp ett par sekunder och du rätar upp båten. Jag tror att all den elektronik vi stoppar ner i båtarna idag kommer få stora följder att folk ledsnar ur pga kostnader, ju mer elektronik i vattenmiljö desto större problem längre fram. Och grejerna är ju inte direkt gratis heller för den delen. Jag är rätt nöjd med prylar jag själv kan laga utan att behöva tillkalla något proffs med dator som tar ut 1500 :- / h. Ska bli intressant att se när elektronik boxarna börjar strula och det blir kostnader på 40-50 tusen, på dagens commonraildieslar. Och det tråkiga med dem är att du kan i princip inte lösa något med verktyg utan det är pc som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Men egentligen är det så jobbigt att trycka på en knapp ett par sekunder och du rätar upp båten. Jag tror att all den elektronik vi stoppar ner i båtarna idag kommer få stora följder att folk ledsnar ur pga kostnader, ju mer elektronik i vattenmiljö desto större problem längre fram. Och grejerna är ju inte direkt gratis heller för den delen. Jag är rätt nöjd med prylar jag själv kan laga utan att behöva tillkalla något proffs med dator som tar ut 1500 :- / h. Ska bli intressant att se när elektronik boxarna börjar strula och det blir kostnader på 40-50 tusen, på dagens commonraildieslar. Och det tråkiga med dem är att du kan i princip inte lösa något med verktyg utan det är pc som gäller.

Du har säkert rätt. Men tillbaka till stenåldern och tändkulemotorerna kommer vi inte ändå.

I nuvarande båt blev jag rätt trött på att hela tiden trimma rollvinkeln, den är rätt känslig för det men inte för pitch. Ja alltså rullningvinklen i tvärsled och vakvinkeln i längsled.

Men det är ju bra att kunna reparera de viktigaste grejerna till sjöss, själv, så man åtminstone kan ta sig till närmaste hamn med reservdelsbutik eller verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...